2 x J 32 Lansen: Hobbyboss 1/48 & Tarangus 1/72 - Hobbybossen klar, bilder sid 6
-
- Namn: Nicklas Karlén
Re: 2 x J 32 Lansen: Hobbyboss 1/48 & Tarangus 1/72
Intressant bygg tråd angående Hobby Boss 32:a. Det ska bli kul att se den när den är klar.
Nicklas
Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
-
- Kontakt:
Så var det dags för ovansidan. Målet är att få till något sånt här:

Först en häxbrygd av Tamiya Sea Blue, RAF Dark Green och Gunze Emerald Green (dvs turkos, typ ryska cockpits).

Sedan lite ljusgrått och Sea Blue oblandat på det-

Därefter först lite tunt med originalblandningen, sedan dags att maska.

Och så lite RAF Green blandat med Gunze 52 Olive Drab. Därefter lite samma behandling med det som med det blå, dvs först på med lite ljusgrått och originalet blandat med svart innan allt avslutas med ett tunt lager av ursprungsfärgen.

Riktigt så snabbt gick det inte, det gick åt ganska många omgångar av ovanstående behandlingar innan jag blev nöjd. Allt avslutades med lite mörkgrön på de platser där originalet var bättringsmålat. Upptäckte att man faktiskt använt grön färg vid all bättringsmålning (plus övermålning av äldre siffror), alltså även när man bättringsmålat de fält som en gång var blå! Men här är vi nu. Färgåtergivningen på bilden är inte optimal, det turkosa är inte fullt så turkost som det ser ut på bilden. Nu dags för lite ytterligare behandling med fint slippapper för att få till ytterligare känsla av sliten yta.

Först en häxbrygd av Tamiya Sea Blue, RAF Dark Green och Gunze Emerald Green (dvs turkos, typ ryska cockpits).

Sedan lite ljusgrått och Sea Blue oblandat på det-

Därefter först lite tunt med originalblandningen, sedan dags att maska.

Och så lite RAF Green blandat med Gunze 52 Olive Drab. Därefter lite samma behandling med det som med det blå, dvs först på med lite ljusgrått och originalet blandat med svart innan allt avslutas med ett tunt lager av ursprungsfärgen.

Riktigt så snabbt gick det inte, det gick åt ganska många omgångar av ovanstående behandlingar innan jag blev nöjd. Allt avslutades med lite mörkgrön på de platser där originalet var bättringsmålat. Upptäckte att man faktiskt använt grön färg vid all bättringsmålning (plus övermålning av äldre siffror), alltså även när man bättringsmålat de fält som en gång var blå! Men här är vi nu. Färgåtergivningen på bilden är inte optimal, det turkosa är inte fullt så turkost som det ser ut på bilden. Nu dags för lite ytterligare behandling med fint slippapper för att få till ytterligare känsla av sliten yta.
-
- Namn: Johan Elvin
Snyggt som den och väldigt inspirerande.
Tackar för att du delar med dig av hur du får till detta slitna utseende.
/Johan
Tackar för att du delar med dig av hur du får till detta slitna utseende.
/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
-
- Kontakt:
Efter lack och wash (inte så mycket att visa i bild), kör vi vidare. Hjulbrunnarna har fått lite extra detaljer. Något förenklat mot originalet, vilket i Lansens fall ändå innebär en hel del kablar och slangar...

Sedan var det dags att ta sig an detta... Mikroskopiska delar i fotoets är väl inte favoritsysslan direkt. Så det var med viss bävan jag tog mig an de 32 små fenorna till remsfällarna. Maestros luftbromsar är inte helt enkla att få ihop heller, men om jag har gjort det i 1/72 skulle jag väl lyckas i 1/48! (Notera även Hobbyboss luftbromsar på deras ark som - som synes - är för små.

Det visade sig att fenorna inte alls var så komplicerade, det gick ganska fort. Och efter diverse småpill (och svordomar) fick jag även ihop luftbromsarna.

Remsfällarna är inte helt korrekta, när allt var klart upptäckte jag att den bakre delen ska vara något tjockare än övriga podden. Men då satt fenorna redan där och jag tänker inte plocka bort dem!
De finns även från Maestro i resin, men där är den tjockare delen i gengäld något för tjock. Även övriga poddar och allt vad det är är ihopsatta och målning pågår. Återkommer med rapporter, men det ser lovande ut att den här ska bli klar till AIM.

Sedan var det dags att ta sig an detta... Mikroskopiska delar i fotoets är väl inte favoritsysslan direkt. Så det var med viss bävan jag tog mig an de 32 små fenorna till remsfällarna. Maestros luftbromsar är inte helt enkla att få ihop heller, men om jag har gjort det i 1/72 skulle jag väl lyckas i 1/48! (Notera även Hobbyboss luftbromsar på deras ark som - som synes - är för små.

Det visade sig att fenorna inte alls var så komplicerade, det gick ganska fort. Och efter diverse småpill (och svordomar) fick jag även ihop luftbromsarna.

Remsfällarna är inte helt korrekta, när allt var klart upptäckte jag att den bakre delen ska vara något tjockare än övriga podden. Men då satt fenorna redan där och jag tänker inte plocka bort dem!

Hur du fick dit de där fenorna fattar jag inte, jag skulle blivit förbannad långt innan jag börjat
! Satte du dem "korsvis" för att få jämn delning?
Hälsningar
Magnus

Hälsningar
Magnus
-
- Kontakt:
Det blev jag också.magnusf skrev:Hur du fick dit de där fenorna fattar jag inte, jag skulle blivit förbannad långt innan jag börjat! Satte du dem "korsvis" för att få jämn delning?
Hälsningar
Magnus

Men nu var det inte så svårt som man kan tro. På podden fanns nämligen markerat var de skulle sitta, så placeringen var inget problem. Dessutom - vilket jag bävade mest för - gick de lätt att vika. Alla fotoetsark är ju inte lika lättböjda och då hade det blivit ett helsicke. Så faktum är att luftbromsarna var sju resor värre, processen med remsfällarna tog nog inte mer än en halvtimme-tre kvart. Mycket vånda för lite jobb.
-
- Kontakt:
Ambitionsnivån höjs gradvis på detta bygge. Upptäckte att den bakre instrumentpanelen var helt fel för en J 32E. Ja, lite fel var den ju rent allmänt, men för E var den tydligen totalfel. Så jag snickrade ihop något som åtminstone påminde lite mer om originalet. Nu ska ju huven på, så det är inte extremt noga med detaljerna.

Är det verkligen tillåtet att byta instrumentbräda så här sent i bygget? Detaljpolisen ställer sig tveksam, det är åtminstone i gråzonen...
Hälsningar
Magnus
Hälsningar
Magnus
-
- Kontakt:
Hm... Vet faktiskt inte. Vi får kolla upp det. Har aldrig vågat prova tidigare, men kände mig plötsligt lite wild and crazy.
Det går under gör om - gör rätt regeln har jag för mig. Ännu en bygge att studera närmare då en 1/72 version finns planerad. Ett snyggt bygge är det.