SAV m/43 - Innebelysning s.4

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Namn: Sven Young

SAV m/43 - Boforsen nästan klar

Inlägg av SvenYoung »

Jaha, då har det pillats lite mer på Bofors 105mm kanonen, så den börjar bli klar. Det är rätt trångt i den lilla vagnen, men det skall det vara i gamla stridsfordon ;-)

Det som saknas är den optiska utrustningen samt lite annan detaljering, så det kommer fler bilder när det är klart.

Sitsen är stulen från en Bronco Triumph motorcykel, med lite modifiering.

Vapenplattformen/benen verkar sitta väldigt långt bak, men så är det i verkligheten också. Främre delen av plattformen är bultad till frontplåten.

Boforsen är den mest komplexa delen av bygget, så förhoppningsvis är det lättare saker kvar efter detta. :-)

Tack för titten!

Edit: lade in ett par bilder på förebilden också som jag tog på Arsenalen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Förebilden från ena vinkeln:

Bild

Bild
Senast redigerad av SvenYoung den 21 apr 2016, 11:14, redigerad totalt 1 gånger.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: SAV m/43 - Boforsen nästan klar s4

Inlägg av Lennart 12 »

Makalöst fint gjort Sven //Lennart
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Stort tack Lennart, mycket uppskattat.

Får mycket inspiration från ditt suveräna lokbygge.
"Svenne-Kongo"

magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Snyggt Sven! Jag har (även om inget blir klart men det är ju en helt annan sak!) tagit till mig framförallt en av de saker du berättade på Open förra året: användandet av plast (som man ser i ditt bygge här också) i stället för metalltråd på många ställen. Lätt att bocka, bearbeta, limma och laga!

Det här bygget blir hur tufft som helst!

Hälsningar

Magnus
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall du ha Magnus!

Det gläder mig enormt mycket att det jag berättade på Open har skapat intresse för att prova själv, precis vad jag ville :-)

Detta fixar du aldelles gallant.
"Svenne-Kongo"

John Lindbom
Namn: John Lindbom

Inlägg av John Lindbom »

Hej!
Jättesnyggt bygge av en tuff liten vagn. Skall du höra med någon modelltidning om de vill publicera en artikel om den? Kanske någon av modellfabrikörerna visar intresse.

Med vänlig hälsning: John
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall du ha John, kul att det gillas!

Har inte varit i kontakt med någon tidning på länge, men det kanske kunde vara en idé om bygget blir värt att visa :-)

SAV:en finns redan som resinmodell (se länk nedan), dock med några små felaktigheter bland annat chassislängden, och den är inte lämpad för interiör (det lärde jag mig den hårda vägen i mitt första SAV-bygge, mycket fräsande av resin behövdes, mycket lättare att scratcha SAV delarna).

http://armycast.cz/eshop/index.php?id_p ... &id_lang=2
"Svenne-Kongo"

Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Mycket fint arbete med kanonen, Sven. Kommer bakdelen att synas nämnvärt när karossen är på?
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack skall du ha Joakim!

Bakdelen kommer att synas snett uppifrån men tyvärr så är vänstersidan (den med mest detaljer) väldigt dold inuti vagnen eftersom det är omöjligt att se den rakt på från den sidan. Högersidan syns bra genom stora takluckan, men den sidan är inte så utpräglad med detaljer.

Jag kommer att installera lysdioder i vagnen som jag hoppas kan hjälpa att göra saker lite mer synliga, men vissa saker lär fortfarande bli svåra att se.
"Svenne-Kongo"

SvenYoung

SAV m/43 - Innebelysning s.4

Inlägg av SvenYoung »

Tog en liten vilostund från Boforsen och bestämde mig för att installera interiörsbelysningen. Belysning är nästan en nödvändighet eftersom modellen kommer att ha en hel del detaljering invändigt och då bör man ju se till att det syns, i allafall lite :-)

I mitt tidigare SAV-bygge hade jag inte tillgång till LED:er som var tillräckligt små, så jag monterade en glödlampa som används annars till modelljärnvägar längst fram i vagnen. Tyvärr kunde jag inte dra på lampan för mycket av rädsla för väremutveckling, och den fyllde inte sin funktion särskilt bra.

Spola fram klockan till 2014-16 och vilka möjligheter det finns! DCC Concepts i Australien producerar sk nano LED:er som är så små att de går att bygga in i skalenliga lamphus (något som jag gjorde på min M113, och upprepar även här).

Belysningen består av två lampor, en på vardera sida av stridsutrymmet, precis som förebilden.

Trådarna är så otroligt fina så de kan faktiskt användas "as is", fullt synliga för att "simulera" de riktiga i vagnen. Trådarna som löper bakåt är dolda i linje med bandhyllorna, kablaget i vagnen löper egentligen framåt till förarens instrumentpanel (på höger sida, därav den lilla "loopen" i tråden på den sidan) samt en lampswitch på vänster sida, så de sista snuttarna kommer att simuleras med pc eller metalltråd.

De riktiga trådarna kommer att mötas upp i motorutrymmet och sedan lämna modellen genom ett hål i botten av vagnen.

Nåja, nog om detta. Här kommer bilder.

Tack för titten!

Bild

Bild

Bild
"Svenne-Kongo"

Skriv svar