Strv 74 - scratchbygge
Re: Strv 74 - scratchbygge
Tycker det är mycket bra jobbat så här långt, Lasse, ser mycket trevligt ut. Du har rätt, denna är ingen lätt vagn att bygga. Du skall ha all heder för att du ger dig på den med alla dessa komplexa former och vinklar. Jag hade inte klarat det.
Hur skall du göra bandlänkarna?
Hur skall du göra bandlänkarna?
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Tack för uppmuntran! Milliput kom till slut med brevbäraren. Höll nästan på att krama om stackaren. Så nu kan jag börja forma de lite knepigare delarna, sido- och bakdelen som är lite rundad. Likaså har jag satt milliputämne där de främre tornlådorna ska sitta samt för VC-periskopet. De får formas sedan när putten har stelnat. Övergången till pjäsplattan är ditsatt. Så det rör på sig en smula....
Banden, ja... jag funderar fram o tillbaka. Att karva ut dom och sedan gjuta några i taget vore förståss det mest riktiga, men jag vete katten om min kunskap och färdighet räcker så långt. Jag kan ju fuska och välja färdiga band som nästan är identiska. Jag får fundera vidare...
Håll till godo
Lasse

Banden, ja... jag funderar fram o tillbaka. Att karva ut dom och sedan gjuta några i taget vore förståss det mest riktiga, men jag vete katten om min kunskap och färdighet räcker så långt. Jag kan ju fuska och välja färdiga band som nästan är identiska. Jag får fundera vidare...
Håll till godo
Lasse

Jag hittade ett band som är näst intill identiskt med Strv 74. Det är banden till Pz SflV Sturer Emil. Man får vända dom upponer. Det finns lite skillnader men de är förmodligen negligerbara för den oinvigde.. Man måste täppa igen mitthålet. Jag har i alla fall beställt en uppsättning av dessa band, så vi får se....
Vad tycker ni, kan man fuska så här??
Lasse

Vad tycker ni, kan man fuska så här??
Lasse

Jag tycker absolut man kan göra så här. Tycker att skillnaderna är så pass små så det borde fungera. Är hyfsat lika mått på Emil-banden?
Jag var nyfiken på om det fanns band som kunde passa till Strv m/42 och Strv 74, så ser fram emot din fortsatta undersökning med spänning.
Lets face it, vad är det första man gör efter banden är ditsatta? Jo, man täcker dem med gräs, damm, jord och annat skit.
Jag var nyfiken på om det fanns band som kunde passa till Strv m/42 och Strv 74, så ser fram emot din fortsatta undersökning med spänning.
Lets face it, vad är det första man gör efter banden är ditsatta? Jo, man täcker dem med gräs, damm, jord och annat skit.

"Svenne-Kongo"
Tack för era synpunkter. Jo, de är hyfsat lika i bredd. Sturer Emil är 2.8 m bred och 74:an är 2.4 m och jämför man banden rakt av så kan det slå på några cm i verkligheten, men inte så mycket att ögat skulle reagera. Än mindre i skala 1/35. Dock har Pz Sfl V lite högre profil. Klacken är lite högre, men det kan man ju slipa ner lite om man störs av det. Jag har väl gått genom hundratals stridsvagnar enkom för att hitta något band som ser snarlikt ut och Pz Sfl V är den som ligger närmast. Det kan ju vara så att antalet kuggar skiljer sig mellan vagnarna och då får jag väl lägga till eller dra ifrån 1-2 kuggar för att passa banden, men även där så är det säkert något man missar om man inte har lupp.
Lasse
Lasse
Pillejobbet frestar på tålamodet. Milliputlådorna på tornsidorna kasserades. Blev inte riktigt som jag tänkt mig. Såg snarare ut som små frukostbullar. Så det blev till att tillverka av 0.25 pc. Förarlucka, och början till lavettringen runt VC-luckan. Men suck.... skyddet till målsiktet ser inte riktigt bra ut... för toppig. Den ska vara plattare. Så jag får nog göra om den... Motorluckan är bara en mockup. Den ska stagas upp med tjockare pc och få riktiga gallernät (som är på väg från UK). Vissa mått på chassit stämmer inte riktigt. Det har blivit lite trång där fram, men det får jag leva med. Det blir en påminnlse om att vara än mer noggrann nästa gång... De vita "luckorna" på tornet är bara till hjälp när jag ristar luckorna i den underliggande plasten. Så lätt att det blir krokigt annars. Övergången till pjäsplattan ser lite oregelbunden ut, men det ska den vara. Bälgen bucklar ju sig en smula. Men det går frammåt...
Håll tillgodo..
Lasse

Håll tillgodo..
Lasse

Nu börjar det bli lite svårt att fortsätta byggandet av 74:an. Väntar på larvband, tunna rods till räcken m.m., galler-mesh till motorluckan och silikon och resin för gjuta hjulen. Det mesta dyker nog upp nu i veckan, så det blir snart full fart igen.
Kanonröret är lite långt, men det beror på att det bara är tillfälligt ditsatt. Det ska kortas av lite och borras in några cm. Pjässkyddet ska slipas till och bälgen bakom ska anpassas till plattan. Motorluckan är bara en mask. Den riktiga ska få hål för galler etc. En låda till ska på tornet samt alla prismorna, ksp m.m. Lite slipjobb här och där. Men snart så kanske man kan se att det ska föreställa en 74:a... Ni får ha överseende med att min modell är kladdig och rörig. Inte lika snygg som Sven's helt otroliga 37:a....
Håll tillgodo
Lasse

Kanonröret är lite långt, men det beror på att det bara är tillfälligt ditsatt. Det ska kortas av lite och borras in några cm. Pjässkyddet ska slipas till och bälgen bakom ska anpassas till plattan. Motorluckan är bara en mask. Den riktiga ska få hål för galler etc. En låda till ska på tornet samt alla prismorna, ksp m.m. Lite slipjobb här och där. Men snart så kanske man kan se att det ska föreställa en 74:a... Ni får ha överseende med att min modell är kladdig och rörig. Inte lika snygg som Sven's helt otroliga 37:a....
Håll tillgodo
Lasse

Senast redigerad av 103driver den 25 mar 2012, 18:52, redigerad totalt 1 gånger.