Churchill - bränslesläpet s13

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg

Re: Churchill Crocodile - mer växellåda s3

Inlägg av Ulf Lundberg »

SvenYoung skrev: Kul att testa nya saker, och se vart äventyret leder. :-)
Instämmer!
Uffe
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Ulf Lundberg skrev:
Instämmer!
Uffe
Något som du definitivt har bevisat i ditt fantastiska fartygsbygge, Uffe. Att våga utforska (för en själv) nya spår i själva byggandet berikar bara det hela ytterligare :-)

Det är ändå rätt intressant att innovationer inom målning och vädring kommer var och varannan vecka, samtidigt som själva byggandet ofta sänks till ett "nödvändigt ont att komma till det roliga" (dvs målning/vädring osv). Jag anser personligen att dessa två går hand i hand för att helhetsintrycket skall hålla hela vägen ut.

Vissa tidningar visar inte ens byggstegen längre - därför köper jag sällan modelltidningar numera.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

SvenYoung skrev:
Ulf Lundberg skrev:
Instämmer!
Uffe
Det är ändå rätt intressant att innovationer inom målning och vädring kommer var och varannan vecka, samtidigt som själva byggandet ofta sänks till ett "nödvändigt ont att komma till det roliga" (dvs målning/vädring osv). Jag anser personligen att dessa två går hand i hand för att helhetsintrycket skall hålla hela vägen ut.

Vissa tidningar visar inte ens byggstegen längre - därför köper jag sällan modelltidningar numera.
Instämmer tillfullo igen.
Uffe
John Lindbom
Namn: John Lindbom

Inlägg av John Lindbom »

Hej!

Verkligen ett komplicerat scratchbygge. Skall det bli en verkstadsscen eller går allt innanmäte förlorat för omvärlden?

Med vänlig hälsning: John Lindbom
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Hej John!

Tack för titten och intresset i bygget!

Jodå, det kommer att synas. Transmissionsluckorna längst bak på vagnen kommer att stå öppna. På Churchill så genomförde man bland annat bränslepåfyllningen genom att öppna dessa luckor.

Jag har beslutat att inte använda motorn, det blir för många öppna luckor annars och tornet måste stå i positionerna kl 3 eller kl 9 om motorluckorna skall vara öppna, och jag är inte så förtjust i hur det ser ut.

Eftersom bränslesläpet kommer att vara påkopplat, känns inte en full underhålls/verkstads-scen så lämplig, det blir mer av ett påfyllningsscenario av stridsvagnen och släpet.

Funderar även att ha hela transmissionsdäcket löst så det kan lyftas bort för att ge större insyn.
"Svenne-Kongo"

Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Jag blir trött bara jag ser det! :-)

Men det är förbaskat bra. Jag blir nästan förbannad. Det blir jag i o f s nästan alltid över allting numera. Men över detta blir jag extra förbannad. Så pass bra är det! :-D

(Dessutom är churchillen en av mina favoritvagnar. Kanske för att den påminner om mig själv. Stor vagn, liten kanon, ganska slö och omodern redan från början. :-))
holst

CU@C4
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack Peter för både ett uppmuntrande och väldigt underhållande och roligt inlägg.

Kul att du blev förbannad! :-)
"Svenne-Kongo"

SvenYoung

Churchill Crocodile - växellådan mer detaljer s4

Inlägg av SvenYoung »

Då var det dags för en liten uppdatering igen.

Nu har en del detaljer kommit på plats på växellådan, bland annat en kompressor på översta vänstra sidan, en massa bultar, början på axeln som kommer att kopplas till fläkten (dvs kopplingen) mm. Jag räknar med att växellådan nu är 80% klar (byggmässigt dvs).

Den blå-gråa ytan är där Mr. Surfacer har applicerats för att återskapa en gjuten yta, mer sån't blir det senare.

De ljusgråa partierna är ställen där jag har använt magic sculpt för att mjuka upp skarpa kanter där det behövs, dessa ytor kommer att få ett lager Mr. Surfacer så småningom också.

Strybromsarna ser lite sneda ut, de är bara testmonterade med en droppe CA-lim vardera. De kommer att sitta rakare senare.

Nu har även arbetet lite med insidan av växellådsutrymmet, en hel del kvar att göra där :-)

Tänkte också att en storleksjämförelse var på tiden också (sista bilden).

Tack för titten!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
"Svenne-Kongo"

Stellan
Kontakt:

Re: Churchill Crocodile - växellådan mer detaljer s4

Inlägg av Stellan »

Påminn mig igen...inget av detta kommer att synas nämnvärt...?
Stellan Schroeder Englund
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: Churchill Crocodile - växellådan mer detaljer s4

Inlägg av Lennart 12 »

Makalöst vackert //Lennart
Skriv svar