Beechcraft Tp 4 & Tp 45 (första klar sid. 5)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Re: Beechcraft Tp 4 & Tp 45

Inlägg av Gabriel »

Tack Magnus. Ja, jag hoppas att jag kan hålla denna nivå bygget ut, risken är bara att jag börjar tröttna efter ett tag. :? Redan att bygga dessa stolar var inget drömjobb direkt, men desto gladare blev jag när det var klart!

/Gabriel
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Jaha, då var det dags igen.

Som jag hade befarat sinade engagemanget något under arbetet med inredningen av båda kärror. Men i slutet av sommaren gjordes ett ryck för att få inredningarna klara. I dagsläget är Tp 4:ans dito helt klar medans Tp 45:an behöver en omgång med lite bättringsmålning samt att bälten måste tillverkas (vilket blir ett väldigt enformigt jobb för sju passagerar- och två pilotsäten...). På tal om pilotsätena var jag inte nöjd med dessa efter att ha insett att de armstöd som fanns med i Hobby Craft:s modell saknade verklighetsförankring. Därför är de just nu inte monterade, utan arbetas med separat.

Nu får det vara färdigpratat, let's get to business! Först Tp 4:an (den svarta koppartråden ska gå upp i taket till radiokompassen, den kapas alltså efter montering i flygkroppen):

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Så här ser Tp 45:an ut för närvarande:

Bild

Det var allt för den här gången.

/Gabriel
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Sat-n vad ambitiöst, och snyggt! Se till att du har all inredning dokumenterad med bilder och mått innan du stänger till.
Stellan Schroeder Englund
Niklas
Namn: Niklas Knutzén

Inlägg av Niklas »

Klart imponerande inredning! Kommer spara alla bilder som referens för mitt egna, nån gång i framtiden kommande, bygge. :)
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Tack så mycket!

Stellan, mått har jag inte tänkt på, får fixa det.

Niklas, det är väldigt kul att kunna inspirera!

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Tp 4:ans inredning är läcker, speciellt båren är fin! Häftigt bygge, och bra att du fotat ordentligt innan du stänger!

Hälsningar

Magnus
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Tack Magnus! Ja det ända som kommer skymta något genom den öppna dörren är de bakre sätena och fotändan på bårarna, så det blir ju då självklart att det måste fotas ordentligt... Kul att du gillar bårarna, de är förmodligen det mest komplexa i inredningen och tog en hel del tid att få till på ett bra sätt.

/Gabriel
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Nu har det plötsligt hänt saker igen!

Eftersom temat på kommande 08-Open är "Räddningen" kan det ju vara passande att bli klar med Tp 4:an i tid! Därför har jag nu tagit tag i detta bygge igen. Jag har lyckats slipa ner rutorna i tjocklek för att sedan polera upp dem vilket gör att det blir möjligt att skymta något av inredningen. På barbord sida har fönstren tillsammans med gardiner installerats. Gardinerna i sig är tillverkade av ofärgat silkespapper vilket ger ett realistiskt intryck (åtminstone i denna lilla skala):

Bild

Bild

Dessvärre har en smärre katastrof inträffat! Under gårdagens arbete med att skära till rutorna för montering i andra kroppshalvan slant en av delarna och har hamnat i händerna på mattmonstret! En omfattande SAR-insats har dragits igång för att återfinna denna dryga 0,5 kvcm "stora" klarplastbit. Även om fortfarande hoppet är uppe ser inte chanserna särskilt bra ut att återfinna denna del i gott skick. Det troligaste alternativet ifall fönstret inte återfinns blir att kapa ut nödutstigsluckan över styrbord vinge för att göra något alternativt fönster i denna och endast låta luckan ligga på vingen (för att slippa en markant skillnad mellan utseendena på detta och andra fönster). Det positiva med detta vore ytterligare insyn, även om det inte känns helt korrekt när det kommer till realism.

Alternativa lösningar mottags gärna! Dock helst inte: "skär loss inredningen och montera ut fönstrena. Gör om, gör rätt."

/Gabriel
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Ser otroligt bra ut.

Byt påse i dammsugaren och ta ett varv i och runt byggområdet. Har du tur suger du upp delen och du hittar den när du vittjar påsen. Ibland landar ju delar på kläderna i veck och sömmar, kolla där.
Stellan Schroeder Englund
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Tack Stellan!

Räddningsaktionen var lyckad! Efter att ha flyttat på en hurts kunde ett chockat och lätt nedkylt stycke klarplast räddas! Nu är alla fönster monterade och maskade, samt kroppshalvorna ihoplimmade. Ännu kvarstår en del spackling samt montering av vingarna (därefter målning!). :D

/Gabriel
Skriv svar