Dunkerque. Artikel om bygget i nyligen utkomna AoH nr 6.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg

Re: Dunkerque. Voila les grands puffror! s.2.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Stellan skrev:Hur fabian fick du till den lilla tripoden?! Hela sekvensen visar att intrycket höjs ett par snäpp med hälften av vad du gjort.
1. Borrade tre hål med 0,3 mm borr. Det främre lodrätt. De bakre vinklade.
2. Bockade en bit gitarrsträng till ett "V", kapade till och petade ned i de bakre hålen.
3. Kapade till en bit 0,3 mm pianotråd och stoppade ned lodrätt i framre hålet.
4. Lite justeringar och sen limma med CA.

Uffe
Ulf Lundberg

Re: Dunkerque. Voila les grands puffror! s.2.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Under helgen har det har arbetats flitigt vid Chantiers National du Modellisme Naval i Berlin.
Skrov överbyggnad, svårt och medelsvårt artilleri är färdigbyggt.

Bild

Medelsvåra artilleriet har färdigställts. Lite småförbättringar av PC.

Bild

Visst erom koola dom dära kvadruppeltornen!

Bild

Allt löst uppställt för en överblick.

Bild

Bild

Bild

Gullia kvadruppeltorn.

På återseende,
Uffe
Senast redigerad av Ulf Lundberg den 08 jul 2017, 19:17, redigerad totalt 1 gånger.
Stellan
Kontakt:

Re: Dunkerque. Skrov, överbyggnad och artilleri färdigbyggt. Sid 3.

Inlägg av Stellan »

Massa pickadollers! Mycket linjeskönt fartyg. Ser ut att ha varit en skön resa så här långt, inte så mycket svärande.
Stellan Schroeder Englund
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Stellan skrev:Massa pickadollers! Mycket linjeskönt fartyg. Ser ut att ha varit en skön resa så här långt, inte så mycket svärande.
Bra byggsats. Lite småfix, men i stort sett har det handlat om att limma ihop välgjutna delar och lägga till lite detaljer.
Det har aldrig gått så snabbt att bygga ett slagskepp.

Uffe
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Supersnyggt bygge som vanligt!
"Småfix" För mig skulle det varit helt omöjligt att få ihop alla fotoets detaljer. Undviker fotoets om det går har aldrig lärt mig att jobba med det. Har försökt massor av gånger.

Anders E
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Båtbyggarn vid Chantiers National du Modellisme Naval i Berlin har varit flitig den senaste veckan.
Hobbyboss' Dunkerque är en utmärkt byggsats, men den har samma svaghet som de flesta fartygsbyggsatser: Fartygsbåtarna är väldigt styvmoderligt behandlade.

Bild

Storbåten och de andra roddbåtarna är gjutna i ett stycke, tillverkarnas standardförfarande. Jag gjorde en urgröpning i en träbit, lade i lite häftmassa och tryckte dit båten för att kunna bearbeta den.

Bild

Båtbygge i tre steg:
1. Fräs och skär bort all inredning och tunna ut skrovsidorna.
2. Lägg i durkar av ristad PC och vägare (lister) som tofterna sen ska vila på.
3. Lägg in tofter av 0,3 mm PC

Bild

Färdiga roddbåtar.
Åror kommer att läggas till efter målning.

Bild

Motorbåtarna fick en omgång de med.
Vindruta av klarplast tillkommer efter målning.

Bild

Nästan hela båtfamiljen.

Eftersom Photobucket strular mer och mer har jag nu gått över till
http://imgur.com
Det verkar funka.
Planerar att restaurera bilderna i tidigare poster i denna tråd.

På återseende,
Uffe
Joakim Hultman

Re: Dunkerque. Les canots sont prêts. Page 3.

Inlägg av Joakim Hultman »

Ypperligt arbete med båtarna! Tillkommer åror senare?
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Joakim Hultman skrev:Ypperligt arbete med båtarna! Tillkommer åror senare?
Jo. Åror av koppartrådsstumpar, tillplattade i ändarna tillkommer.

Uffe
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
En reflektion när det berör livbåtar. Det är ett fantastiskt arbeta du gjort och jag är imponerad att du inte slipat dig genom skroven på dem när du tunnat ut dem. Men när det gäller tofter och durkar på livbåtar så är och var dessa sällan enbart plankor att sitta på. De var ofta mer lådliknande stuvfack för vatten, proviant och annan viktig utrustning för överlevnaden samt dessutom wstuvfack för kapell, segel mm. Inte ovanligt så kunde det även skilja i höjd mellan tofterna. De tofter som de som skulle ro fick sitta på var belägna högre upp och de som inte rodde fick sitt lägre nere i båten. Stuvfacken kunde även gå längs med bordläggningen så att det blev gångbord att förflytta sig lättare på i livbåten. Stuvfacken utgjorde även flyttankar för att i teorin göra livbåten "osänkbar". Så medföljande livbåtar är inte så fel även om jag får hålla med om att de ofta är styvmoderligt behandlade. Och dina livbåtar är beundrandsvärda skapelser som ger modellen väldigt mycket liv.
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Andre B. skrev:Mmm...
En reflektion när det berör livbåtar. Det är ett fantastiskt arbeta du gjort och jag är imponerad att du inte slipat dig genom skroven på dem när du tunnat ut dem. Men när det gäller tofter och durkar på livbåtar så är och var dessa sällan enbart plankor att sitta på. De var ofta mer lådliknande stuvfack för vatten, proviant och annan viktig utrustning för överlevnaden samt dessutom wstuvfack för kapell, segel mm. Inte ovanligt så kunde det även skilja i höjd mellan tofterna. De tofter som de som skulle ro fick sitta på var belägna högre upp och de som inte rodde fick sitt lägre nere i båten. Stuvfacken kunde även gå längs med bordläggningen så att det blev gångbord att förflytta sig lättare på i livbåten. Stuvfacken utgjorde även flyttankar för att i teorin göra livbåten "osänkbar". Så medföljande livbåtar är inte så fel även om jag får hålla med om att de ofta är styvmoderligt behandlade. Och dina livbåtar är beundrandsvärda skapelser som ger modellen väldigt mycket liv.
Vänligast / André
Intressant synpunkt.
Det jag sett av den här typen av båtar, är dels de roddbåtar jag själv rott och en del båtar jag sett på museum. På dem har tofterna varit enkla brädor.
På de livbåtar jag tittat i på finlandsfärjor och liknande, stämmer det nog det du skriver, att tofterna också fungerar som stuvfack. Å andra sidan är fartygsbåtarna på ett krigsfartyg inte i första hand livbåtar, utan båtar som används till transporter av besättning och gods, när fartygen ligger ankrade och i viss mån även träningsredskap för besättningen.
Utifrån de bilder jag har, tror jag att jag har stöd för att Dunkerques roddbåtar hade enkla tofter.

Uffe
Skriv svar