Eller heter det "episkop" egentligen..?
Hursomhelst
Nu har det dröjt länge sedan sista byggupdateringen. Tyvärr så kom en del annat imellan, och sedan har det strulat lite med lysdioderna. Lyckades nämligen bränna ett par av dem (efter att ha monterat dem i vagnen givetvis) så fick beställa nya från Australien. Har inte fått dem än. Mer om detta i ett senare inlägg.
Nu skall vi prata periskop/episkop.
Jag har länge, länge funderat på hur jag skulle göra dessa för att få ett bra djup i dem (och rätt "färg"). Har experimenterat med en hel del metoder, bland annat Ingvar Sylegårds metod att limma fast tunn, genomskinlig pc (tintad med blå/grön transparant färg på baksidan) direkt på de gjutna episkopen. Jag får tyvärr inte till det hur jag än gör (det gör däremot Ingvar, så jag vet att metoden KAN lyckas).
När man tittar på bilder på M113 så är det tydligt att episkopen på insidan är helt genomskinliga och ofärgade, och dessutom är de ljusa eftersom ljuset utifrån speglas in. På utsidan är det tvärtom, där är episkopen genomskinliga men mörka till utseendet och nästan lite gultoniga bakom glaset, antagligen beroende på vagnens interiörsfärg.
Efter att ha kliat mig i huvudet länge, så bestämde jag mig för att försöka härma verkligheten, dvs ihåliga episkophus, en liten spegel inuti och glas framför. Bara att skala av de gjutna delarna och scratcha nya alltså.
Jag upptäckte dock att helt genomskinligt glas inte ser bra ut (helt enkelt FÖR genomskinligt), så jag sprutade på mattlack på baksidan av glasen. Nu är jag äntligen nöjd.
Nedan ser ni bilder på själva episkopen, och sedan hur de ser ut när taket är monterat. Här ser ni att episkopen är ljusa, trots att övriga interiören är relativt mörk.Det är jättesvårt att fånga "looken" på dessa i bild, de ser bättre ut i verkligheten där de ser olika ut beroende på ljusförhållanden, och betraktningsvinkel.
Nästa utmaning blir att göra de yttre mörka till utseendet, men samtidigt få ett djup i dem.
Notera att bilder nedan är kraftigt uppförstorade, de små skavankerna i glasen är inte speciellt synliga i verkligheten.
Om ni tittar noga ser ni en liten taklampa (med lysdiod inuti) som jag monterat för att ge bättre ljus i vagnen när den är igenstängd (inte lamphuset som syns tydligt, det är gömt bakom radion och kan inte användas för att lysa upp interiören).
Tack för titten!