En SBD-3 Dauntless på bordet 1/48
Re: En SBD-3 Dauntless på bordet 1/48
Hej,
Din Devastator blev väldigt fin. Jag är mycket sugen på att bygga en själv.
Vad är det för kulsprutepipor du monterat på ditt senaste bygge?
/Anders
Din Devastator blev väldigt fin. Jag är mycket sugen på att bygga en själv.
Vad är det för kulsprutepipor du monterat på ditt senaste bygge?
/Anders
Jag grovmäter först sen kapar jag tejpen på mitten och på längden, då kan jag överlappa i centrum av rutsektionen, där jag "missar" lite grann så kör jag med 0.5.1.0mm tejp kapad i rätt längd.Ulf Lundberg skrev:Snyggt maskad huv på en snygg kärra.
Sätter du tejpen på plats först och skär ur rutorna på plats, eller mäter du rutorna, skär till dem på en glasbit e.dyl och sätter dem sen på plats?
Uffe
Som pipor kör jag med svarvade mässingspipor som blivit över av båtbyggena. Man mäter bara längd och tjocklek och väljer därefter rätt storlek.
Nu har jag hunnit Alcladda de ställen där jag vill få fram metallyta i efterhand.

Sen in med den i saltlaget och marinera Dauntlessen.

Efter det så ger jag panelskarvarna Interior green där slitaget är mest.

Sen kom ytterfärgen på...

Borsta av överflödet med Zalt!

Sen vänder vi på steken och fixar till undersidan med lite kärlek.

Blanklack is the shit..Nu börjar det närma sig dekaleringen!!!

Vi hörs snart igen.
-
Nu är det du som bygger en hög ställning att hänga henne ifrån som när hon störtdyker.
Sen bygger du en Akagi i 1:700 i en vattenvinjett och ställer under.
Och hör sen!
Uffe
Sen bygger du en Akagi i 1:700 i en vattenvinjett och ställer under.
Och hör sen!
Uffe
Det rör sig mot mållinjen nu. Jag blev nöjd med ytan efter ett par svängar med både tunnad grå och tunnad blå. Men man får inte lägga i för mycket på de rena partierna på "metallytorna".
Nu är det bara fällannordningen för bomben kvar,lite landställsmeck och radiolinor!!..

Nu är det bara fällannordningen för bomben kvar,lite landställsmeck och radiolinor!!..

Nu blev min Dauntless klar. Min Devastator som känns bra mycket större i samma skala. Innan så trodde jag faktiskt tvärt om att Devastatorn var mindre. Hur som helst så blev det samma tema på Dauntless eller rättare sagt slaget om Coral sea på den. Samma målnings schema. Bygget var en Accurate Minatures som hade bra passform men värdelös beskrivning.
Funderade ett tag på Ulf Lundbergs tips om Akagi, det hade varit fett att se den dyka med en jättebomb mot däck
Här är lite bilder

Tillsammans!

Funderade ett tag på Ulf Lundbergs tips om Akagi, det hade varit fett att se den dyka med en jättebomb mot däck

Här är lite bilder

Tillsammans!

-
- Kontakt:
Riktigt snyggt jobb där! Saltvädringen är ju klockren!
-
- Namn: Johan Elvin

Lysande.
Jag är imponerad, inte bara av resultatet utan byggtakten också. Du har slutfört 2st modeller med suveränt resultat på mindre tid än det tagit mig att komma halvvägs genom ett bygge.
/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Tjusigt värre!! Börjar tom bli lite sugen att bygga ett flyg 
Mvh Micke

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Tack för kommentarerna!
Johan--> Ibland blir jag själv förvånad hur tiden har "rullat på" utan att jag märkt det. Men det blir lätt några timmar när jag väl håller på.
Björn---> Jag är skitdålig på "hårspraysvädringen", salt känner jag mig säkrare på
Johan--> Ibland blir jag själv förvånad hur tiden har "rullat på" utan att jag märkt det. Men det blir lätt några timmar när jag väl håller på.

Björn---> Jag är skitdålig på "hårspraysvädringen", salt känner jag mig säkrare på

Snygg!
/M
/M