Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35 - Klar (minus gubbarna)
Re: Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35
Har han inte gått och blivit lite mörk eller är det fotona? Snyggt pålagd rem!
Trevlig kväll!
Magnus
Trevlig kväll!
Magnus
-
- Kontakt:
Det är nog lite både och, men mest fotona. På några av bilderna ser den ju nästan svart ut - och det är den definitivt inte. Men Johnsonandet har mörkat ner den, det borde fixa till sig när jag mattlackar den. Men det är inget annat än mörkt än lack som har kommit dit sedan de förra bilderna.
Ballt bygge! Lite kul att du ger dig an på fordon. Det är vad jag förstår en helt annan teknik man bör använda än med flygtyg.
-
- Kontakt:
Re: Ford G.P.A Amfibiejeep, Tamiya 1/35 - Klar (minus gubbarna)
Jamen då var väl själva maskinen klar. Gubbarna återstår, men de får nog vila en liten stund. Men så här blev den:

Vädringen är ju the major moment på sådana här fordon, har jag förstått. Så jag tänkte att det var bäst att fläska på en del-
Mest torrpastell applicerat med pensel, men även en del torrborstning.

Ratten är bara ditsatt med häftmassa ännu, för att förenkla när/om jag får till gubbarna.

Den nedsmutsade frontrutan är bara mattlack där jag maskat undan torkaren.

Lite flyg blev det ändå. Några Hurricane-instrument fick göra tjänst på panelen.

Och hur var det att bygga denna då? Jo, men visst var det kul! Roligt att vara novis, kul att kunna prova sig fram och ändå tacksamt att testa vädring på. Utan att ta till överord är jag nog lite överraskad själv. Med tanke på att jag aldrig byggt något sådant här förr, är jag oväntat nöjd.

Då återstår bara den sista delen av utmaningen: Att ställa ut den. Och då slår det mig att jag inte ens vet vilken klass den ska vara med i. Men jag gissar att det finns folk här som kan hjälpa mig med det.

Och till sist, frågan som alla omvändare ställer sig: Blir det fler sådana här? Tja, kanske det. Det var helt klart roligare än jag trodde. Men en avgörande detalj saknas i jämförelse med de flygande maskinerna: Intresset för förebilden saknas. Det slår mig nu att jag inte ens vet vilken tidsperiod den här Forden kommer från...

Men vem vet? En vacker dag kanske jag sitter där igen med ett markmål på byggbordet.

Vädringen är ju the major moment på sådana här fordon, har jag förstått. Så jag tänkte att det var bäst att fläska på en del-

Ratten är bara ditsatt med häftmassa ännu, för att förenkla när/om jag får till gubbarna.

Den nedsmutsade frontrutan är bara mattlack där jag maskat undan torkaren.

Lite flyg blev det ändå. Några Hurricane-instrument fick göra tjänst på panelen.

Och hur var det att bygga denna då? Jo, men visst var det kul! Roligt att vara novis, kul att kunna prova sig fram och ändå tacksamt att testa vädring på. Utan att ta till överord är jag nog lite överraskad själv. Med tanke på att jag aldrig byggt något sådant här förr, är jag oväntat nöjd.

Då återstår bara den sista delen av utmaningen: Att ställa ut den. Och då slår det mig att jag inte ens vet vilken klass den ska vara med i. Men jag gissar att det finns folk här som kan hjälpa mig med det.

Och till sist, frågan som alla omvändare ställer sig: Blir det fler sådana här? Tja, kanske det. Det var helt klart roligare än jag trodde. Men en avgörande detalj saknas i jämförelse med de flygande maskinerna: Intresset för förebilden saknas. Det slår mig nu att jag inte ens vet vilken tidsperiod den här Forden kommer från...

Men vem vet? En vacker dag kanske jag sitter där igen med ett markmål på byggbordet.
Ett mycket bra resultat, man kan nästan inte tänka sig att detta är ditt första "markmål". Jag tycker verkligen att du bör fortsätta bygga saker utan vingar!
/Gabriel

/Gabriel
-
- Namn: Lennart Alvhult
Super snygg Björn, men det var helt enligt mina förväntningar . //Lennart
Hmm, propeller, check, flyter, check, hjul, check...borde alltså vara en...Catalina? Osså 1/35. Då blir det storskaligt flyg, VK 2, allierat, propeller. Borde även kunna kämpa om Amerikatrofén då amrikanaren Catalina tjänstgjorde i svenska Flygvapnet. Så du ser, du är tillbaka på välkänd svenskbyggarmark igen 
Kul att du tog dig igenom bygget. Anar mig ett antal tillfällen då du undrade vad du höll på med.

Kul att du tog dig igenom bygget. Anar mig ett antal tillfällen då du undrade vad du höll på med.
Stellan Schroeder Englund
Jag tycker du har lyckats: skitsnygg! Jag är så dålig på att bygga färdigt när det gäller pansar men det är kanske ett sådant här projekt jag ska välja nästa gång istället: lagom med bitar och ett inte alltför komplicerat målningsschema! Ursäkta att jag tjatar men nu är det bara figurerna kvar
.
Hälsningar Magnus

Hälsningar Magnus
-
Hi Björn. You did a really good job on this old timer. Its one of those models that you are a bit limted in what can be done, so some artistic license is needed or going over board on weathering to make it interesting. That would be my approach anyway, as I find it kinda boring as a model also. Little touches like what you done on the dash board, show that building vehicles isnt a problem for you and hopefully there will be more in the future.

WW2. This is the amphibious version of the jeep (1941) and was designed in much the same way as the DUKW was for the 2.5 ton cargo truck. It was nicknamed the seep (seagoing jeep). It wasnt very effective or popular. Too heavy and slow on land, and not good in the water as well as having a very low axle clearance meant it got stuck a lot, so it is said that not all orders were actually built. The German schwimmwagen was a much more successful design.Det slår mig nu att jag inte ens vet vilken tidsperiod den här Forden kommer från...

Frank Glackin
The problem with common sense, is that it´s not that common!
http://plastic-battle.blogspot.se/
The problem with common sense, is that it´s not that common!
http://plastic-battle.blogspot.se/
-
- Kontakt:
Tack ska ni ha!
Stellan: En Catalina... Hm... Undrar just vad Kågner säger om det. Riskerar väl att åka på att betala den i så fall...
Jag har ju byggt några bilar, så helt out of the blue var det inte. Men visst kändes det märkligt ibland. Främst att i princip kunna bygga klart hela rasket innan jag ens började titta åt färgsprutan. Avsaknaden av skarvar att slipa och spackla var onekligen ett plus. Sedan finns här förstås flera nybörjarmissar. Att på flygbyggarvis vänta till sist med att sätta dit propeller och propelleraxel var till exempel inte särskilt lyckat, det var ett rent h-e att pilla dit den under hjulaxeln och jag var till sist tvungen att korta av den. Dessutom lyckades jag missa att reservhjulet hade annan fälg och limmade gladeligen dit fel baksida, vilket innebar en hel del merarbete. Men nya upplevelser stimulerar helt klart hjärnan!
Magnus: Ja, jag skulle nog säga att den här var optimal för sitt syfte. Enkel, helt okej passform och lätt - och dessutom rolig - och lite lagom utmanande att måla. Återkommer med figurerna, misstänker att du inte tänker låta mig komma undan där.
Frank: Tack! Ja, jag skulle nog själv säga att den är lite överdrivet vädrad. Men precis som du skriver, det gör den intressantare och roligare att bygga än om jag bara kört olive drab rakt av. Dessutom var ju poängen med detta att se hur en flygbyggare som gillar vädrade förebilder skulle lyckas måla och vädra ett fordon. Tack också för informationen om förebilden! Jag misstänkte nog att den var från WW2, men min första tanke var faktiskt Vietnam. Modellen känns ändå rätt modern i sin design jämfört med hur vanliga bilar och jeepar såg ut på den tiden.
Stellan: En Catalina... Hm... Undrar just vad Kågner säger om det. Riskerar väl att åka på att betala den i så fall...

Magnus: Ja, jag skulle nog säga att den här var optimal för sitt syfte. Enkel, helt okej passform och lätt - och dessutom rolig - och lite lagom utmanande att måla. Återkommer med figurerna, misstänker att du inte tänker låta mig komma undan där.

Frank: Tack! Ja, jag skulle nog själv säga att den är lite överdrivet vädrad. Men precis som du skriver, det gör den intressantare och roligare att bygga än om jag bara kört olive drab rakt av. Dessutom var ju poängen med detta att se hur en flygbyggare som gillar vädrade förebilder skulle lyckas måla och vädra ett fordon. Tack också för informationen om förebilden! Jag misstänkte nog att den var från WW2, men min första tanke var faktiskt Vietnam. Modellen känns ändå rätt modern i sin design jämfört med hur vanliga bilar och jeepar såg ut på den tiden.