SMS Seydlitz. Färdigställd! Sid 8.
Re: SMS Seydlitz. Medan juldagsmorgon glimmade... sid 3.
Att ta av maskeringen efter en tung session är alltid tillfredsställande. Det är liksom som att plocka av pappret på en present.
Stellan Schroeder Englund
-
- Namn: Lennart Alvhult
Skulle det inte gå att framställa lämpligt däck för varje fartygsmodell grafiskt Ulf? Jag tänker att du då skulle kunna med datorns hjälp skapa precis den färg du önskar, på rätt ställe. Som en stor dekal alltså, med däckets utformning, och sedan lägga på det i sektioner .God fortsättning själv//Lennart
-
Jösses!
Ett stort arbete. Men det lönade sig, för det ser mycket bra ut!
-
Det går säkert, men jag har inte kunskaper att göra det.Lennart 12 skrev:Skulle det inte gå att framställa lämpligt däck för varje fartygsmodell grafiskt Ulf? Jag tänker att du då skulle kunna med datorns hjälp skapa precis den färg du önskar, på rätt ställe. Som en stor dekal alltså, med däckets utformning, och sedan lägga på det i sektioner .God fortsättning själv//Lennart
En tänkbar nisch för en dekaltillverkare.
Tack Jocke!Joakim Hultman skrev:Jösses!
Uffe
-
Det är lika spännande varje gång. Efter att ha målat och maskat i ett par veckor ser modellen ut så här:

Sen kommer Sanningens Ögonblick. Maskeringen rivs försiktigt bort och för första gången får man se om man lyckats träffa färgerna någorlunda, om färg krupit under tejpen eller om något annat missöde inträffat.

Inte så tokigt. Några småmissar att korrigera och jag tror jag ska ljusa upp bottenfärgen något strax under vattenlinjen.
På återseende,
Uffe

Sen kommer Sanningens Ögonblick. Maskeringen rivs försiktigt bort och för första gången får man se om man lyckats träffa färgerna någorlunda, om färg krupit under tejpen eller om något annat missöde inträffat.

Inte så tokigt. Några småmissar att korrigera och jag tror jag ska ljusa upp bottenfärgen något strax under vattenlinjen.
På återseende,
Uffe
-
- Namn: Henrik Persson
Re: SMS Seydlitz. Sanningens Ögonblick sid 4.
Läckert Ulf, är det Gunze du kör med?
/Henrik Persson
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
-
Tack Stellan.
Jag kör med konstnärsfärger för airbrush, Aerocolor från Schminke.
De torkar långsammare än vanliga modellfärger och flödar därför bättre genom sprutan.
De täcker sämre än modellfärger, men det passar mig, eftersom min metod är att lägga flera halvtransparenta lager av olika nyanser på varandra.
Uffe
Tack Henrik.easy_company skrev:Läckert Ulf, är det Gunze du kör med?
/Henrik Persson
Jag kör med konstnärsfärger för airbrush, Aerocolor från Schminke.
De torkar långsammare än vanliga modellfärger och flödar därför bättre genom sprutan.
De täcker sämre än modellfärger, men det passar mig, eftersom min metod är att lägga flera halvtransparenta lager av olika nyanser på varandra.
Uffe
-
Mycket bra! Snart vill jag se puffror på henne! 

-
Efter att varvspersonalen tillfrisknat har verksamheten vid Kaiserliche Werft återupptagits.

Främre skorstenens transportskador har reparerats, skorsten har borrats ur och detaljerats med rörstumpar. Ny plattform av 0,5 mm PC ersätter befintlig del.

Aktre skorsten och dess däckshus fick motsvarande behandling.
Liksom aktre däckshuset.

Delar till masterna kapades till.....

..och limmades ihop i mastjiggen.

Stormast och fockmast färdiga.
På återseende,
Uffe

Främre skorstenens transportskador har reparerats, skorsten har borrats ur och detaljerats med rörstumpar. Ny plattform av 0,5 mm PC ersätter befintlig del.

Aktre skorsten och dess däckshus fick motsvarande behandling.

Liksom aktre däckshuset.

Delar till masterna kapades till.....

..och limmades ihop i mastjiggen.

Stormast och fockmast färdiga.
På återseende,
Uffe