Äntligen! ....
-
- Namn: Kalle Nordlund
Re: Äntligen! ....
Mycket snyggt! Ska bli kul att se de färdiga resultatet!
-
- Namn: Johan Elvin
Och här är bilderna...Axx skrev:Klar! Bilder att hämta från fb.. Tack på förhand. / Axel
Viggen ÄR väldigt vacker, så det så...
Snyggt jobbat. Om inte detta blir årets julklapp så vet jag inte vad.

It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Tack Johan. Väntar med spänning på ditt viggenbygge som jag förmodar inleds snarast. Ska bli kul att se vad du kan åstadkomma! Dina byggen, och många andras, är förebilder för mig.
/ Axel
/ Axel

Hur snyggt som helst, nu vill jag också ha en. Man kan nog förvänta sig en del viggar på detta forum framåt.
Jakob Fall
AP
AP
Den är så vacker ..... min julklapp till mig själv tror jag nog bestämt det blir.
Bra och inspirerande byggt! Har önskat mig den här i julklapp och föräldrarna bor en kort promenad ifrån Rebell-butiken så sålänge det kommer in en ny leverans innan jul är alla bortförklaringar och mjuka paket ogiltiga.
/Erik
/Erik
Stilig Vigg!
/I
/I
-
Hittade denna tråd nu, och nu är det för sent. Men ”till nästa gång” kan ni tänka på:
JA 37 hade två virvelgeneratorer på nosvingarnas ovansida

Att S7-balkarna på modellen ”sveper in” för mycket inunder luftkanalen. Eller nåt konstigt är det
Notera den öppna ventilationsluckan för akan – alltid öppen på marken, så länge motorn inte är igång

Att JA 37 och AJ 37-familjen hade olika radarvarnare ovanför motorutloppet, att radarvarnarna på vingarna sticker fram olika mycket samt att framkanten på balk R7 lutar på olika håll (AJ-familjen till vänster, JA 37 till höger)

Lutningen på framkanten på V7-balken (mitt på vingen)
Spetsa till bakkanten på sidrodret och fenspets (i verkligheten är den ca 5 mm tjock)
Och så en bonusbild på hur det ser ut innanför höger S7-balk. ”gropen” för tallriksventilen (till vänster) fanns även på vänster sida.

JA 37 hade två virvelgeneratorer på nosvingarnas ovansida

Att S7-balkarna på modellen ”sveper in” för mycket inunder luftkanalen. Eller nåt konstigt är det
Notera den öppna ventilationsluckan för akan – alltid öppen på marken, så länge motorn inte är igång

Att JA 37 och AJ 37-familjen hade olika radarvarnare ovanför motorutloppet, att radarvarnarna på vingarna sticker fram olika mycket samt att framkanten på balk R7 lutar på olika håll (AJ-familjen till vänster, JA 37 till höger)

Lutningen på framkanten på V7-balken (mitt på vingen)
Spetsa till bakkanten på sidrodret och fenspets (i verkligheten är den ca 5 mm tjock)
Och så en bonusbild på hur det ser ut innanför höger S7-balk. ”gropen” för tallriksventilen (till vänster) fanns även på vänster sida.

-
Jo, jag jobbar för fullt på mitt ex av denna Viggen. Min kommer dock att bli en AJS 37.
Jag blev besviken på att en del detaljer mer eller mindre struntats i (medvetet?).
Varför finns inte RAT (Ram Air Turbine, vindmöllan) med?
Det är väl ingen överraskning att den alltid är utfälld på marken?
Hjulen kunde ha varit mycket bättre. Huvudställshjulen är tunna som cykelhjul och noshjulen saknar all form av detaljering.
(Till och med Esci lyckades bättre med dessa!)
Canardvingarnas klaffar har helt fel form.
Det finns fler grejer men jag känner att jag är lite väl negativ just nu...
Det är ju faktiskt en Viggen i 1:48!
Passformen varierar lite grann och visst krävs det spackel men inte överallt.
Framförallt passningen mellan kropp och vinge är fantastisk!
Andreas
Jag blev besviken på att en del detaljer mer eller mindre struntats i (medvetet?).
Varför finns inte RAT (Ram Air Turbine, vindmöllan) med?
Det är väl ingen överraskning att den alltid är utfälld på marken?
Hjulen kunde ha varit mycket bättre. Huvudställshjulen är tunna som cykelhjul och noshjulen saknar all form av detaljering.
(Till och med Esci lyckades bättre med dessa!)
Canardvingarnas klaffar har helt fel form.
Det finns fler grejer men jag känner att jag är lite väl negativ just nu...
Det är ju faktiskt en Viggen i 1:48!
Passformen varierar lite grann och visst krävs det spackel men inte överallt.
Framförallt passningen mellan kropp och vinge är fantastisk!
Andreas