1920-talskavalkad! (Austin färdigställd s.6.)
-
Re: 1920-talskavalkad! (Austin får nytt chassi, s. 3.)
Det är svårt att hitta någon bra produkt som kommer att ses på samma sätt om 50-100 år.
Jag tror det beror på att Första Världskriget var i Industrialismens barndom. Det var många glada amatörer som hade ideer och inga Internationella affärskoncerner. Lägg sen till materialbrist och att det är bråttom så kommer alla nödlösningar upp. Det är intressant att se hur mycket de tidiga pansarfordonen har sneglat på fartyg och lösningarna där. Inte heller fanns det lagar och förordningar som styrde upp saker och tings gång.
Redan vid andra världskriget har de flesta amatörerna gallrats bort även om enstaka uppfinnare kommer med detaljlösningar.
Janne Nilsson
Jag tror det beror på att Första Världskriget var i Industrialismens barndom. Det var många glada amatörer som hade ideer och inga Internationella affärskoncerner. Lägg sen till materialbrist och att det är bråttom så kommer alla nödlösningar upp. Det är intressant att se hur mycket de tidiga pansarfordonen har sneglat på fartyg och lösningarna där. Inte heller fanns det lagar och förordningar som styrde upp saker och tings gång.
Redan vid andra världskriget har de flesta amatörerna gallrats bort även om enstaka uppfinnare kommer med detaljlösningar.
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
-
- Namn: Henrik Persson
Ska bli intressant och se hur realistiska bandaggregaten blir sen.
/Henrik Persson
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
-
Bra poäng där, Janne!

Inte särskilt, är jag rädd. De är gjutna i varsitt stycke vitmetall, lite väl grovt. Tur att man är pansarbyggare, så att det går att dölja det med lera.easy_company skrev:Ska bli intressant och se hur realistiska bandaggregaten blir sen.

-
Det går sannerligen inte undan, men nu har det hänt lite mer med vidundret.

Efter en väldans massa sågande, slipande och spacklande på en så liten modell har jag äntligen fått till proportionerna på åbäket tillräckligt bra. Dessutom är karossen färdigdetaljerad, så när som på ett par dörrhandtag. Den har fått en massa nya nitrader, bogserkrokar, handtag och extra skyddsplåtar. Tornen är för närvarande bara löst påställda.
Bandaggregaten kommer jag aldrig att få till helt bra utan att göra om dem helt, så min plan är att bättra på dem så gott det går och sedan dölja det som ser mindre bra ut med lera. Än så länge har jag bara lagt till ett par extra bandhjul övertill.
Två gamla trasiga damfickur ska slaktas, så att jag kan använda ett par av kugghjulen till fordonets kedjedrift. Jag är dock osäker på om jag har en skruvmejsel liten nog för jobbet, så det återstår att se hur jag löser det.

Efter en väldans massa sågande, slipande och spacklande på en så liten modell har jag äntligen fått till proportionerna på åbäket tillräckligt bra. Dessutom är karossen färdigdetaljerad, så när som på ett par dörrhandtag. Den har fått en massa nya nitrader, bogserkrokar, handtag och extra skyddsplåtar. Tornen är för närvarande bara löst påställda.
Bandaggregaten kommer jag aldrig att få till helt bra utan att göra om dem helt, så min plan är att bättra på dem så gott det går och sedan dölja det som ser mindre bra ut med lera. Än så länge har jag bara lagt till ett par extra bandhjul övertill.
Två gamla trasiga damfickur ska slaktas, så att jag kan använda ett par av kugghjulen till fordonets kedjedrift. Jag är dock osäker på om jag har en skruvmejsel liten nog för jobbet, så det återstår att se hur jag löser det.
-
- Namn: Lars Befring
Re: 1920-talskavalkad! (Austin-karossen klar, s.4.)
Nujävlar! och en lagom skruvmejsel slipar du snabbt till av an lagom grov nål
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
Just nu överväger jag att slipa till the business end av en pytteliten skruvmejsel som jag redan har.
-
- Namn: Henrik Persson
Härligt Joakim att det rör på sig!
/Henrik Persson
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
-
- Namn: Lennart Alvhult
Läckert bygge , nu förstår jag vad du gör med alla gamla fickur
//Lennart

-
Tack!

Den med tsarens vapensköld på som jag fick av dig använder jag numera till kavajen på jobbet.Lennart 12 skrev:nu förstår jag vad du gör med alla gamla fickur

-
- Namn: Lennart Alvhult
Du får titulera dig storfurste Michail , f"låt , Joakim då
Lennart