Henrik! Jag minns inte var jag köpte flaskan men det har nog inte så mycket med återförsäljaren att göra. Det får väl ha en chans igen om tillfälle ges!
Ikväll har jag ett partytrick att visa, eller åtminstone ett maskeringstrick...
För många år sedan köpte jag en låda radergummin i plast, sådana man hade för att radera ritfilm förr. Nu har jag inte ritat på ritfilm sedan gymnasiet men jag antar att jag trots allt tänkte ha dem för att sudda med. Behovet var dock inte så stort så den där lådan låg där år ut och år in tills jag kom på att man faktiskt kunde använda dem i modellbygget. Första användningsområdet var som skydd på allt som var vasst (skalpellblad, passare, mera skalpellblad...) men efter ett tag dök det upp andra användningsområden också. Två av favoriterna har varit att skära till kustomiserade slipstickor för att nå in med sandpappret i diverse prång, den andra har varit maskering. Häng med!
Första gången jag provade maska med sudd var på en Draken i skala 1/144. Efter att efter många försök till slut tröttnat på att få motsträvig tejp att foga sig så gjorde jag som på bilderna nedan.

Och nu var det dags för propellerspetsar, en annan av mina stora ickefavoriter... Måla propspetsarna önskad färg och låt torka ordentligt. Skär sedan till en skiva suddgummi i samma tjocklek som du önskar bredd på färgfälten på propellerspetsarna. Dela skivan så du får en bit till varje blad, stick sedan en slits genom bitarna med ett skalpellblad. Skjut på bitarna på propellerbladen tills utsidan är jäms med bladspetsen.
Jag antar att man kan skära sin skiva lite tjockare och istället mäta avståndet från spinnern ut till där bandet ska börja och justera efter det men det kändes enklast såhär.

Jag har färgparanoia: Om jag inte maskar sjukt noga så hamnar alltid färg där jag inte vill ha den. Till exempel på bladspetsarnas kanter, därav de små bitarna tejp!

Målning. Det är nog en bra idé att inte tokspraya rakt mot skarven mellan blad och sudd men det gäller å andra sidan all maskering.

Och så här blev det! Ganska jämnt och fint men lite väl breda band, ska justera senare!
Hälsningar
Magnus