Nu har det hänt lite mer på katt-fronten..
Flygkroppens huvuddelar har monterats ihop, och lite andra delar har torrpassats ihop, så nu ser det ut som ett flygplan!

Passformen mellan över och underdel var helt ok. Lite slipning och en gnutta spackel användes för framkanterna på "handskarna" framför vingarna, och lite mer slipning behövdes på området från vingbakkant och bakåt. Passformen mellan framkropp och bakkropp var också, om inte perfekt, så i alla fall lättfixad. På ovansidan var det lätt att passa ihop allting, och den lilla skarv som fanns fylldes med superlim och slipades. På undersidan blev det en lite mer svårslipad skarv, då jag fick en liten nivåskillnad här. Antagligen på grund av oprecis montering av den platta som utgör undersidan av framkroppen. Nästan hela skarven döljs dock av de två hållarna för AIM-54 Phoenix-robotarna, så det var inget problem.
Jag har pillat lite mer utblåsen, vilka, om jag får säga det själv, blev riktigt trevliga. Precis som med Aires cockpit så är detaljerna så fina på Aires utblås att man inte behöver anstränga sig nämnvärt för att det ska bli ok. Aires utblås för HB´s Tomcat passar perfekt. Man får ta bort "stöden" för byggsatsens motor för att göra plats för Aires EBK, men sen är det en bit kaka att få allt att passa.

Munstyckena målades med lite olika blandningar av alclad white aluminium och exhaust. Plattorna som täcker de rörliga munstyckesdelarna målades i lite olika nyanser efter foton jag sett där det ser ut som att delarna har bytts lite här och där. Jag var nog lite mer subtil än vad jag hade tänkt, men tittar man efter det så kan man se att en del plattor är ljusare än andra. Jag köpte tamiyas mascara-set med två olika nyanser bränt stål (blå och gul) samt "oljefläck" som jag testat på munstyckena också. Insidan målades med en mörkare alclad aluminium/exhaust-blandning sen "målades" de med malen torrpastell blandad med white spirit. När de torkat torrborstades de lite lätt, så de skulle se metalliska, men matta ut.
Frontrutan är också så pass klar att den är monterad.

Den gjorde dock lite montstånd. FÖrst så bestämde jag mig för att måla frontglaset tillika HUD-reflektorglaset med tamiya clear green. En del andra byggare har använt färgad plast, men jag hade ingen färgad plast hemma, så jag fick nöja mig med att måla. Det tog väl ungefär 5-6 försök att få det bra. Jag lade på flera tunna lager för att det skulle bli jämnt, och ibland så hade jag för bråttom, och då blev det flammigt. Då doppade jag en tops i tamiya acrylic thinner och torkade bort allt. En gång så blev det bra, men när jag tog bort maskeringstejpen såg jag att det krupit in färg under tejpen. När jag försökte ta bort spillet så kom jag åt den målade ytan. Bara att börja om igen. Vid något tillfälle så var jag nöjd och belåten, bara för att tappa rutan i golvet när jag lade den ifrån mig (fingret fastnad på en bit tejp på rutan) så den föll in i ett mycket dammigt skrymsle - börja om.. Till slut blev det "good enough", även om det blev något mörkare än vad jag hade tänkt mig.
Rutan har bra passform mot kroppen, om man inte använder Aires cockpit. Men nu gör jag det, och då passar det inte riktigt, då kåpan över instrumentpanelen går emot insidan på vindrutans nederdel. Lösningen blev att slipa lite på instrumentpanelen, och att karva bort lite plast från insidan av vindrutan. Materialet som ska bort sitter inte på själva glaset, utan precis där ramen börjar, så det är inga problem.
Resultatet blev en passform där jag ändå behöver lite milt våld för att trycka rutan på plats. Jag hoppas att jag inte kommer få några otrevliga överraskningar i form av spräckt ruta senare.
Samtidigt som jag höll på med vindrutan så jobbade jag även med huven. Inspirerad av ett bygge
här scratchade jag rören för luftkonditioneringen med lite hållare i plasticard och rör av ståltråd. Resterande är byggsatsens egna delar samt backspeglar från Aires cockpitset. Värt att nämna är kanske att HB skickar med fotoetsade backspeglar, om man nu inte vill köpa Aires set.
"American Swingers".. kunde inte låta bli att ställa upp kärran för en jämförelse med dess "storebror". F-14 Tomcat ersatte ju egentligen den version av F-111 som utvecklades för flottan, men som lades ner när det föga förvånande visade sig att det var svårt att bygga en hangarfartygsanpassad jaktkärra av ett tungt bombflygplan. Tomcat ärvde dock radar och Phoenix-robotarna av F-111.

Fast F-111 är ju förstås inte så mycket större än F-14, men F-14 har en klart mer muskulös look.
Hade hoppats på att ha kommit igång med målningsjobbet, men det närmar sig i alla fall. Har en del detaljarbete kvar dock, med bland annat landningskrokat, robotlavetter, lufttankningsbom mm.
/E