Kongo M113 - basplatta+fordon "preview" s.45

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Re: Kongo M113 - interiör 95% klart s19

Inlägg av SvenYoung »

Tack för att du frågar, Robin.

Nu blir det tyvärr inget på några dagar (begravning osv), men senare nästa vecka skall det kunna bli lite fart igen. :-)

Det finns ju mycket att titta på och njuta av här på forumet, så du får inte tråkigt - det är jag säker på :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Robin Nilsson, mr Sensitive man of the Year 2014..

När får vi se en WIP från DIG då, Robin? :-P
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Du kan få en bild på två ungar som gapar efter mat med ett halvrenoverat rum som bakgrund .... :P

Vadå 'Mr Sensitive* förrexten ?? Det får väl räcka med gullandet, tre fyra-inlägg från olika håll med uppmuntran
borde vara tillräckligt, annars blir han bara bortklemad :D

/ Robin
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Haha, ingen fara alls. Bara roligt att du frågade, Robin.

Det intresset så många av er har visat i det här bygget har varit oerhört uppmuntrande, en riktig ljusglimt mitt i det hela.

Den andra ljusglimten är lilla dottern Victoria, som fyller 3 år imorgon :-)
"Svenne-Kongo"

Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Om du reducerar inläggsflödet till 50% så kanske dina barn både kan få mat och leva i ett färdigrenoverat rum inom kort, Robin. Rent av hinner du med en WIP då med.. :-P

3-åringar kan vara ena riktiga ljusglimtar.. värre när de är 13.. :-D
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Hehe, ja det är en bit kvar till 13 - men å andra sidan går tiden fort :-)
"Svenne-Kongo"

SvenYoung

Kongo M113 - filmer från Kongo s22

Inlägg av SvenYoung »

Ingen bygguppdatering den här gången (med det kommer), sitter och jobbar med lysdioderna just nu. Pillrigare än att bygga modellen! :-)

Tills dess kan ni titta på dessa filmer som Per Kjelltoft hittade på Youtube (TACK Per!). Har inte sett alla själv än, men de ser onekligen MYCKET intressanta ut.

http://www.youtube.com/watch?v=55i9WGyM ... e=youtu.be
"Svenne-Kongo"

Joakim Hultman

Re: Kongo M113 - filmer från Kongo s22

Inlägg av Joakim Hultman »

Tack Sven! Jag har bara sett halva i skrivandets stund, men den är mycket intressant.
SvenYoung

Re: Kongo M113 - filmer från Kongo s22

Inlägg av SvenYoung »

Bara roligt att du fick glädje av dem, Joakim! :-)
"Svenne-Kongo"

SvenYoung

Kongo M113 - periskop s22

Inlägg av SvenYoung »

Eller heter det "episkop" egentligen..?

Hursomhelst :-)

Nu har det dröjt länge sedan sista byggupdateringen. Tyvärr så kom en del annat imellan, och sedan har det strulat lite med lysdioderna. Lyckades nämligen bränna ett par av dem (efter att ha monterat dem i vagnen givetvis) så fick beställa nya från Australien. Har inte fått dem än. Mer om detta i ett senare inlägg.

Nu skall vi prata periskop/episkop.

Jag har länge, länge funderat på hur jag skulle göra dessa för att få ett bra djup i dem (och rätt "färg"). Har experimenterat med en hel del metoder, bland annat Ingvar Sylegårds metod att limma fast tunn, genomskinlig pc (tintad med blå/grön transparant färg på baksidan) direkt på de gjutna episkopen. Jag får tyvärr inte till det hur jag än gör (det gör däremot Ingvar, så jag vet att metoden KAN lyckas).

När man tittar på bilder på M113 så är det tydligt att episkopen på insidan är helt genomskinliga och ofärgade, och dessutom är de ljusa eftersom ljuset utifrån speglas in. På utsidan är det tvärtom, där är episkopen genomskinliga men mörka till utseendet och nästan lite gultoniga bakom glaset, antagligen beroende på vagnens interiörsfärg.

Efter att ha kliat mig i huvudet länge, så bestämde jag mig för att försöka härma verkligheten, dvs ihåliga episkophus, en liten spegel inuti och glas framför. Bara att skala av de gjutna delarna och scratcha nya alltså.

Jag upptäckte dock att helt genomskinligt glas inte ser bra ut (helt enkelt FÖR genomskinligt), så jag sprutade på mattlack på baksidan av glasen. Nu är jag äntligen nöjd.

Nedan ser ni bilder på själva episkopen, och sedan hur de ser ut när taket är monterat. Här ser ni att episkopen är ljusa, trots att övriga interiören är relativt mörk.Det är jättesvårt att fånga "looken" på dessa i bild, de ser bättre ut i verkligheten där de ser olika ut beroende på ljusförhållanden, och betraktningsvinkel.

Nästa utmaning blir att göra de yttre mörka till utseendet, men samtidigt få ett djup i dem. :-)

Notera att bilder nedan är kraftigt uppförstorade, de små skavankerna i glasen är inte speciellt synliga i verkligheten.

Om ni tittar noga ser ni en liten taklampa (med lysdiod inuti) som jag monterat för att ge bättre ljus i vagnen när den är igenstängd (inte lamphuset som syns tydligt, det är gömt bakom radion och kan inte användas för att lysa upp interiören).

Tack för titten!

Bild

Bild
"Svenne-Kongo"

Skriv svar