En redig skåning... Pilot Replicas J 29F - Klart! (Bilder på sidan 5)
Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F
Klickade runt på länkarna i länken till jag blev snurrig. Vet inte om det fanns något i dem som pekade mot annan kunskap...
Stellan Schroeder Englund
Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F
Hittade denna modell hos MIkael Forslund http://mikaelforslundproduktion.com/plastmodeller/ där du kan se hur han gjorde.
"Saab J 29F Tunnan i skala 1:32. Vacuumformad modell. Ett svårt bygge av gul G från F 10 under tidigt 1960-tal. Det är osäkert om F 10 testade Rb 24 som hänger under vingarna."
"Saab J 29F Tunnan i skala 1:32. Vacuumformad modell. Ett svårt bygge av gul G från F 10 under tidigt 1960-tal. Det är osäkert om F 10 testade Rb 24 som hänger under vingarna."
Stellan Schroeder Englund
Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F
Om Forslund kan, så kan nog jag också! Superfin modell! Har fortfarande inte bestämt mig om jag skall köra med RB24. Under mellantiden fortsätter arbetet. Testade en ny produkt för att färga frontrutan; Alclad II Armoured Glass. Tyckte det var en svår, klistrig sörja att jobba med, och fick ta bort och börja om flera gånger för att få det att bli hyffsat jämt. Kan delvis bero på att jag fick jobba från insidan och spruta in i den konkava huven.

Sedan är det ÄNTLIGEN dags att få lite liv i modellen!!! Valde att jobba med oljewash som jag sedan låter torka en kort stund, varefter drar med bomullstussar, tops och lacknafteindränkta penslar. Älskar den här delen av modellbygget. En härlig blandning fullständig kontroll och totalt kaos!

Metallen kommer verkligen till liv. Jämför vingen som är närmast med den obehandlade längst bort!

Jag noterade att oljewashen fastnade ganska fort och rejält på den obehandlade ytan av Alclad II Semi-matte Aluminium. Fick ta med viss kraft i när jag gnuggade och drog, varpå diverse smådelar lossnade flög iväg! Nästa kärra vädrar jag innan jag sätter dit landningsställ mm! Smart!

Försöker åstadkomma en hyffsat vädrad tunna och vill framför allt få fram lite rinnmärken mm, som ofta syns på de plan som får stå ute. Bärjar känna mig ganska nöjd med buken (även om den nog inte är helt klar). Ovansidan kommer bli lättare vädrad.

Kom gärna med tips, synpunkter och förslag (det är därför jag lägger ut bilder..)!

Sedan är det ÄNTLIGEN dags att få lite liv i modellen!!! Valde att jobba med oljewash som jag sedan låter torka en kort stund, varefter drar med bomullstussar, tops och lacknafteindränkta penslar. Älskar den här delen av modellbygget. En härlig blandning fullständig kontroll och totalt kaos!


Metallen kommer verkligen till liv. Jämför vingen som är närmast med den obehandlade längst bort!

Jag noterade att oljewashen fastnade ganska fort och rejält på den obehandlade ytan av Alclad II Semi-matte Aluminium. Fick ta med viss kraft i när jag gnuggade och drog, varpå diverse smådelar lossnade flög iväg! Nästa kärra vädrar jag innan jag sätter dit landningsställ mm! Smart!


Försöker åstadkomma en hyffsat vädrad tunna och vill framför allt få fram lite rinnmärken mm, som ofta syns på de plan som får stå ute. Bärjar känna mig ganska nöjd med buken (även om den nog inte är helt klar). Ovansidan kommer bli lättare vädrad.

Kom gärna med tips, synpunkter och förslag (det är därför jag lägger ut bilder..)!
Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F
Den blir snygg som fan. 

Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F
Vädring av sidor och ovansida klar. Hur kul som helst!

Har jobbat på samma sätt som på buken, fast med mer utspädd oljewash och med mer kontrollerad applicering. Det tog sin lilla tid, men det var trevligt jobb. Noterar att det var mycket svårare att vädra lätt (ni fattar). Jag är själv ganska nöjd med resultatet. En lagom sliten dam...

Kul att se hur hela metallfinishen förändrats med washen. Även om den blir mattare och mer sliten, känns den än mer naturtrogen. Ibland önskar jag att jag byggde oftare, så att jag kunde experimentera mer (och på annat än den aktuella modellen). Man vill ju inte misslyckas med en modell som man pulat med så länge!

Jag har inte följt någon vettig byggordning med denna modell, vilket inte gjort det livet lättare. Att vädra efter det att jag monterat nästan hela modellen var inte det smartaste sättet. Ett stort antal delar har lossnat och flugit - ofta i eleganta parabler - ner i mattan eller under byrån eller... Som ett mirakel har jag hittat varenda en - allt från pitotrör till det lilla positionsljuset! Och nu har jag till och med hittat det lilla stödhjulet!!! Någon högre makt vill uppenbarligen se denna Tunnan färdigbyggd!

Och nu närmar sig slutspurten. En del kvar att fila på i cockpit med omnejd (jag sa ju att jag inte bygger i rätt ordning!
), och så kanske några jaktrobotar... Sedan är vi (jag och Edvard) redo för take-off!



Har jobbat på samma sätt som på buken, fast med mer utspädd oljewash och med mer kontrollerad applicering. Det tog sin lilla tid, men det var trevligt jobb. Noterar att det var mycket svårare att vädra lätt (ni fattar). Jag är själv ganska nöjd med resultatet. En lagom sliten dam...

Kul att se hur hela metallfinishen förändrats med washen. Även om den blir mattare och mer sliten, känns den än mer naturtrogen. Ibland önskar jag att jag byggde oftare, så att jag kunde experimentera mer (och på annat än den aktuella modellen). Man vill ju inte misslyckas med en modell som man pulat med så länge!

Jag har inte följt någon vettig byggordning med denna modell, vilket inte gjort det livet lättare. Att vädra efter det att jag monterat nästan hela modellen var inte det smartaste sättet. Ett stort antal delar har lossnat och flugit - ofta i eleganta parabler - ner i mattan eller under byrån eller... Som ett mirakel har jag hittat varenda en - allt från pitotrör till det lilla positionsljuset! Och nu har jag till och med hittat det lilla stödhjulet!!! Någon högre makt vill uppenbarligen se denna Tunnan färdigbyggd!


Och nu närmar sig slutspurten. En del kvar att fila på i cockpit med omnejd (jag sa ju att jag inte bygger i rätt ordning!


Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F
Björn! Hugg in på nästa bygge direkt nu när modellbyggargudarna ler sitt vackraste leende mot dig! Det där sporrhjulet skulle aldrig hittats hemma hos mig
!
Du har fått till en väldigt fin Tunna tycker jag, bortsett från att nedsmutsningen får den att se lagom sliten ut så hjälper den till mycket att ge ett ännu mer detaljerat intryck!
Helrätt val av flottilj...
Hälsningar Magnus

Du har fått till en väldigt fin Tunna tycker jag, bortsett från att nedsmutsningen får den att se lagom sliten ut så hjälper den till mycket att ge ett ännu mer detaljerat intryck!
Helrätt val av flottilj...
Hälsningar Magnus
Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F
Tack, Magnus! Jag håller på att sondera terrängen för nästa bygge! Hade hoppats att Pilot Replicas skulle ha släppt någon av sina förannonserade modeller (Sk 60, Venom eller Vampire) - för djäklar vad bra både J 21:an och Tunnan varit! - men det verkar tyvärr vara fullkomlig stiltje hos PR. Kanske blir det en AJ 37 Viggen lagom till 50-årskalaset? Annars ligger en S 31:a nära till hands (har byggt F9, F10, så varför inte fortsätta med F11?).
Men!. Denna modell är inte helt klar ännu! Har en del pill kvar i cockpit, och så var det det här med eventuella rb:s. Jag fick i vart fall tillfälle att ta ut damen i lite dagsljus idag! Normalt hinner jag bara bygga sent på kvällen och med - tyvärr - lite för dåligt ljus. Jag ville kolla om metall och vädring kändes rätt även i dagsljus (eller om trollet skulle spricka!) Jag vet inte om man får skriva så, men jag känner mig helnöjd!

Notera de ytterst små bakre positionsljusen på vingarna. Även ett sådant smet iväg under bygget - men hittades direkt!
Det stora kvarvarande bekymret är hur jag skall minimera den oundvikliga skarven som kommer uppstå när jag limmar fast framrutan. Så går det när man bygger i knasig ordning! Inte kul att behöva spackla och måla om nu... Tips och idéer hur man kan göra emottages tacksamt!

Edvards uppsyn verkar bister! Han undrar nog när han skall få sin backspegel och andra detaljer i cockpit! Får se om jag kan göra honom lite gladare ikväll!

Men!. Denna modell är inte helt klar ännu! Har en del pill kvar i cockpit, och så var det det här med eventuella rb:s. Jag fick i vart fall tillfälle att ta ut damen i lite dagsljus idag! Normalt hinner jag bara bygga sent på kvällen och med - tyvärr - lite för dåligt ljus. Jag ville kolla om metall och vädring kändes rätt även i dagsljus (eller om trollet skulle spricka!) Jag vet inte om man får skriva så, men jag känner mig helnöjd!

Notera de ytterst små bakre positionsljusen på vingarna. Även ett sådant smet iväg under bygget - men hittades direkt!

Det stora kvarvarande bekymret är hur jag skall minimera den oundvikliga skarven som kommer uppstå när jag limmar fast framrutan. Så går det när man bygger i knasig ordning! Inte kul att behöva spackla och måla om nu... Tips och idéer hur man kan göra emottages tacksamt!

Edvards uppsyn verkar bister! Han undrar nog när han skall få sin backspegel och andra detaljer i cockpit! Får se om jag kan göra honom lite gladare ikväll!


Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F
Ser väldigt övertygande ut! Vi kan konstatera att det inte sprack! 
Jag har tyvärr inga ide'er på hur du ska lösa problemet med fram rutan...
/Fredrik

Jag har tyvärr inga ide'er på hur du ska lösa problemet med fram rutan...
/Fredrik
Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F
Man får vara nöjd Björn! Speciellt efter ett sådant här bygge
!
Prova att limma rutan med utspätt trälim, det krymper lite när det torkar och förstör inget runtomkring. Skulle det inte bli bra så går limmet att pilla bort så det är ett ofarligt försök att göra!
Hälsningar
Magnus

Prova att limma rutan med utspätt trälim, det krymper lite när det torkar och förstör inget runtomkring. Skulle det inte bli bra så går limmet att pilla bort så det är ett ofarligt försök att göra!
Hälsningar
Magnus
Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F
Om du inte redan är det, tycker jag att du med all rätt, skall vara väldigt stolt över bygget. Jag gillar verkligen kombinationen av den "halvmatta" plåten och vädringen.
Mvh
Göran
Mvh
Göran