En hård västgöte... Special Hobby's AJ 37 (Färdig, sid 8)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Re: En hård hälsing... Special Hobby's AJS 37

Inlägg av Johan Elvin »

Ser riktigt bra ut
håller med om Mr.Paint färgerna. Väldigt trevliga färger.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Björn G

Inlägg av Björn G »

Jojo! Medan vissa roade sig på Open satt andra och jobbade... Äntligen dags för kammot!

Funderade länge på i vilken ordning jag skulle köra! Ett tag tänkte jag att det allra smartaste kanske vore att sätta på hela maskeringsarket först (i hela sjok) och sedan lyfta en färg i taget. Men ingen annan verkar ha gjort på det sättet, så jag fegade ur. Vore kul att höra om någon provat.

Jag valde att börja med den mörkgröna. Filosofin bakom beslutet var att det är flest och störst fält av mörkgrönt, och får jag bara den färgen rätt placerad så är chansen stor att det ser rätt ut i slutändan.

Bild

Sedan valde jag svart. Mr Paints 093 har en skön grafitsvart nyans, som jag tror kommer bli väldigt fin. Här slarvade jag dock. Efter minutiös placering av den första omgången maskeringsbitar (4 timmar?) var klockan sen och jag ville så gärna köra nästa färg. Drog på med lite för högt tryck och långt avstånd och fick en svag men märkbar apelsinskalseffekt. Svor tyst för mig själv, knöt handen i fickan, och lade mig i vredesmod...

På morgonen därpå gick jag upp tidigt och började jobba med fil (240) och duk (3000). Inte kul jobb att slipa när modellen är täckt med känslig maskeringstejp. Inte helt lätt när allt är svart. Tror jag lyckades hyfsat, men det vet jag inte säkert förrän all maskering åker av. Mycket maskering är det...

Bild

Just nu känns det högst förvirrat! Lyckas inte matcha alla maskeringsbitarna helt, men är fortsatt på en "hit rate" på 90-95%. Vi får se efter nästa lager tejp. Allt över 85% är godkänt! Har nog spenderat ca 6 timmar med maskering hittills, och vågar inte ens tänka på hur mycket jobb det skulle vara om inte den färdigskurna masken fanns!

Bild

Chaos in da house! Undrar om man använde lika mycket tejp på de riktiga Viggen!!! :shock:

Två färger till...
Fredrik L
Namn: Fredrik Lundvall

Inlägg av Fredrik L »

Oh! 6 timmar bara maskeringen! Vilket jobb... men det blir nog riktigt bra. Väntar med spänning på fortsättningen.

/Fredrik
Björn G

Inlägg av Björn G »

Kanske är jag noggrann, kanske är jag bara långsam.
6 timmar är en uppskattning. Tiden försvinner när man sniffar maskeringstejp... :?
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Väldigt snyggt bygge.
Jag gjorde som du när jag målade min lilla Bulldog i splinter camo. Började med den färg som täcker den största ytan.
Tyckte att det var mycket jobb med den men det är inget jämfört med en Viggen.

Anders E
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Ja, mycket intressant.

/M
Björn G

Inlägg av Björn G »

I går eftermiddag/kväll:

Fullkomlig förvirring! Allt ser ut som en enda stor tejpboll! Ser inte längre var den ena tejpbiten slutar och den andra börjar. Upptäcker plötsligt att en tejpbit trillat av och ligger på skrivbordet. :shock: Sätter den någonstans på måfå...

Bild

Somnar och drömmer om enfärgade flygplan.

I morse:

Ta-da!!!

Bild

Lycka!

Inte perfekt, men betydligt färre misstag än vad jag befarade. Måste in och småjustera på ett knappt dussin ställen där tejpen suttit löst, där det blivit en konstig skarv eller där jag helt enkelt inte fyllt på tillräckligt med brunt före det att jag maskat. Men annars är jag nöjd!

Jag ber er särskilt att inte titta på den katastrofala skarven (hjärnsläpp) mellan det bruna och det ljusgröna fältet uppe på styrbord luftintag.

Titta inte där...!

Bild

Tack för att ni inte tittade...! :cry:

Just de kurviga områdena runt luftintagen var svårast att matcha, att få tejpen att sitta tätt och att måla, så där är det flera områden att korrigera och skarvar att "skärpa till". Ett litet tips till Viggen-byggarna är nog att avvakta med att montera de små stagen till efter målning, så blir det i vart fall ett problem mindre.

Bild

Massvis med jobb kvar! :-) Här ska vädras, blekas, skitas ner (lite lagom) och mattas av. Funderar på att testa oljepasteller i likartade toner som kamouflaget för att blenda och kanske bleka lite. Har aldrig testat det innan, så som vanligt tar jag tacksamt emot tips på hur jag bäst åstadkommer önskad effekt!

Känns som att jag är ungefär halvvägs i bygget nu! Då är man värd en grogg! Glad Påsk!
Björn G

Inlägg av Björn G »

FILTER! Jag kollade på olika byggen på nätet, och inser att jag vill försöka åstadkomma min uppmjukning/slitning/blekning med filter och pasteller (att sprutmåla blekt färg i respektive färgfält känns för svårt/farligt). Nu har jag givetvis aldrig testat någon av dessa metoder själv, så ni som arbetar med filter får gärna komma med tips eller länkar till bra sidor. Pansarbyggare brukar ju vara bra på att lösa upp och tona ner skarpa kamouflage.

Det är någonstans hittåt jag vill komma, dvs inte allt för smutsig kärra.

Bild
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag skulle definitivt köra torrpastellkritor, det är en långsam och ganska snäll process som man dessutom kan tvätta bort med vatten om det krisar! Effekten tonas ofta ner lite när man lackar efter (vilket jag tycker man ska göra för att slippa fingeravtryck).

Grymt fint kamo, det ser väldigt rätt ut tycker jag!

Hälsningar

Magnus
Björn G

Inlägg av Björn G »

Någon timmes korrigeringar, och så ser vi ut såhär. Noterar att det är svårt att penselmåla med Mr Paint, så det blev till att maska och spruta på alla de ställen som behövde bättras på.

Bild

För att bleka och mjuka upp ville jag använda filter, och funderade på något modernt "köpefilter", typ AK Interactives Nato-filter. Men det fanns inte hos den lokale handlar'n och jag orkade f-n inte vänta.

Bild

Man får väl testa att göra ett eget filter. Alltid kul att pröva metoder man inte gjort tidigare (fast lite läskigt också, mot bakgrund av allt jobb jag haft med målningen). Fram med oljefärgerna och sedan full fart framåt! :geek:

Bild

MÅSJÄVLAR!

Bild

Och så här bidde det. Ser inte så mycket ut i det aktuella ljuset och från avstånd...

Bild

... men tittar man närmre är definitivt blekare.

Bild

Nästa steg blir att testa pastellerna. Köpte några kritor i nyanser som var nära kamouflagefärgerna.

Bild

Kritade loss, ungefär som med oljefärgsduttarna...

Bild

och gned sedan in med fingrarna... härligt smutsigt!

Bild

Det börjar sakta närma sig den effekt som jag hoppas uppnå. Här är en jämförelse med det obehandlade rodret.

Bild

Det kommer mer vädring, men först efter det att jag satt på dekaler (så att dessa inte framstår som allt för rena). Gärna tips, idéer och input tills dess!
Skriv svar