Mvh Micke
I grunden hade alla dåtidens jagare samma form: Ett långt smalt skrov för att få hög fart. Mer än hälften av skrovets längd var fullt med ångpannor och turbiner. Skillnaderna mellan olika länders design är därför mer subtil. De italienska jagarna, åtminstone de senare, hade mer utfallande sidor i förskeppet och lättare beväpning än de tyska, vilket gav bättre sjöegenskaper. De italienska jagarna hade en för dåtiden typisk s.k. kryssarakter, medan tyskarnas hade spegelakter.Lennart 12 skrev:Riktigt, riktigt snyggt Ulf , vacker form på skrovet . Är den inte snarlik det tyska jagarna , eller ? //Lennart
Lennart 12 skrev: Hål i linje är jobbigt, du får göra en mall till nästa bygge .//Lennart
Hade det varit en mindre krökt yta, hade jag använt stållinjal. Ingen av de stållinjaler jag har är böjlig nog att följa det här skrovet.Erik Liljegren skrev: Apropå hål i linje, har du testat att använda stålskala/stållinjal istället för dymotejp? Jag tror det blir lättare att få raka hålrader med stålskala än dymotejp för tejpen flexar alltid lite.
För att få rätt delning på hålen kanske en riveter funkar, ett sånt där taggigt hjul man använder för att göra nitrader på flygplan? Jag har aldrig använt ett sådant så jag vet inte om det skulle funka och när jag googlar verkar det vara rätt små delningar (Hasegawa verkar dock ha en rivet gauge, någon typ av mall, se http://hsfeatures.com/features04/fw190d ... 32ir_1.htm).