strf9040 DSG

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
302C
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 okt 2013, 07:59
Namn: Per Kjelltoft

Re: strf9040 DSG

Inlägg av 302C »

Från början hade jag tänkt gå ”all in” och göra alla luckor och fack öppna, men insåg att det bara skulle bli orealistiskt och se förvirrande ut. Hade redan sågat upp chassi och torn för att motsvara den riktiga tornringsdiametern, så nu blev det till att beställa en ny modell.
I väntan på den bestämde jag att göra klart tornet så lång det gick att göra

ADAM-tornet har ju ingen eldrörskamera, så det blev till att såga bort den och på den platsen på vapenhållaren försökte jag nu få till relief-numret och Boforsloggan.
Vidare så tillfördes dämparen för pjässtabiliseringen som på A-vagnarna är utanpåliggande. Denna döljs av ett ballistiskt skydd. Även dammskyddet ersattes med en plåt och vagncefsluckan fick sitt regnskydd över gångjärnet

I skyttens sikte byggde jag in siktesspegeln och även periskopen fick sina speglar inbyggda för att få lite mer djupkänsla.

Bandplattorna togs från frulle-förrådet och bandbultarna smidde jag 6-kantiga och försökte måla i den eloxerade kulör de ska vara.

Eldröret köpte jag från Orange (det medföljande ser lite klumpigt ut) och svarvade lite spår i det termiska eldrörsskyddet för att det skulle se mer realistiskt ut.
Det följer inte med någon kulspruta så i detta fallet tog jag en browning från 1:32-flyg. Även antennfötterna ersattes med eftermarknadsvariant

Bild

Bild

Den detalj som störde mig mest var tornväskorna så de gjorde jag med aluminiumrör och folie

Bild
Med vänlig hälsning,

Per
Öken-Erik
Inlägg: 1350
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: strf9040 DSG

Inlägg av Öken-Erik »

Mycket snyggt Per, jag hoppas jag får se det live nere på C4a till hösten.
Jag gillar också din inställning: "men insåg att det skulle bli orealistiskt och bara se förvirrande ut".
Jag vet inte hur många modeller jag sett där man både byter bandplattor, servar motorn o lastar ammunition samtidigt, något som jag iaf stör mej en del på. Jag uppskattar verkligen när byggare försöker tänka på att själva skeendet/objektet skall vara trovärdigt.

Öken-Erik

CU@C4
302C
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 okt 2013, 07:59
Namn: Per Kjelltoft

Re: strf9040 DSG

Inlägg av 302C »

Öken-Erik skrev:Mycket snyggt Per, jag hoppas jag får se det live nere på C4a till hösten.
Jag gillar också din inställning: "men insåg att det skulle bli orealistiskt och bara se förvirrande ut".
Jag vet inte hur många modeller jag sett där man både byter bandplattor, servar motorn o lastar ammunition samtidigt, något som jag iaf stör mej en del på. Jag uppskattar verkligen när byggare försöker tänka på att själva skeendet/objektet skall vara trovärdigt.

Öken-Erik

CU@C4
Tackar Erik! Tar det som extra beröm eftersom det kanske är lite för modernt för din smak :D
Hoppas verkligen jag hinner ner till C4 i år!
Med vänlig hälsning,

Per
302C
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 okt 2013, 07:59
Namn: Per Kjelltoft

Re: strf9040 DSG

Inlägg av 302C »

Externt på chassiet så tillverkades det ballistiska skyddet för friskluftintaget, lådorna för gasflaskor och reservdelar samt den fällbara arbetsbänken. Den ersätter stegen/skidstället på bakväggen.
Höger stridslucka fick en täckplåt.

Bild

Istället för varningsskylten för gasflaskor gjorde jag en reklamskylt

Bild

Bokstäverna tog jag från ett ark microscale

Bild

Arbetsbänken i PC och med metallgaller

Bild

Placering av arbetsbänken

Bild


Målning av chassiet. Första gången jag målar chassiet separat innan montering. Jag körde med MRP, dels för att slippa blanda egna kulörer men också för att jag tycker att man kan få till en härlig och levande finish.
Här har jag även lagt på en mörkbrun wash.

Bild

Eftersom jag ville få till ett garageplansscenario så ville jag ha en rätt ren vagn. Ungefär som att den är grovtvättad med lite rinningar från tak osv. För detta använde jag lite oljefärger.

Bild

Efter montering av över och underdel av chassiet så blev det tillverkning och målning av förarlucka och bakdörr.
Prismorna på förarluckan byggde jag ihop från två överdelar och byggde in speglar. Hoppades på att få till ett bra ljusgenomsläpp men det funkade inte riktigt som jag ville.
Som tur vad hade jag nu två snöspadar till bakdörren och försökte även göra varningsdekaler som är specifika för DSG:n
Även insidan på bakdörren är annorlunda så jag slipade bort fästen som satt där och tillverkade två vapenhållare för AK5, förvaringsväskan och dörrhandtag.

Bild


Jag ville ha ena sidokjolen uppfälld som om man höll på med nån sorts underhåll på bandstället. Medföljande är på tok för tjocka så det fick bli plåt istället.

Bild

Höger sida fick kjolen normalt monterad

Bild


I motorrummet klädde jag väggarna med elledande tejp för att simulera värmeisoleringen och drog därefter lite ledningar osv.
På bilden kan man även se torngrindarna och i fack 1 kan man se pumphuset för motorluckan och den blå glödlampslådan.

Bild


Efter att jag tillverkat gångjärn till motorluckan så gjorde jag cylindern av aluminiumrör.

Bild


Sen var det dags att montera drivenheten och få dit avgasröret som försvinner ut i bandhyllan. Kvar att montera är styrstaget som går in till förarplats. Insidan av motorluckan lät jag vara rätt blank eftersom den inte är målad med IR-dämpande färg. För att få lite liv i den så sotade jag ner luckan ovanför turbon och gjorde lite dammrinningar i luftkanalerna.

Bild


Slut för idag!
Tack för titten!
Med vänlig hälsning,

Per
Gabriel
Inlägg: 671
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: strf9040 DSG

Inlägg av Gabriel »

Ett mycket imponerande hantverk! Det var ett nöje att få beskåda den på Open.

/Gabriel
Plasticbattle
Inlägg: 740
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: strf9040 DSG

Inlägg av Plasticbattle »

Its a lovely model Per. Really stood out on the competition table ... unique and memorable. Love the painting of the Swedish camo and with the contrasting colours of the engine and interior, not many eyes could walk past it with being drawn towards it.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

Re: strf9040 DSG

Inlägg av hurtone »

Jag stod och kollade på denna en lååååång stund på 08. Mitt absoluta favoritbygge av enskilt fordon på tävlingen. Detaljerna är helt galet bra och som gammal vagnschef så känner man igen sig väl. Jag hoppas vi ses på nåt möte, jag har sååå många frågor.
Björn G
Inlägg: 356
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:44

Re: strf9040 DSG

Inlägg av Björn G »

Fantastiskt bygge! Älskar den lilla reklamskylten! :D
302C
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 okt 2013, 07:59
Namn: Per Kjelltoft

Re: strf9040 DSG

Inlägg av 302C »

Gabriel skrev:Ett mycket imponerande hantverk! Det var ett nöje att få beskåda den på Open.

/Gabriel
Tackar Gabriel! Kul att du gillade den även "IRL" :)
Mycket kul att se på Open!
Med vänlig hälsning,

Per
302C
Inlägg: 174
Blev medlem: 28 okt 2013, 07:59
Namn: Per Kjelltoft

Re: strf9040 DSG

Inlägg av 302C »

Plasticbattle skrev:Its a lovely model Per. Really stood out on the competition table ... unique and memorable. Love the painting of the Swedish camo and with the contrasting colours of the engine and interior, not many eyes could walk past it with being drawn towards it.
Thanks Frank! Exactly what I wanted to achieve and I'm glad you noticed it ;)
Hope you had a good show!
Med vänlig hälsning,

Per
Skriv svar