Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12 skrev:Tack så mycket Fredrik! Jo det är väl så . Min fru brukar säga att " egentligen skulle du inte måla den där modellen" utan låta den vara som den är färdig byggd bara". Men det känns ju inte riktigt rätt tyvärr //Lennart
Nä, det förstår jag också... det blir ju bara en halvfärdig modell om den inte målas och att visa upp byggtekniken är väl inte riktigt ditt syfte med att bygga. Du vill ju ha en färdig modell av just den förebilden - antar jag. /F
Taket och strömavtagarna är lösa, resten limmat. Det kommer att gå utmärkt att maska av underredet vid gångbordet för sprutmålning . taket får ju sedan en ljusare grå nyans.
Jo så är det Fredrik, Pc vitt är inget skoj i längden
Det var meningen att jag skulle ha haft en i uppfällt läge, men det blev stadigare och mer praktiskt så här. Facktermen är pantograf, men man säger strömavtagare rent allmänt . Man pumpade ju upp trycket för hand på den här tiden för att aktivera den, numera har loken kompressor för ändamålet.
Målningen blev jag nöjd med själv. Skall gå över hela underredet senare med grafitpulver , så får jag fram den där eloxerade metallytan .
Fönster monterade, målade svarta från insidan , för att dölja insyn eftersom hytten är tom på detaljer. Taket målat i rätt färg. Nu återstår endast lite detaljmålning, lampor , slangar och skyltar. Sedan bygger jag en bit räls och monterar det hela på en träplatta . //Lennart