Kongo M113 - basplatta+fordon "preview" s.45

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
SvenYoung
Namn: Sven Young

Re: Kongo M113 - interiör 95% klart s19

Inlägg av SvenYoung »

Hoppsan, man lämnar datorn ett par timmar och det blir fart på er! :-)

Tack för alla inputs och kommentarer! Nu skall jag försöka svara i turordning.

Gällande m/45 eller m/45B: tror inte det skall vara några problem att måla lådan i .... grönt (eller hur, Göran? :-) ).
När det gäller andra mindre detaljer och skillnader på de två, så måste jag påminna om att vapnet i skala 1/35 är bara en dryg cm lång (utfällbara axelstödet ej inräknat), så andra skillnader kanske inte kan urskiljas (tror jag).

Göran: jag tar jättegärna emot bilder på patronlådor osv, bara bra att få se hur de ser ut.

Gällande vattendunkarna: Jag tackar för er beröm, men ärligt talat kan jag inte ta någon ära för idén. Har sett den effekten användas förr, och det som inspirerade mest var Emil Juhl's vattendunkar med subtila vätskenivåer som han har ståendes bakpå sin irakiska T-72:a. Ursnyggt! Sedan kan det vara så att effekten ser mer subtil ut i bild än i verkligheten pga diverse kontrastinställningar osv. Ni får döma själva när ni ser modellen senare i år om ni tycker lika mycket om det i verkligheten :-). Men som sagt, stort tack för berömmet - det är verkligen kul att effekten gillas! detta var den största anledningen jag ville ha plastdunkar och inte plåtdunkar eller mjölkkannor.

Robin: jag skall överväga koppar och emaljmuggar. Tack för idén!

Roman: tackar tackar! :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Mahatma G skrev: Jag är osäker på om det var m/45 eller m/45B som användes i Kongo, men de skiljer på färgsättningen. m/45 har lådan målad i matt gråsvart, medan m/45B har lådan målad i ... gissa vilken färg..? :D
m/45 låg i mobförråden, men mot slutet av kpisteran byttes faktiskt m/45B ut mot m/45. Har för mig att det var av säkerhetsskäl, det var visst problem med metallutmattning.
Jag tycker mig se på foton att det var m/45B. Däremot förekom det "vanliga" m/45 i Kongo. Irländarna hade den.
Glöm inte bort att man även hade m/45C, versionen med bajonettfäste. Detta för att kunna hantera folkmassor. De var nämligen räddare för kallt stål än vör själva kpistarna.

/E
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Den långa kniven fastsatt på M45C blänker väldigt effektivt i solen, i synnerhet om man kör lite excercis med Helt Om! och så vidare (då måste bössan med kniven lyftas rakt upp så man inte slår i killen bredvid). Alan Mann körde några timmar ergonomi och lite bajonett-kunskap med oss på I2 och berättade att excercis med bajonett på använts på Cypern med god psykologisk verkan på upphetsade folkmassor ...
Bild

eller kanske den smalare (längre ??)m/1915 kniven
Bild

Den speciella manteln:
Bild

/ Robin
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack för bilderna, super!

Vill återigen tacka alla för ett otroligt fint (och mycket uppskattat) engegemang i det här bygget, och för att ni delar med er av era kunskaper.

Jag vill be om ursäkt, jag vet att jag har svarat väldigt kort och rent ohövligt i vissa av mina svar, och det var inte min mening att verka otacksam eller oschysst mot någon.

Detta är ingen ursäkt, men vi hade ett dödsfall i familjen för en vecka sedan, och det har nog gjort min stubin lite kortare än vanligt, och det har nog märkts i mina svar ibland. Jag är hemskt ledsen för mitt beteende.

Fortsätt att komma med råd, idéer och tankar kring bygget. Ni förgyller verkligen den här tråden och är till stor hjälp!
"Svenne-Kongo"

Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Ajdå, beklagar sorgen.

Jag har i och för sig inte märkt något annat än möjligen en antydan till "jag vill egentligen inte lägga mer tid på dessa detaljerna som inte syns, men eftersom ni envisas så.." Men det beror nog mer på att jag själv skulle känna så i dina kläder.

Känn absaolut ingen press från oss här på internet. Jag själv blir hemskt osocial när jag drabbas av tråkigheter, och skulle inte orka sitta och besvara en massa nördars besserwissrande..

Ta hand om dig och de dina, det är viktigare!

mvh
Erik Gustavsson
Robin Nilsson

Erik hann före, jag satte mig och skummade igenom den senaste tidens inlägg och hittade inget "ohövligt".
Att du skrev att du ville bli färdig i år tog jag som humor :-) Det behövs inga tråkiga händelser för att känna att man vill bli klar med det man håller på med.
Beklagar sorgen !

/ Robin
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Tack Erik och Robin för de varma orden, mycket uppskattat.

Jo, det var just min "nu vill jag blir klar" attityd som jag tyckte kom fram lite väl hårt ibland, och dessutom min envishet när det gällde att inte montera stödbenet till grg'n (som nu är på plats, som det faktiskt skall vara).

Faktum är att jag lägger hellre extra tid på ett projekt så det blir noggrant genomfört, än att stressa igenom saker.

Men visst vill jag blir klar nå'n gång också - men det blir jag oavsett, förre eller senare :-)

Jo, kommentaren om att vilja bli klar i år var på skämt, med lite lite allvar - jag vill ju gärna bli klar i år ;-)
"Svenne-Kongo"

Mahatma G

Inlägg av Mahatma G »

Även jag framför mina kondoleanser och vill även nämna att jag aldrig uppfattat dig som ohövlig, snarare motsatsen.
/G
SvenYoung

Inlägg av SvenYoung »

Stort tack för värmande ord, Göran..

Jag är tacksam att veta att jag inte betett mig illa, det hade absolut inte varit med avsikt i så fall.
"Svenne-Kongo"

Robin Nilsson

Nu får du ta och lägga upp lite bilder igen Sven så vi har något att roa oss med under helgen, det börjar bli segt nu på eftermiddagen ;-)
/ Robin
Skriv svar