1920-talskavalkad! (Austin färdigställd s.6.)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Janne Nilsson

Re: 1920-talskavalkad! (Austin får nytt chassi, s. 3.)

Inlägg av Janne Nilsson »

Det är svårt att hitta någon bra produkt som kommer att ses på samma sätt om 50-100 år.

Jag tror det beror på att Första Världskriget var i Industrialismens barndom. Det var många glada amatörer som hade ideer och inga Internationella affärskoncerner. Lägg sen till materialbrist och att det är bråttom så kommer alla nödlösningar upp. Det är intressant att se hur mycket de tidiga pansarfordonen har sneglat på fartyg och lösningarna där. Inte heller fanns det lagar och förordningar som styrde upp saker och tings gång.

Redan vid andra världskriget har de flesta amatörerna gallrats bort även om enstaka uppfinnare kommer med detaljlösningar.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
easy_company
Namn: Henrik Persson

Inlägg av easy_company »

Ska bli intressant och se hur realistiska bandaggregaten blir sen.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Bra poäng där, Janne!
easy_company skrev:Ska bli intressant och se hur realistiska bandaggregaten blir sen.
Inte särskilt, är jag rädd. De är gjutna i varsitt stycke vitmetall, lite väl grovt. Tur att man är pansarbyggare, så att det går att dölja det med lera. ;)
Joakim Hultman

Det går sannerligen inte undan, men nu har det hänt lite mer med vidundret.

Bild
Efter en väldans massa sågande, slipande och spacklande på en så liten modell har jag äntligen fått till proportionerna på åbäket tillräckligt bra. Dessutom är karossen färdigdetaljerad, så när som på ett par dörrhandtag. Den har fått en massa nya nitrader, bogserkrokar, handtag och extra skyddsplåtar. Tornen är för närvarande bara löst påställda.

Bandaggregaten kommer jag aldrig att få till helt bra utan att göra om dem helt, så min plan är att bättra på dem så gott det går och sedan dölja det som ser mindre bra ut med lera. Än så länge har jag bara lagt till ett par extra bandhjul övertill.

Två gamla trasiga damfickur ska slaktas, så att jag kan använda ett par av kugghjulen till fordonets kedjedrift. Jag är dock osäker på om jag har en skruvmejsel liten nog för jobbet, så det återstår att se hur jag löser det.
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Re: 1920-talskavalkad! (Austin-karossen klar, s.4.)

Inlägg av Lars Befring »

Nujävlar! och en lagom skruvmejsel slipar du snabbt till av an lagom grov nål
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Joakim Hultman

Just nu överväger jag att slipa till the business end av en pytteliten skruvmejsel som jag redan har.
easy_company
Namn: Henrik Persson

Inlägg av easy_company »

Härligt Joakim att det rör på sig!
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Läckert bygge , nu förstår jag vad du gör med alla gamla fickur ;) //Lennart
Joakim Hultman

Tack!
Lennart 12 skrev:nu förstår jag vad du gör med alla gamla fickur
Den med tsarens vapensköld på som jag fick av dig använder jag numera till kavajen på jobbet. :)
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Du får titulera dig storfurste Michail , f"låt , Joakim då :) Lennart
Skriv svar