Torvosaurusen Therese

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Andre B.
Namn: Andre

Re: Torvosaurusen Therese

Inlägg av Andre B. »

Det var jättekul att se dina byggen på AIM och även att få se och träffa dig där lite kort. Och jag följer dina byggen med fortsatt stort intresse!

Om jag får säga det så ser Therese rätt snäll ut. Hon visar inte ens några tänder!
*ler*

Vänligast
André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
EMP
Namn: Emma
Kontakt:

Inlägg av EMP »

MartinN skrev:Emma! Ett förslag är att du knycker färgerna från Jannes elaka F-16 några trådar ner. Den ser ungefär lika ondskefull ut som din taggiga skapelse.

/M
Jo, den målningen är riktigt, riktigt häftig! Men jag har en lite annan idé för unga fröken :)

Andre B. skrev:Det var jättekul att se dina byggen på AIM och även att få se och träffa dig där lite kort. Och jag följer dina byggen med fortsatt stort intresse!

Om jag får säga det så ser Therese rätt snäll ut. Hon visar inte ens några tänder!
*ler*

Vänligast
André
Tack så mycket! Det var väldigt trevligt att träffas och prata! :)

Jo men dinosaurier var snälla och mysiga djur och unga fröken ser mest lite nyfiken ut tycker jag :D Sen att de hade lite överbett och en massa vassa tänder gör ju att vi små människor gärna vill tro att de var farliga och tyckte det var kul att tugga på allt som rörde sig. Men det har jag helt ovetenskapligt bestämt att det bara är påhitt och att de egentligen inte var farligare än typ en blåmes ;)
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Huuua, det var längesedan jag uppdaterade den här byggtråden. Men i mitt försvar så har det hänt desto mer under tiden! Så nu får det bli ett par massiva inlägg för att hinna i kapp!

Nu ska vi se... Sist höll jag på att spackla och skulptera för att dölja skarvar.

Och samtidigt började jag bygga om hela basen.

Bild

Bild

Aluminiumfolie är bra att ta till för att det inte ska bli tyngre än vad som är nödvändigt. Det blir ju ändå rejält med vikt i en sådan här modell.

Bild

Bild

Bild

Bild

Den uppmärksamma ser också att basplattan ändrats. Kom ju på att jag hade den här i gömmorna sedan flera år tillbaka.

Bild

Bild

Roade mig med att fylla i torrsprickorna i träet och att borra hål för att få det att funka med dinon. Till metallen i benen borrar jag medvetet för stora hål. Varför får ni se senare :)

Bild

Bild

Under tiden som plattan fick torka till och slipas till fick den andra plattan vikariera ett tag medan mer skulptering pågick.

Bild

Bild

Bild

Bild

När allt kändes bra med att fixa till hud och liknande åkte maskeringstejpen fram.

Bild

Lite grundfärg senare:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ta-Da! Sådär blev det efter de ganska drastiska ingreppen i benen på modellen!

Bild

Bild

Fortsättning följer!
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

EMP skrev: en massa vassa tänder och tyckte det var kul att tugga på allt som rörde sig
Låter som en hundvalp, fast lite större kanske.
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Nästa steg blev att börja måla basen... Inte för att så mycket av den målningen kommer synas när jag är klar... men men ;)

Bild

Började också att tillverka delar av ett träd. Detta är busenkelt att göra ifall det är någon som har brist på träd till sina modeller och vill göra egna :)

Bild

Bild

Och varför ska jag då ha ett träd på min basplatta? Vilken funktion kommer detta att fylla? Ska det bli en tandpetare till Therese månne?

Nej då! Trädet behövs för att jag ska få en ursäkt att komplicera bygget lite till! :D

Och för att komplicera bygget krävs lite rostfri tråd! Sen bockar man lite för att få till ungefär den form som det lilla djuret ska ha.

Bild

Och därefter är det bara att börja skulptera och hoppas på det bästa! :D

Bild

Bild

Under tiden som skulpteringsmaterialet härdar blev det dags att signera basplattan. Detta är nog första gången jag kommer ihåg att skriva dit modellnamn, år och signatur innan jag monterat hela modellen på plattan! Detta var helt klart enklare...

Bild

Sen monterades allt på plats

Bild

Och sen började något mycket märkligt att inträffa... något konstigt is-liknande material började liksom dyka upp bara sådär av sig själv... Mycket märkligt detta!

Bild

Bild

Bild

Och ungefär samtidigt som detta pågick fick Therese istället bekanta sig med en låda fylld med skumplast som funkar bra för målningen.

Bild

Och som om det inte var nog med konstigheterna! Nu snöar det också! Huuu så ovetenskapligt av mig! ;) Fast man kan ju tycka att vädret borde fått fnatt i alla fall nån gång under alla dessa miljoner år även om det normalt var lite mer... tropiskt klimat...

Bild

Bild

Bild

Och åter till vår kompis med trädet. Detta ska då bli en Harpactognathus (oerhört enkelt att uttala så vänligen be mig inte att försöka mig på det ;) ). Den här flygaren fanns faktiskt på riktigt, på typ samma ställe som Torvosaurusen och faktiskt under samma tidsperiod!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och se det snöar... och se det snöar... tralla-lala-la lala-la-la

Bild

Varde färg (och vänligen ignorera den gula färgen för det där blev inte bra så vi pratar inte om den idén... ;) )

Bild

Och här är anledningen till varför hålen i plattan borrades för stora. För då kan man gjuta fast hela dinon så att det typ krävs dynamit för att få loss den igen :D

Bild

Och sen var det ju det där med målningen... Som ni alla vet är jag ju lite allergisk mot enfärgade gröna och bruna dinosaurier eftersom jag bestämt hävdar att alla kan inte ha varit varianter av samma grå-gröna eller grå-bruna färg ;) Så vad göra... jo naturligtvis målar vi Therese brun!... Eh va... vänta stopp... halt... hur gick detta till???

Jo såhär var det. jag har letat mycket referensmaterial för att hitta något lagom udda som jag inte tror vi sett på dinosaurier innan...

Jag hittade det här underverket med sitt fina mörkbruna mönster (och gillar man inte ormar och andra reptiler ska man inte titta på någon av de här länkarna):

https://www.xclusive-snakes.de/en/ball- ... r-ghi-2017

Och sen när jag googlade vidare så hittade jag ett lite intressant fenomen som kallas för "Piebald" på engelska eller "Pied". Vad är då detta? Jo alla har sett det här på djur även om vi kanske inte tänker på det. Kanske inte på reptiler, men det räcker att du sett en häst med vita fläckar så vet du vad det här handlar om. Piebald är alltså en benämning på ett djur som har fläckar i någon färg mot vit päls, fjäll, hud.

Exempel på detta är följande ormar:

https://jkrballstreetjournal.files.word ... python.jpg

https://cityakuten.org/wp-content/uploa ... python.jpg

Eller den här alligatorn:

http://www.catersnews.com/wp-content/up ... 00x498.jpg

Och därför blev valet av färgsättning på Therese följande efter mycket meckande och några halvt gräsliga förslag (som såg bra ut på pappret men inte på modellen):

Bild

Bild

Bild

Bild

Målning pågår och det är inte enkelt att få någon vettig bild på de här färgerna med kompaktkamera...

/Emma
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Björn B skrev:
EMP skrev: en massa vassa tänder och tyckte det var kul att tugga på allt som rörde sig
Låter som en hundvalp, fast lite större kanske.
Exakt så! Alltså totalt harmlöst och charmigt! :D

Menar senaste hemmabyggda teorin säger ju att Rexen hade korta armar för att det inte behövdes längre för att kunna krama långhalsarna, och Triceratops hade därför sina horn för att kunna hjälpa rexen att klia sig på magen eftersom den inte nådde med armarna. Så det är totalt logiskt att de också hade hundvalpsbeteende :D
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Mycket originellt med en vintercamouflerad dino! Trovärdigt eller ej så gillar jag mönstret. Lite ondskefull sådär.
Stellan Schroeder Englund
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Jag är kanske inte helt övertygad när det gäller det vita cammot. Men det är mest en smaksak. Svårt det där med färgerna på dinosarna. Cammo i all ära ... men väger man några ton och är tio meter lång så kanske inte cammo spelar så stor roll. Eller så gör det det. För om ett lejon kan hålla sig dolt till 20 meters avstånd så kanske en torvosaurus kan hålla sig dold till 100 meter. Sträckan att springa är kanske den samma i förhållande till storleken. Eller så är den inte det eftersom vi inte vet hur snabbt dinosaurierna sprang.
Nä ... det här blir för krångligt ...

I övrigt är det ju ett helt makalöst vackert bygge. Och att du är duktig på att skulptera visste vi sedan tidigare. Men nu får vi ännu ett bevis. Allt känns gediget och genomtänkt. Basplattan, förstärkningarna i benen, ögat, tillbehören och cammot. För även om jag som sagt inte är helt övertygad om cammot så är det genomtänkt med intressanta referenser. Genomtänk slår alltid "häftig design". :D

Det kommer att bli mycket kul att se den på C4-Open om två veckor!
holst

CU@C4
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Du är riktigt duktig på många områden , skulptera är nog inte det enklaste men även det behärskar du. Kul udda och fint så långt //Lennart

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech ... -hues.html
EMP
Kontakt:

Inlägg av EMP »

Stellan skrev:Mycket originellt med en vintercamouflerad dino! Trovärdigt eller ej så gillar jag mönstret. Lite ondskefull sådär.
Tack så mycket! :D Tyckte det här var en kul idé att prova i och med att naturen ju ibland faktiskt hittar på sånt här på vissa individer trots att majoriteten av arten inte har några vita fläckar. Det är lite som med de där vita älgarna... De brukar ju vara bruna och sen fick naturen fnatt och hittade på något super coolt som vi inte trott var realistiskt om vi inte sett riktiga exempel på fenomenet i fråga :)

Lurifax skrev:Jag är kanske inte helt övertygad när det gäller det vita cammot. Men det är mest en smaksak. Svårt det där med färgerna på dinosarna. Cammo i all ära ... men väger man några ton och är tio meter lång så kanske inte cammo spelar så stor roll. Eller så gör det det. För om ett lejon kan hålla sig dolt till 20 meters avstånd så kanske en torvosaurus kan hålla sig dold till 100 meter. Sträckan att springa är kanske den samma i förhållande till storleken. Eller så är den inte det eftersom vi inte vet hur snabbt dinosaurierna sprang.
Nä ... det här blir för krångligt ...

I övrigt är det ju ett helt makalöst vackert bygge. Och att du är duktig på att skulptera visste vi sedan tidigare. Men nu får vi ännu ett bevis. Allt känns gediget och genomtänkt. Basplattan, förstärkningarna i benen, ögat, tillbehören och cammot. För även om jag som sagt inte är helt övertygad om cammot så är det genomtänkt med intressanta referenser. Genomtänk slår alltid "häftig design". :D

Det kommer att bli mycket kul att se den på C4-Open om två veckor!
Kul att höra! :D Och det är helt okej att inte vara övertygad om det vita cammot. Min tanke kring det här är ju att arten Torvosaurus normalt var mönstrade i brunt och nästan svart men att Therese råkar ha den här mutationen som gör att delar av huden istället är helt vit. Naturligtvis gör ju det eventuellt livet lite mer besvärligt om man behöver smälta in i omgivningen men kan djur som finns idag klara sig med avvikande färgsättning så tror jag även att flera ton dino kunde göra det :)

Och sen får vi inte glömma bort det vi lärt oss på film: Rovdinosaurier kan alltid jaga i kapp allting oavsett hur fort det springer under alla omständigheter och smyga precis så tyst och gömma sig exakt så effektivt som handlingen kräver :D

Vi kan väl i alla fall säga som så att jag lyckades att behärska mig lite med färgsättningen om vi jämför med hur det kunde blivit om jag valt ett annat referensmaterial ;):

Bild

Tackar, tackar! :D Det är väldigt kul att börja se resultaten på den här modellen. Personligen tycker jag nog det bästa beslutet på hela bygget var att byta ut ögonen för det gjorde enorm skillnad i intryck. Nu ser det ju ut som att modellen står här på skrivbordet och faktiskt tittar på en :)

Eeeeep! Förskräckelse! Är det bara TVÅ veckor kvar?! :shock:

Lennart 12 skrev:Du är riktigt duktig på många områden , skulptera är nog inte det enklaste men även det behärskar du. Kul udda och fint så långt //Lennart

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech ... -hues.html
Tack så mycket! Det är jätteroligt att höra! Fördelen med resinmodellerna är ju att de är ganska smidiga att jobba med just när det gäller skulptering och det i sin tur uppmuntrar till att prova nya saker :)

Tack för länken! Det var riktigt intressant läsning!

/Emma
Skriv svar