Ja, Lightningen är en märklig konstruktion. För att citera en pilot jag såg i en dokumentär en gång är den "full of compromises". Hela konstruktionen bygger på idén att stapla motorerna på varandra istället för att ha dem sida vid sida som var normalt. Ingen hade testat det innan och ingen har gjort det efteråt heller. Begripligt nog, Lightningen var en mardröm för mekaniker eftersom man fick demontera hela den undre motorn för att kunna komma åt den.Urban Gardini skrev:Snyggt! De där övervingstankarna som de använde för rena transportflygningar är verkligen absurda.
Men det stannade inte där. De staplade motorerna skapade en smal flygkropp som omöjliggjorde landställ i kroppen. De fick flyttas ut i vingarna, vilket i sin tur minskade möjligheterna att ha bränsletankar där. Tankarna hamnade istället i den märkliga buken som fick maskinen, för att citera hustrun, att se ut som "en gravid guppy". Men att landställen hamnade i vingarna skapade nästa problem: Det fanns inte plats för vingbalkar. Det gjorde att robotarna hamnade på den udda placeringen på framkroppen. Detta i sin tur försvårade möjligheten att ta sig in i cockpit, så denna lite komiska stege fick tas fram:

Eftersom Lightningen skapades under en period då man såg all framtid i robotar, plockades den fasta beväpningen bort på senare versioner. Det gjorde att maskinen i stort sett alltid flögs med robotar (har något vagt minne av att de dessutom förbättrade flygegenskaperna). Det gjorde att man behövde hitta en alternativ plats för extratankar när sådana krävdes. Och vad fanns kvar? Jo, ovansidan på vingarna. Så de hamnade där.
För övrigt var protesterna så stora på de obeväpnade versionerna, främst F.6:an, att man efter några år beslöt att sätta dit nya kanoner. Problemet var att den plats i nosen där de satt på tidigare versioner nu hade fyllts med annat. Så de hamnade istället i, i anslutning till bränsletankarna.
Så där hamnade man. Ett av historiens märkligaste jaktflygplan, fjärran i design från smäckra samtida kollegor som Starfighter, Mirage III och Draken som konstruerades efter samma grundprinciper, snabba insatser för att kunna slå ut fientliga bombplan och sedan återvända till basen. Men ändå med sin givna plats i flyghistorien. Och den visar också vad som händer om man trycker in två urstarka motorer i en förhållandevis liten flygkropp. Med pur råstyrka var Lightningen ett av historiens mest snabbklättrande flygplan med en toppfart på uppåt 2 500 knyck. Så det kanske inte är så konstigt att det kan bli som i filmen nedan när de rytande motorerna drar igång på startbanan. Enjoy!

https://www.youtube.com/watch?v=AyfuBDN3Vdw
Och här en fantastisk promotionfilm från sextiotalet. Bara att njuta!
https://www.youtube.com/watch?v=j3xVAxBM4RI