Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Jag har blivit adlad! Sid 18.
-
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
- Ort: Stockholm. Nordens Venedig.
Re: Allvaret har börjat. Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta
Hmm, jag har också upptäckt att plasten kränger sig ibland när man laminerar den. Någon som har några tankar eller förklaring kring det och hur man motar det?
Snygg början Ulf. Hur var det att såga Plastic Card med sticksåg? Inte orolig för att det ska bli friktionsvärme?
Janne Nilsson
Snygg början Ulf. Hur var det att såga Plastic Card med sticksåg? Inte orolig för att det ska bli friktionsvärme?
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
-
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Allvaret har börjat. Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta
Inga problem. 2 mm PC är så tunt att sågen inte hinner stanna så länge på ett ställe att någon nämnvärd friktionsvärme uppstår.Janne Nilsson skrev:Hur var det att såga Plastic Card med sticksåg? Inte orolig för att det ska bli friktionsvärme?
Janne Nilsson
Uffe
Re: Allvaret har börjat. Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta
Makalöst arbete, Ulf. Oerhört imponerande sätt att scractha skrovet. Jag är glad att jag bygger pansar 

"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
-
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Allvaret har börjat. Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta
Bygget fortskrider.

Det upphöjda backdäckett byggde jag av fyra lameller.

Backdäcket på plats. skrovet är nu klart för bearbetning.

Jag började med att skära bort överflödigt material med stämjärn och skölp.

Sen fortsatte bearbetningen med stämjärn, skölp, rasp och fil. Lägg märke till spantmallarna.

Man håller spantmallen mot skrovet. Där den tar i gör man en markering med färgpenna. Sen slipar man bort markeringarna och upprepar proceduren tills alla spantmallar passar. Det är tålamodsprövande men samtidigt superhäftigt att se skrovet långsamt ta form.

Skrovet har äntligen fått sin grundform. Sicklingar visade sig vara utmärkta verktyg för att skära tunna spån på rätt ställe.

Jag blev tvungen att spackla lite på skrovsidorna, där jag skurit till lamellerna lite för snålt, och på ett ställe blev jag tvungen att limma i en plastbit, men på det hela taget har bygget av skrovet gått väldigt bra. Nu vidtar finslipning.
Under hela bygget har upphetsningen stigit inom mig och nu kan jag inte hålla mig längre...
-KOLLA LINJERNA!!!!
På återseende,
Uffe

Det upphöjda backdäckett byggde jag av fyra lameller.

Backdäcket på plats. skrovet är nu klart för bearbetning.

Jag började med att skära bort överflödigt material med stämjärn och skölp.

Sen fortsatte bearbetningen med stämjärn, skölp, rasp och fil. Lägg märke till spantmallarna.

Man håller spantmallen mot skrovet. Där den tar i gör man en markering med färgpenna. Sen slipar man bort markeringarna och upprepar proceduren tills alla spantmallar passar. Det är tålamodsprövande men samtidigt superhäftigt att se skrovet långsamt ta form.

Skrovet har äntligen fått sin grundform. Sicklingar visade sig vara utmärkta verktyg för att skära tunna spån på rätt ställe.

Jag blev tvungen att spackla lite på skrovsidorna, där jag skurit till lamellerna lite för snålt, och på ett ställe blev jag tvungen att limma i en plastbit, men på det hela taget har bygget av skrovet gått väldigt bra. Nu vidtar finslipning.
Under hela bygget har upphetsningen stigit inom mig och nu kan jag inte hålla mig längre...
-KOLLA LINJERNA!!!!
På återseende,
Uffe
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Skrovet klart för finslipning. sid 3.
Finfin båt.Kul att se dig så entusiastisk.
Stellan Schroeder Englund
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Skrovet klart för finslipning. sid 3.
Ulf, jag kan bara upprepa det du skrev på min tråd - fantastiskt kul att se ett scratchbygge växa fram.
Det som gör detta så unikt är att det är det handlar om ett fartyg. Det är inte varje dag man ser det du gör med vitplasten. Verkligen mästarklass!
Det som gör detta så unikt är att det är det handlar om ett fartyg. Det är inte varje dag man ser det du gör med vitplasten. Verkligen mästarklass!
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
-
- Inlägg: 1836
- Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
- Ort: Stockholm
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Skrovet klart för finslipning. sid 3.
Det är verkligen magiskt att se skrovet ta form. 

-
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Skrovet klart för finslipning. sid 3.
De senaste dagarna har jag jobbat med att ge skrovet dess slutgiltiga form.

Däckets språnglinje, dvs däckslinjens kurva sett från sidan och däckets välvning, dvs dess kurva sett för- eller akterifrån, arbetades fram med rasp och sickling.

Styrbords reling, där jag skurit till lamellen lite för snålt, fixades med en pålimmad list PC som sen hyvlades och slipades ned.

Kölen förut, där jag slipat lite för flitigt, spacklades.

Sen våtslipade jag skrovet med hemgjorda "långbrädor" dvs våtslippapper fäst på plastremsor med dubbelhäftande tejp.
Nu följer några upphetsande bilder. Känsliga personer varnas.
KOLLA LINJERNA!!!!!




Därpå följde det stora helgerånet.

Jag kladdade ned hela skrovet med Mr Surfacer.
Hela skrovet ska nu slipas igen och förhoppningsvis har jag på så vis fyllt igen alla mindre ojämnheter och repor som inte synts tidigare.
På återseende,
Uffe

Däckets språnglinje, dvs däckslinjens kurva sett från sidan och däckets välvning, dvs dess kurva sett för- eller akterifrån, arbetades fram med rasp och sickling.

Styrbords reling, där jag skurit till lamellen lite för snålt, fixades med en pålimmad list PC som sen hyvlades och slipades ned.

Kölen förut, där jag slipat lite för flitigt, spacklades.

Sen våtslipade jag skrovet med hemgjorda "långbrädor" dvs våtslippapper fäst på plastremsor med dubbelhäftande tejp.
Nu följer några upphetsande bilder. Känsliga personer varnas.
KOLLA LINJERNA!!!!!




Därpå följde det stora helgerånet.

Jag kladdade ned hela skrovet med Mr Surfacer.
Hela skrovet ska nu slipas igen och förhoppningsvis har jag på så vis fyllt igen alla mindre ojämnheter och repor som inte synts tidigare.
På återseende,
Uffe
-
- Inlägg: 1004
- Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si
Varför bygger du inte upp den med spant som sedan kläs med tunn pc? Tycker att det borde vara enklare utan att jag har provat själv...
-
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57
Re: LINJERNA!!! Incrociatore leggero della Regia Marina Emanuele Filiberto Duca d’Aosta. Varning! Upphetsande bilder. Si
Ren pragmatism. Mitt förra scratchbygge byggde jag skrovet med lameller och eftersom jag därför kan metoden använde jag den igen.Mats Averkvist skrev:Varför bygger du inte upp den med spant som sedan kläs med tunn pc? Tycker att det borde vara enklare utan att jag har provat själv...
Nästa gång kommer jag att testa spantbygge. Det har också sina svårigheter: Spantens storlek enligt spantrutan måste minskas med bordläggningens och däckets tjocklek, Sedan måste mellanrummen mellan spanten fyllas med något distansmaterial, annars sjunker bordläggningen in mellan spanten. Fyllnadsmaterialet måste sen slipas så att det följer bordläggningens kurva.
Därefter bordlägger man med tunna remsor och sen följer ytterligare en massa spackling och slipning innan man är klar. Jag är inte säker på att det blir mindre jobb än med lamellmetoden, men det måste provas.
Lamellmetoden har också den fördelen, att man får ett väldigt styvt skrov.
Uffe