Hobby Boss F-84 G 1/32

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hobby Boss F-84 G 1/32

Inlägg av magnusf »

Jisses Anders! Bara inredningen ser ut att vara lika mycket jobb som en hel 1/72-modell! Det blir väldigt snyggt!

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Magnus, det här bygget blir annorlunda för mig då jag kommer att använda mycket fotoets och modellen har många dekaler. Två saker som jag i vanliga fall undviker så långt det är möjligt.
Men där jag kan måla istället för att använda dekaler gör jag det som på vingtankarna.
Bild

Anders E
Anders.Edblad

Här kommer en uppdatering av bygget.
Tankar och sidorodret är färdigmålade. Mycket pyssel med det.
Bild

Mer fotoets! Nu var det landningsställens tur att att få en omgång.
Bild

Anders E
Anders.Edblad

Mycket jobb med den här F-84.an men nu börjar det bli lite färg på den.
Började med ett lager Alclad som jag sprutade direkt på den grå grundfärgen så att det inte blir för blankt. De Grekiska planen var tydligen silvermålade.
Bild
Det går åt myket maskeringsmaterial till de här 1/32 modellerna!
Bild
Jag gissar att planen blev ganska solblekta efter ett tag, det kanske blev för mycket men jag väntar till efter att jag lagt på klarlack för att se hur det ser ut. I vanliga fall undviker jag lacker men det ska på ganska mycket dekaler så nu måste det nog på några lager.
Bild

Anders E
Anders.Edblad

Tankar och sidoroder på plats.
Bild

Anders E
Anders.Edblad

Utrymmet bakom stolen är klart. Om jag fattat rätt så snurrade det runda hjulet när huven rördes fram och tillbaka för att hålla elkabeln sträckt.
Bild Bild

Bara vädring återstår för landningsställen.
Bild

Landställsluckorna får också en omgång fotoets ångrar nästan att jag började med det, mycket jobb och lite kommer att synas.
Bild

Jag har en F-84 i 1/72 som jag testar att måla på. Det visade sig att Mr Paints klarlack löste upp Alclads white aluminium färg.
Bild

Tur att jag inte målade på min stora F-84!
Nu när det finns många bra färger som går att använda kan det vara bra att testa på någon skräpmodell att det fungerar när man
använder olika fabrikat.

Anders E
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Grymt snyggt. Vilken basfärg använde du till alcladen? Jag kan hålla med om att de solbleka maskinerna har en viss charm. Tänkte du bleka till tankarna också?
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Gult och svart är alltid snyggt ihop, fina tankar med extremt skarpa färggränser - jag bugar mig inför hantverket! Övrigt detaljeringsjobb är även det mer än väl godkänt :) !

Hälsningar

Magnus
Anders.Edblad

Henrik, tack för det!
Jag använde Mr Paint svarta som grundfärg på mitt provplan. På F-84an använde jag Mr Hobby gråa grundfärg direkt från sprayburken. Polerade den lite innan jag la på Alcladen. Jag vill inte få den metallblank då planet var silvermålat.
Jag tänker inte solbleka vingtankarna eller det röda bara resten av planet. Det ska se ut som att planet användes ett tag innan det gula och röda målades.
Magnus, kul att du gillar den.
Tankarna är målade med Mr Paint den färgen passar utmärkt att måla sådant mönster med då den torkar snabbt och går att maskera på direkt. Utom då den målas på Alclad då fäster den inte lika bra märkte jag när jag målade nationalitetsbeteckningarna. Såg att du också gillar Mr P på ditt fina Me-110 bygge.

La på ett lager klarlack med sprayburk.
Bild

Det blir bra med målade beteckningar i den här skalan. Målade också det röda bandet på kroppen.
Bild

Bild
Målade vitt under stabben så att det röda inte lyser igenom under den vita dekalen som ska sitta där.
Nu ska de stora bokstäverna och siffrorna i nosen målas sen blir det dekaler.

Anders E
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Mycket shysst! Det är alltid bättre att måla märkningarna än dekaler. Dekaler är som att kasta tärning, ibland förvånas man hur bra dem fäster och ibland blir man besviken..Det är ju inte roligt om flygplanet blir grymt lyckat.
Skriv svar