Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Hej Jesper,
Kul att det går framåt så bra
Jag antar att du redan sett att det hamnat lite färg (svart men kanske även grå ?) på sniskan vid de vita fälten på skrovsidan ? Bilder är brutalt avslöjande, de visar sånt man inte upptäcker när man tittar direkt på modellen.
Du kanske kunde polera gränserna till de vita fälten lite försiktigt när färgen härdat ordentligt för att få bort den lilla valk av färg som blir vid kanten av maskeringstejpen (vitt är extra besvärligt i sådana lägen).
Om man kör med airbrush så kan man spruta lite snett så att färgstrålen inte går in i hörnet vid tejpen, håll sprutan ovanför tejpen och spruta in mot ytan, det kan hjälpa litegrann ... Målar man med pensel så blir det lite svårare och då kan man bli tvungen att polera efteråt. Blank färg brukar j*vlas mer än matt eftersom det som "drar" ytan blank och slät även vill få färgen att krypa in i hörn ....
/ Robin
Senast redigerad av Robin Nilsson den 03 sep 2014, 23:50, redigerad totalt 1 gånger.
Robin Nilsson skrev:Hej Jesper,
Kul att det går framåt så bra
Jag antar att du redan sett att det hamnat lite färg (svart men kanske även grå ?) på sniskan vid de vita fälten på skrovsidan ? Bilder är brutalt avslöjande, de visar sånt man inte upptäcker när man tittar direkt på modellen.
Du kanske kunde polera gränserna till de vita fälten lite försiktigt när färgen härdat ordentligt för att få bort den lilla valk av färg som blir vid kanten av maskeringstejpen (vitt är extra besvärligt i sådana lägen).
Om man kör med airbrush så kan man spruta lite snett så att färgstrålen inte går in i hörnet vid tejpen, håll sprutan ovanför tejpen och spruta in mot ytan, det kan hjälpa litegrann ... Målar man med pensel så blir det lite svårare och då kan man bli tvungen att polera efteråt. Blank färg brukar j*vlas mer än matt eftersom det som "drar" ytan blank och slät även vill få färgen att krypa in i hörn ....
/ Robin
/ Robin
Tjena!
Jo jag vet. Det finns en del detaljer som ska "finslipas" men jag har i nuläget valt att lägga fokus på att göra "grovjobben". Tror att det blir lätt att köra fast om man hakar upp sig på smådetaljer just nu Ska pröva det, har ingen airbrush dock.Testade förresten din bockningsteknik med gott resultat! Körde dock med en bunt papper istället för radergummi, sen hittade jag en gammal musmatta (såg det på ett annat forum) som jag ska testa med.
Liten varning.
Det verkar som du är på väg att bygga in en obalans i modellen. Å ena sidan har du smuts- och rostränder från ankarklyset. Å andra siden ser trädäcket helt färskt ut. Om du vill framställa modellen i vädrat skick, är det läge att göra något åt däcket. Finns det några spillbitar att öva på?
Jag skulle prova med tunna grå eller gråbruna washer för att tona ned däcket.
Möjligtvis kan det också funka att spruta tunna dimmor av nyssnämnda färger. Kanske en ljusgrå dimma?
En annan variant är att ta bort alla smutsränder och bygga en helt ren modell. Det är också ball.
Ulf Lundberg skrev:Liten varning.
Det verkar som du är på väg att bygga in en obalans i modellen. Å ena sidan har du smuts- och rostränder från ankarklyset. Å andra siden ser trädäcket helt färskt ut. Om du vill framställa modellen i vädrat skick, är det läge att göra något åt däcket. Finns det några spillbitar att öva på?
Jag skulle prova med tunna grå eller gråbruna washer för att tona ned däcket.
Möjligtvis kan det också funka att spruta tunna dimmor av nyssnämnda färger. Kanske en ljusgrå dimma?
En annan variant är att ta bort alla smutsränder och bygga en helt ren modell. Det är också ball.
Uffe
Ja jag är lite osäker när det gäller vädringen. Tror att jag har vädrat lite för mycket på skrovet så jag har tänkt ta bort lite av det. När det gäller trädäcket så har jag funderat mycket kring det, ska först ordna där det bubblat sig, sen tänkte jag vädra det genom att torrpensla det. Sen kanske lite mörkare runt kanontorn osv? Spillbitar har jag gott om! Har även köpt två olika vädringsset från Tamiya som verkar riktigt bra.
Snyggt bygge Jesper! Du ger mig mod till att sätta igång med min bjässe. O att dessutom få råd av självaste skeppsguden under byggets gång..
Ulf: Du skulle ju kunna tjäna högvis med stålars om du gav ut en bok!
Min gammelgubbe gjorde en bok om modellmotorer en gång i tiden o den ramlar de in lite pengar från då och då.
Sorry för kapad tråd!
Ulf Lundberg skrev:I mitt tycke skulle jag vilja ta däcket åt det grå hållet.
Prova på att torrpensla försiktigt mer ljusgrå.
Uffe
Ska testa det. Är dock lite gråare än det ser ut på bilden i verkligheten.
Olle Carlen skrev:Snyggt bygge Jesper! Du ger mig mod till att sätta igång med min bjässe. O att dessutom få råd av självaste skeppsguden under byggets gång..
Ulf: Du skulle ju kunna tjäna högvis med stålars om du gav ut en bok!
Min gammelgubbe gjorde en bok om modellmotorer en gång i tiden o den ramlar de in lite pengar från då och då.
Sorry för kapad tråd!
Tusen tack! Vad har du för bjässe? Också Bismarck?
Henrik R skrev:Håll ångan uppe! Det ser finfint ut det där.
Det tuffar allt på fortfarande! Hunnit med en del, bara varit dålig på att uppdatera här. Har du några goda råd när jag ska börja med riggningen? Hur fäster du linorna osv? Du körde väl fiskelina? Såg på något ställe att det var någon som använde hårtork på linan senare för att strama den(?). Riggningen är min största oro just nu, och den känns inte allt för långt borta ändå. Vill verkligen inte misslyckas med den, känns som det är lätt att göra bort sig.