Tog en liten vilostund från Boforsen och bestämde mig för att installera interiörsbelysningen. Belysning är nästan en nödvändighet eftersom modellen kommer att ha en hel del detaljering invändigt och då bör man ju se till att det syns, i allafall lite
I mitt tidigare SAV-bygge hade jag inte tillgång till LED:er som var tillräckligt små, så jag monterade en glödlampa som används annars till modelljärnvägar längst fram i vagnen. Tyvärr kunde jag inte dra på lampan för mycket av rädsla för väremutveckling, och den fyllde inte sin funktion särskilt bra.
Spola fram klockan till 2014-16 och vilka möjligheter det finns! DCC Concepts i Australien producerar sk nano LED:er som är så små att de går att bygga in i skalenliga lamphus (något som jag gjorde på min M113, och upprepar även här).
Belysningen består av två lampor, en på vardera sida av stridsutrymmet, precis som förebilden.
Trådarna är så otroligt fina så de kan faktiskt användas "as is", fullt synliga för att "simulera" de riktiga i vagnen. Trådarna som löper bakåt är dolda i linje med bandhyllorna, kablaget i vagnen löper egentligen framåt till förarens instrumentpanel (på höger sida, därav den lilla "loopen" i tråden på den sidan) samt en lampswitch på vänster sida, så de sista snuttarna kommer att simuleras med pc eller metalltråd.
De riktiga trådarna kommer att mötas upp i motorutrymmet och sedan lämna modellen genom ett hål i botten av vagnen.
Nåja, nog om detta. Här kommer bilder.
Tack för titten!