Eduard 1/72 Hellcat Mk 1
Re: Eduard 1/72 Hellcat Mk 1
Hej Robin,
Tack för tipset. Jag använder en passare med en kraftig sprutnål som skär. Toppen är snett skuren och funkar bra att skära med. Jag tar en bild när jag kommer hem.
Det är just centrerinen som är problemet och skalan gör inte saken bättre.
Nu funterar jag på att börja med att rita ett stort kryss på mina masker och använda kryssen för att rikta upp mina masker. Även detta ska jag försöka dokumentera.
/Anders
Tack för tipset. Jag använder en passare med en kraftig sprutnål som skär. Toppen är snett skuren och funkar bra att skära med. Jag tar en bild när jag kommer hem.
Det är just centrerinen som är problemet och skalan gör inte saken bättre.
Nu funterar jag på att börja med att rita ett stort kryss på mina masker och använda kryssen för att rikta upp mina masker. Även detta ska jag försöka dokumentera.
/Anders
Kolla det här inlägget: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... 722#p45722
Nu är det ett mycket enklare fall än ditt (endast två färgfält) men principen för att hantera den tunna ytteringen borde gå att använda.
Jag skulle nog prova såhär:
Maskerna:
Jobba på en plastficka eller tunn plasticard eller något annat material där tejpen inte fastnar alldeles för j-igt.
Ur samma tejpbit:
1) Skär största diametern.
2) Skär inre blå diametern
3) Skär röda diametern
Lägg på en bit tejp ovanpå alltihopa:
4) Skär yttre blå diametern. Pilla bort den cirkelskiva som blir kvar, det är ringen du behöver använda.
5) Klipp till kanterna innan du separerar maskerna så att både undre och övre tejpbiten blir lika stora. Se till att lämna så mycket hel tejp utanför maskerna så att det blir hanterbart och håller formen någorlunda.
Använd största masken och sätt på (rätt
) plats.
Måla gult
Använd masken du skar ut i steg fyra, sätt över. Sikta noga efter de samklippta kanterna.
Måla blått
Pilla bort masken från steg fyra.
Använd masken du skar ut i steg två, den passar i den stora yttermasken.
Måla rött
Använda masken du skar ut i steg tre - denna får du centrera med ögonmått men det borde funka tycker jag.
Måla vitt
Du behöver antagligen "spärrmåla" kanterna mellan varje steg och ibland kanske du måste lägga ett mellanlager av vitt när du målar ljust över mörkt men jag tror inte det är omöjligt och jag är ganska säker på att det blir bättre än dekaler även om det är lite krångligt!
Jag har inte korrläst allt ovanstående 100% (det är ju trots allt inte MIN modell det handlar om
) men jag tror det går jämnt upp...
Hälsningar
Magnus
Nu är det ett mycket enklare fall än ditt (endast två färgfält) men principen för att hantera den tunna ytteringen borde gå att använda.
Jag skulle nog prova såhär:
Maskerna:
Jobba på en plastficka eller tunn plasticard eller något annat material där tejpen inte fastnar alldeles för j-igt.
Ur samma tejpbit:
1) Skär största diametern.
2) Skär inre blå diametern
3) Skär röda diametern
Lägg på en bit tejp ovanpå alltihopa:
4) Skär yttre blå diametern. Pilla bort den cirkelskiva som blir kvar, det är ringen du behöver använda.
5) Klipp till kanterna innan du separerar maskerna så att både undre och övre tejpbiten blir lika stora. Se till att lämna så mycket hel tejp utanför maskerna så att det blir hanterbart och håller formen någorlunda.
Använd största masken och sätt på (rätt

Måla gult
Använd masken du skar ut i steg fyra, sätt över. Sikta noga efter de samklippta kanterna.
Måla blått
Pilla bort masken från steg fyra.
Använd masken du skar ut i steg två, den passar i den stora yttermasken.
Måla rött
Använda masken du skar ut i steg tre - denna får du centrera med ögonmått men det borde funka tycker jag.
Måla vitt
Du behöver antagligen "spärrmåla" kanterna mellan varje steg och ibland kanske du måste lägga ett mellanlager av vitt när du målar ljust över mörkt men jag tror inte det är omöjligt och jag är ganska säker på att det blir bättre än dekaler även om det är lite krångligt!
Jag har inte korrläst allt ovanstående 100% (det är ju trots allt inte MIN modell det handlar om

Hälsningar
Magnus
-
Möjlig modifiering av Magnus' väl genomtänkta förslag för att få ordning på centreringen av den innersta ringen.
Skulle det gå att skära till en fyrkantig plastbit,
sätta dit en tejpbit som täcker fyrkanten, skära ut den yttre ringen (den som skyddar färgen utanför nationalitetscirklarna (den för att måla gult).
Vänd uppochner och skär rent längs kanterna på den fyrkantiga plastbiten. Pilla loss, sätt på planet och måla gult.
Ny tejpbit, skär nästa cirkel, vänd och skär rent, pilla loss och sätt på planet över den föregående och centrera med hjälp av ytterkanterna,
måla nästa färg
Repetera för nästa färg o.s.v.
Då kan man styra med ytterkanterna istället för ögonmått för att
få till den innersta cirkeln, kanske lättare att placera en kvadrat på
en annan kvadrat istället för en ring inuti en omslutande cirkel.
En variant är att börja med att skära till en rund plastbit istället för en fyrkantig, och ha runda maskar istället för en fyrkantig ram. Då blir masken oberoende av eventuellt rotation men det kanske trots allt är
lättare att lägga en kvadrat ovanpå en annan än en cirkel ...
/ Robin
Skulle det gå att skära till en fyrkantig plastbit,
sätta dit en tejpbit som täcker fyrkanten, skära ut den yttre ringen (den som skyddar färgen utanför nationalitetscirklarna (den för att måla gult).
Vänd uppochner och skär rent längs kanterna på den fyrkantiga plastbiten. Pilla loss, sätt på planet och måla gult.
Ny tejpbit, skär nästa cirkel, vänd och skär rent, pilla loss och sätt på planet över den föregående och centrera med hjälp av ytterkanterna,
måla nästa färg
Repetera för nästa färg o.s.v.
Då kan man styra med ytterkanterna istället för ögonmått för att
få till den innersta cirkeln, kanske lättare att placera en kvadrat på
en annan kvadrat istället för en ring inuti en omslutande cirkel.
En variant är att börja med att skära till en rund plastbit istället för en fyrkantig, och ha runda maskar istället för en fyrkantig ram. Då blir masken oberoende av eventuellt rotation men det kanske trots allt är
lättare att lägga en kvadrat ovanpå en annan än en cirkel ...
/ Robin
Hej Magnus
Det låter som en bra arbetsplan.
Angående materialval undrar jag om du testat att byta tejp mot frisketfilm? Det är självhäftande genomskinlig plast som jag tror airbrushartistet använder. Fördelarna är att den är genomskinlig och att snittytorna blir jämna och fina. Den största nackdelen är att den fastnar för hårt och lämnar limrester.
/Anders
Det låter som en bra arbetsplan.
Angående materialval undrar jag om du testat att byta tejp mot frisketfilm? Det är självhäftande genomskinlig plast som jag tror airbrushartistet använder. Fördelarna är att den är genomskinlig och att snittytorna blir jämna och fina. Den största nackdelen är att den fastnar för hårt och lämnar limrester.
/Anders
Jag har provat frisketfilm men tycker den är för styv och inte sluter tillräckligt tätt men det är å andra sidan länge sedan.
Jag använder faktiskt mest Tesa Precision Mask, en gul målartejp som jag köper på K-Rauta av alla ställen. Finns i lite olika bredder och kostar nada jämfört med till exempel Tamiyas tejp. Jag upplever inte heller att den lämnar lim efter sig. Det är den här tejpen: http://www.tesa.com/craftsmen/products/ ... ask,m.html
Hälsningar
Magnus
Jag använder faktiskt mest Tesa Precision Mask, en gul målartejp som jag köper på K-Rauta av alla ställen. Finns i lite olika bredder och kostar nada jämfört med till exempel Tamiyas tejp. Jag upplever inte heller att den lämnar lim efter sig. Det är den här tejpen: http://www.tesa.com/craftsmen/products/ ... ask,m.html
Hälsningar
Magnus
Här kommer några bilder på den modifierade passaren som jag använder för att skära cirklar i tejp.
Blyertsspetsen är utbytt mot toppen på en grov sprutnål.

/Anders
Blyertsspetsen är utbytt mot toppen på en grov sprutnål.

/Anders
Det där ska jag prova! Jag har en "compass cutter" men den har en ganska stor minsta radie man kan skära och jag kommer inte riktigt överens med den. Passare har jag som ingenjör, dock oanvänd i min värld av CAD
så den kan jag använda till något nyttigt istället!
Hälsningar
Magnus

Hälsningar
Magnus
... och nu några bilder från gårdagens försök att måla engelska nationalitetsmarkeringar.
1. Först skar jag samtliga diametrar i en tejp med ett inritat kors.
2. Jag satte en smalare tejp över mina utskurna cirklar för att kunna hålla allt på plats när jag flyttade på mina masker(bild 2).
3. När jag målade började jag med att ta bort den yttersta smala masken och måla gult. Min ursprungliga tanke var att sätta tillbaks masken över det gula.
Det funkade inte
. Tejpen blev bara en skrynklig tuss. Efter lite funderande skar jag en ny mask med samma innerdiameter som innerdiametern på den nyss målade gula cirkeln. Masken placerades över den gula cirkeln (hoppas att det är begripligt)
4. Därefter tog jag bort mittcirkeln och molade det röda.
5. Masken för mittcirkeln sattes tillbaka för att täcka det röda när det blå skulle målas. Mittcirkeln var enkel att sätta tillbaks
.
6. Masken som täckte det som skall bli blått togs bort. Och det blå målades.
7. All tejp tas bort.

Resultatet är inte så bra. Det som funkade sämst var centreringen av masken som sattes över det gula. Ett annat problem är att tjockleken på de tunna cirklarna är fel. De är för tjocka.
Jag har några idéer på hur jag skall kunna förbättra metoden men just nu lutar det åt att använda dekaler.
/Anders
1. Först skar jag samtliga diametrar i en tejp med ett inritat kors.
2. Jag satte en smalare tejp över mina utskurna cirklar för att kunna hålla allt på plats när jag flyttade på mina masker(bild 2).
3. När jag målade började jag med att ta bort den yttersta smala masken och måla gult. Min ursprungliga tanke var att sätta tillbaks masken över det gula.
Det funkade inte

4. Därefter tog jag bort mittcirkeln och molade det röda.
5. Masken för mittcirkeln sattes tillbaka för att täcka det röda när det blå skulle målas. Mittcirkeln var enkel att sätta tillbaks

6. Masken som täckte det som skall bli blått togs bort. Och det blå målades.
7. All tejp tas bort.

Resultatet är inte så bra. Det som funkade sämst var centreringen av masken som sattes över det gula. Ett annat problem är att tjockleken på de tunna cirklarna är fel. De är för tjocka.
Jag har några idéer på hur jag skall kunna förbättra metoden men just nu lutar det åt att använda dekaler.
/Anders
-
Det blir nog för krångligt att skära smala cirklar, bättre med en hel "cirkelskiva".
Fyrkantig tejpit med stort runt hål, måla det gula, kanske inte
nödvändigtvis hela skivan men tillräckligt mycket längs ytterkanten för att
slippa den vita glipan mellan blått och gult i ditt experiment ovan.
Likadan fyrkant med ett något mindre runt hål, här kan du göra en
smalare gul ring eftersom du inte skär till och centrerar en slamsig liten
ring utan en stor bit med ett hål i mitten. Måla blått.
Ny fyrkant med ännu mindre cirkel utskuren, måla vitt.
Ny fyrkant, ännu mindre hål, måla rött.
Det är bara den understa stora masken som behöver sitta kvar för centreringens skull,
masken för blått och vitt plockas bort när den färgen målats.
Man skulle i och för sig kunna markera den styrande fyrkanten med fyra tejpremsor
och lägga de fyrkantiga maskerna inuti den markerade rutan, då kan masken för
det gula plockas bort innan man sätter dit nästa mask.
Mask för gul färg: den mask som skyddar allting utanför den gula cirkeln.
Mask för blått: den som skyddar det gula och allting utanför.
Mask för vitt: skyddar det blå, det gula och allting utanför
Mask för rött: skyddar det vita, blåa, gula och allting utanför
/ Robin
PS. Undrar just om inte den skärande nålspetsen karvar upp ett alltför stort spår ...
då blir det svårare att skära tunna cirklar men det problemet försvinner med den
modifierade metoden ovan.
Fyrkantig tejpit med stort runt hål, måla det gula, kanske inte
nödvändigtvis hela skivan men tillräckligt mycket längs ytterkanten för att
slippa den vita glipan mellan blått och gult i ditt experiment ovan.
Likadan fyrkant med ett något mindre runt hål, här kan du göra en
smalare gul ring eftersom du inte skär till och centrerar en slamsig liten
ring utan en stor bit med ett hål i mitten. Måla blått.
Ny fyrkant med ännu mindre cirkel utskuren, måla vitt.
Ny fyrkant, ännu mindre hål, måla rött.
Det är bara den understa stora masken som behöver sitta kvar för centreringens skull,
masken för blått och vitt plockas bort när den färgen målats.
Man skulle i och för sig kunna markera den styrande fyrkanten med fyra tejpremsor
och lägga de fyrkantiga maskerna inuti den markerade rutan, då kan masken för
det gula plockas bort innan man sätter dit nästa mask.
Mask för gul färg: den mask som skyddar allting utanför den gula cirkeln.
Mask för blått: den som skyddar det gula och allting utanför.
Mask för vitt: skyddar det blå, det gula och allting utanför
Mask för rött: skyddar det vita, blåa, gula och allting utanför
/ Robin
PS. Undrar just om inte den skärande nålspetsen karvar upp ett alltför stort spår ...
då blir det svårare att skära tunna cirklar men det problemet försvinner med den
modifierade metoden ovan.
Nu har jag modifierat metoden lite. Resultatet är inte perfekt men ok tycker jag. Det är den övre beteckningen som är är ny. Det återstår en del problem med centreringen av den gulacirkeln.l

/Anders

/Anders