Ce6/8 Krokodil"

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: Ce6/8 Krokodil"

Inlägg av Lennart 12 »

Krokodilen" färdig för att målas. Strålkastare och slangar monterar jag efteråt. //Lennart
Bild

Bild
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Snyggt Lennart! Är allting limmat eller kan du plocka isär den i moduler?

Hälsningar

Magnus
FredrikAlmlöf
Namn: Fredrik Almlöf

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Lennart 12 skrev:Tack så mycket Fredrik! Jo det är väl så . Min fru brukar säga att " egentligen skulle du inte måla den där modellen" utan låta den vara som den är färdig byggd bara". Men det känns ju inte riktigt rätt tyvärr :) //Lennart
Nä, det förstår jag också... det blir ju bara en halvfärdig modell om den inte målas och att visa upp byggtekniken är väl inte riktigt ditt syfte med att bygga. Du vill ju ha en färdig modell av just den förebilden - antar jag. /F
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Taket och strömavtagarna är lösa, resten limmat. Det kommer att gå utmärkt att maska av underredet vid gångbordet för sprutmålning . taket får ju sedan en ljusare grå nyans.
Jo så är det Fredrik, Pc vitt är inget skoj i längden :)

Tack Magnus, och Fredrik !

//Lennart
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Snart November, men här hemma är det grönt :) //Lennart

Bild
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Grundfärgen övermålad med ett lager HU 195 och lite grått och svart. Ser nästan ut som HU 30 i lampljus, men ej i dagsljuset. //Lennart
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Lite mer målat . Nästa steg bli vädring av ram underrede , måla gångbord och detaljmålning. //Lennart

Bild
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Snygg målning och imponerande scratchbygge av domdära ställningarna på taket, varomnuheter, som leder ned elen från ledningarna till loket.
Uffe
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Det var meningen att jag skulle ha haft en i uppfällt läge, men det blev stadigare och mer praktiskt så här. Facktermen är pantograf, men man säger strömavtagare rent allmänt . Man pumpade ju upp trycket för hand på den här tiden för att aktivera den, numera har loken kompressor för ändamålet.
Målningen blev jag nöjd med själv. Skall gå över hela underredet senare med grafitpulver , så får jag fram den där eloxerade metallytan .

Tack Ulf. //Lennart
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Fönster monterade, målade svarta från insidan , för att dölja insyn eftersom hytten är tom på detaljer. Taket målat i rätt färg. Nu återstår endast lite detaljmålning, lampor , slangar och skyltar. Sedan bygger jag en bit räls och monterar det hela på en träplatta . //Lennart

Bild
Skriv svar