Lite annat som står på hyllorna över byggbordet...

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Lite annat som står på hyllorna över byggbordet...

Inlägg av Andre B. »

Vale Brasil är "fet" men det var ju de flesta av de där malmtankbåtarna. De flesta från den tiden är väl skrotade idag? Var inte Berge Vanga och Berge Istra samma typ av fartyg?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Andre B. skrev: 27 dec 2024, 01:06Motorerna har exempelvis en del att önska.
Men de var väl fina...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Svart blev det. De flesta Stirling hade väl svarta fälgar med. Men kände att jag behövde liva upp det lite. Luckorna till landningsställen är nog i tjockaste laget. Men det här blir ett bygge ur lådan...

20241227_115635.jpg
20241227_115635.jpg (1.14 MiB) Visad 1679 gånger
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Alltså...
Det här med att bygga lite på gamla modeller är farligt. Man blir ju sugen på att bygga något nya som exempelvis Super Hobby's Short Sunderland eller Italeri's Short Stirling. Dessutom kliar det lite i sågmusklerna då en prototyp skulle vara roligt att bygga eller en Short Shetland. Tur att det inte bara är att gå ner till det lokala vattenhålet och få med sig en modell hem. Tänk på 70-talet när man kunde såga sönder en modell på förmiddagen och hämta ut en ny på eftermiddagen. Tror jag byggde fyra Airfix Sunderlands som jag byggde och krachade. Idag har jag en obyggd Airfix Sunderland som jag fick av min sambo som jag inte vågar röra...

Screenshot_20241227_140756_Chrome.jpg
Screenshot_20241227_140756_Chrome.jpg (348.23 KiB) Visad 1667 gånger

magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Lennart och André! Visst var det kombibåtarna som kunde ta både malm och flytande last (olja?) som var så olycksdrabbade? Framförallt så sjönk de så fort att det sällan var några överlevande? Jag jobbar med skeppsteknik just nu (första gången under mitt yrkesliv, fasen vad stort och tungt allt är!) och det flashade förbi under näsan på mig när jag jagade idéer och försökte läsa in mig på saker lite snabbt. Det är bra att låta som om man vet något innan man kommer ut till kunden första gången :) !

Trist att Italeri hann först på bollen med en modern Stirling, jag hade hellre sett en remake från Airfix som de gjorde med Lancastern (som jag för övrigt borde bygga klart...). Airfixen är väl ganska sund, bortsett från att den är gammal, men det är en bit fram till något som liknar en modern byggsats. Ola M gjorde alla tre (Halifax, Lancaster och Stirling) har jag för mig för ett antal år sedan från de gamla, klassiska, byggsatserna.

Hälsningar

Magnus
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Magnus : det där är väl en sanning med modifikation . Speciellt olycksdrabbade vet jag inte, men grundstötning eller kollision, kan få väldiga koonsekvenser. Sedan finns det väl några som fatiskt brutits mitt itu ?

Andre: Vale Brasil är väl i drift ännu vad jag vet, under namner Ore Brasil ? Berge Istra förliiste om jag minns rätt ?

//Lennart
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Jo Ore Brasil går fortfarande. Men det brukar inte vara någon längre livslängd på de där båtarna. Både Berge Istra och Berge Vanga förliste till havs. Berge Vanga utan spår. Berge Istra var väl bara två överlevande...

Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Den här här jag nog smugit lite med. Den är rätt stor aven i 1/144. Fyrmotorigt är häftigt och B-29/B-50/C-97 är nog bland de mer imponerande flygmaskinerna i världen. Själv gillar jag nog C-97 mest då det är en flygmaskin som i mycket räddat liv. Som i luftbron under Berlin blockaden.

20241230_153400.jpg
20241230_153400.jpg (1.15 MiB) Visad 1354 gånger

Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Vackert men ack så vansinnigt ful cockpit. Piloterna får ju inte ha speciellt långa ben...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Andre B.

Inlägg av Andre B. »

Urban...
Titta då på de stackars tornskyttarna i Airfix Shirt Stirling. De verkar alla ha haft samma öde som Douglas Bader om inte värre.

Men tycker annars att cockpiten på en C-97 ser rätt trevlig ut. Stora fönster att se ut igenom och en massa spakar, knappar och analoga instrument. :D

https://www.nationalmuseum.af.mil/Visit ... freighter/

Skriv svar