Lok bygge"Nu med färg sid 26 "

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Re: Lok bygge"

Inlägg av Gabriel »

Det här blir ju ursnyggt, Lennart! Ser väldigt spänt fram emot när det kommer på lite färg, det lär nog se ännu mycket bättre ut då.

/Gabriel
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Hoppa över skaklarna passar jag mig för Ulf, jag är ju förgiftad" sedan snart 40 år bakåt. Men jag har lätt för att bli förälskad" senast var för 14 dagar sedan, var på Biltema" för att köpa betongskruv, och där stod, inne på rid" avdelningen dessutom, en svart skönhet, med ett hår som glänste som silver i butiks belysningen. Långa slanka ben och helt underbar, JO, en häst i naturlig storlek, i formgjuten plast av något slag ,jag blev blixtförälskad !Tankarna for som humlor" i en mikrovågsugn i skallen, tänk att ha denna skönhet hemma i rummet mitt. Lägga på westernsadeln och annan utrustning, Jag har kvällssol i hobbyrummet, så drömmen om att rida iväg över prärien , (bilparkeringen kom) Men går den att montera i sär hur får man hem den? Vad kommer Lotta att säga, ryms den överhuvudtaget i mitt rum?
Så min tanke att fråga om den gick att köpa blev aldrig av, men drömma går ju . Och med tanke på Lottas blick då jag berättade mina planer vid hemkomsten så var det nog bäst att den står där den står. Däremot så har jag lyckats få tag på ett par gamla Chaps i oxblodsfärgat skinn, som verkligen luktar häst" Och med den säregna lukt som kommer från mitt nyligen inköpta vagns hjul,samt alla andra prylar av skinn och läder så kan jag skatta mig lycklig. Jag går in och sätter mig, drar in det underbara dofterna och bara myser" medans kniven går vidare i Pc arken :)

Tack för titten och uppskattningen alla//Lennart
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Nu är jag uppkopplad, eller snarare det tre enheterna, lok tender och flat vagn. Knuckles" är väl ett passande ord, ser ut som en klumpig näve. Har inte fått dem som jag önskat, blev något för" klumpiga. Kanske borde gjort dem i trä i stället ? Men det får duga så där, och med färg på det hela så kommer det att se annorlunda ut tror jag. Nu börjar jobbet med basplattan och allt annat, så nu dröjer det till nästa uppdatering //Lennart
Bild
Bild
Bild
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Det här måste väl räknas som "live steam"? Bra nära är det i alla fall.

/M
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Tack Martin :)
Det genomgående problemet med bygget har varit att få samtliga hjul i linje. Första par på lok skall ju ligga i rak linje med sista på flat vagnen och så hela vägen. har upptäckt under åren att när man kommer över ca 8 / 10 cm så får man spänningar i plasten, och det går aldrig att förutse var det skall uppstå. Då får man kompensera , som i mitt fall lossa här" och limma på nytt där" och så hålla på så tills det blir så bra som möjligt. Just att montera stag eller liknande hjälper till att skapa spänningar i bitarna, och det kan även skeva iväg , sträva uppåt eller nedåt . Jag har använt mig av två träribbor med spårvidden, och så mätt in från början med loket som utgångspunkt, och så gjort infästningen med hjulen vartefter . Men som sagt nu är det lika hela vägen och dags att börja tillverka slipers och räls. Iden till det hela kom då jag för andra gången läst igenom min bok Union Pacific av Maury Klein . En fantastisk skildring av järnvägens utveckling i Usa och tillkomsten av Union Pacific. Helt otroligt vilka vedermödor det som byggde den utsattes för, väder , sjukdomar, indianer, naturen själv m.m. Bara tanken att allt schakt arbete utfördes med hacka och spade, samt fällning av timmer och att förhand yxa fram slipers. Sedan gick den ekonomiska situationen i dalgångar " också . En och annan såg en chans att sko sig privat (Durant bl.a ), och pengar försvann på vägen . Finns en bok skriven av Grenville Dodge" styrelsemedlem UP som också ger en god inblick i samma historia.
//Lennart
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Förbålt gott arbete! Kom att tänka på att alla bitar nitades/bultades väl ihop, för svets var väl inte uppfunnet då??? Som ett stort mekano sålunda...
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Lennart 12 skrev: har upptäckt under åren att när man kommer över ca 8 / 10 cm så får man spänningar i plasten,
Hur yttrar de sig? Jag planerar nu mitt nästa scratchbygge, som kommer att bli väsentligt större än mitt nuvarande.
Uffe
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Jo, det var nog ett mäktigt arbete att bygga , med alla nitar och stora tunga metallkonstruktioner . Man kommer ju osökt att tänka på fartygs byggen, och ångmaskiner i sammanhanget . Tack och bock Stellan ! //Lennart
Lennart 12

Inlägg av Lennart 12 »

Ulf Lundberg skrev:
Lennart 12 skrev: har upptäckt under åren att när man kommer över ca 8 / 10 cm så får man spänningar i plasten,
Hur yttrar de sig? Jag planerar nu mitt nästa scratchbygge, som kommer att bli väsentligt större än mitt nuvarande.
Uffe

Generellt kan man säga att ju längre och smalare en bit är, desto mer vridning i horisontal planet får man, böjning uppåt nedåt.
Speciellt om man har placerat något i änder på en sådan bit. Som i mitt fall ramarna till vagnarna och loket. Det vill även vrida sig /skeva.
Men om man kompenserar med bärande bitar, där man ser att plasten börja fara iväg så kompenserar man det.
Det kan bero på att jag så gott som uteslutande använder mig av 1mm pc, och bygger på där det skall vara större dimension ?
Det finns ju tjockare pc 2, 3 mm i alla fall . Men jag tycker det är enklare att använda 1 mm för att man får större precision på varje enskild bit/del
och så kopiera den om det skall vara många identiska delar , och skiktlimma. Men har du te.x ett fartygsdäck på 30 cm, så är det en fördel om du
styvar upp det på insidan , om du nu använder 1 mm pc ? Sven Y har ju säkert stora kunskaper kring det här, med tanke på vad han konstruerat .
Och jag tror att han blandar tjocklek på material ? Berätta gärna Sven !
Lycka till i vilket fall Ulf, låter som ett spännande objekt //Lennart
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tack Lennart!
Uffe
Skriv svar