Eduards Spit XVI i 1/72!
Re: Eduards Spit XVI i 1/72!
Även jag ansluter till hyllningskören. Självklart vill även jag bygga spitfire när jag ser detta. Skall bara avsluta pågående projekt med Saabplan i 1/48....
Skall bli kul att höra vad du tycker om Mr Paint när du kört dem på lite större ytor. Har kört dem på väldigt lågt tryck och på mycket kort avstånd, och för första gången sedan jag skaffade spruta känns der som att jag har hyfsad kontroll på vad jag gör!
Skall bli kul att höra vad du tycker om Mr Paint när du kört dem på lite större ytor. Har kört dem på väldigt lågt tryck och på mycket kort avstånd, och för första gången sedan jag skaffade spruta känns der som att jag har hyfsad kontroll på vad jag gör!
Re: Eduards Spit XVI i 1/72!
Gabriel! Jag har varit lite periodare på det där med att färdigställa. Just nu tror jag på ett bygge i taget men så har det inte alltid varit
!
André! Jo, jag har också byggt den Airfix Spiten ("nya" Mk IX). Det som var konstigt med den var att resten av byggsatsen var riktigt bra trots sin totala avsaknad av cockpit-detaljer.
Tuve! Så du högg på resin-kåporna. Jag håller mig nog till plasten men det är svårare än man tror att få bort den till synes enkla skarven! Sitter bänkad för att ta emot fler Spit-varianter från Eduard, finns som sagt en massa extra på detaljspruen som hör till alla möjliga varianter
!
Björn F! Som sagt innan: håller du dig till din skala så håller jag mig till min
! Kul att vara inspiration!
Björn G! Jag har provmålat lite, jag upplever färgerna som väldigt bra, precis som både du och flera andra här redan berättat! Ska bli spännande att måla kamot.
Tappade lite fart den här veckan på grund av jobbprylar men ingen fara, det går rätt bra enligt plan ändå!

Vingarna monterade! Jag testade ett trick som Mark visade mig för många år sedan: man limmar vingarnas översidor mot kroppen innan man sätter dit undersidan. På det sättet kan man limma vingskarven mot kroppen från insidan och få en väldigt ren skarv som i bästa fall inte kräver någon slipning. Det blev lite plastjonglerande med bitarna eftersom det inte finns några "hårda" fixeringspunkter men tack vara att passformen är så bra så funkar det. Undersidan trycktes sedan raskt dit för att agera fixtur. Rekommenderas!
Hälsningar
Magnus

André! Jo, jag har också byggt den Airfix Spiten ("nya" Mk IX). Det som var konstigt med den var att resten av byggsatsen var riktigt bra trots sin totala avsaknad av cockpit-detaljer.
Tuve! Så du högg på resin-kåporna. Jag håller mig nog till plasten men det är svårare än man tror att få bort den till synes enkla skarven! Sitter bänkad för att ta emot fler Spit-varianter från Eduard, finns som sagt en massa extra på detaljspruen som hör till alla möjliga varianter

Björn F! Som sagt innan: håller du dig till din skala så håller jag mig till min

Björn G! Jag har provmålat lite, jag upplever färgerna som väldigt bra, precis som både du och flera andra här redan berättat! Ska bli spännande att måla kamot.
Tappade lite fart den här veckan på grund av jobbprylar men ingen fara, det går rätt bra enligt plan ändå!

Vingarna monterade! Jag testade ett trick som Mark visade mig för många år sedan: man limmar vingarnas översidor mot kroppen innan man sätter dit undersidan. På det sättet kan man limma vingskarven mot kroppen från insidan och få en väldigt ren skarv som i bästa fall inte kräver någon slipning. Det blev lite plastjonglerande med bitarna eftersom det inte finns några "hårda" fixeringspunkter men tack vara att passformen är så bra så funkar det. Undersidan trycktes sedan raskt dit för att agera fixtur. Rekommenderas!
Hälsningar
Magnus
Re: Eduards Spit XVI i 1/72!
En sak får jag nog säga om de sista årens nyutgivna modeller och det är att vingskarvarna är väldigt mycket bättre numera. Ok, man är kanske nogrannare som byggare numera men jag har inte ens behövt limma skarvarna på mina Airfix Mustanger. Och även vingskarvarna på Typhoonen, min Spitfire Mk. IXc liksom Mk. 22:an har blivit väldigt fina. Fast om jag får säga det så har jag inte behövt limma vingskarven på min gamla Heller Spitfire Mk. XVI heller. Och den gjöts väl -73 någon gång. Rätt praktikst att kunna ta loss vingarna vid förvaring i låda. Modellen tar mindre plats och det är mindre risk för att propellerblad, landningställ och antenner stryler med. Har annars funderat rätt mycket på det där att just limma dit överdelen av vingarna innan underdelen limmas just för att få en fin vingskarv. Kul att någon vågat och att det funkar!
Mvh. André
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Eduards Spit XVI i 1/72!
Nu händer det grejer! Bra idé med vingarna. Men nu när jag ser bilden blir jag lite förvånad. Varför valde du de grå vingspetsarna, hade det inte varit bättre att använda de i klarplast istället?
/Gabriel
/Gabriel
Re: Eduards Spit XVI i 1/72!
Vingspetsar i klaplast? För positionsljusen? Innovativt! När det gäller klarplast annars så skulle jag gärna se samma lösning med huven på en "low back spirfire" som Tamiya och Airfix valt med sina Mustanger, dvs. lös ram som man kan måla separat så att det blir minimalt med maskning av huven...
/André
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Eduards Spit XVI i 1/72!
Ser mycket fint ut! Blir kul att följa forsättningen... att limma på vingarna innan man fäster underdelen mot kroppen var lite spännande, det måste jag prova när tillfälle ges! Låter dock lite vanskligt...
Jag tycker att Eduards utgåvor är himla trevliga, och att man kan i stort välja vilken nivå man vill lägga sig på, beträffande detaljering och lull-lull. Oftast mycket prisvärt också, som du påpekade.
En sak slog mig; jag har byggt, gud vet hur många, FW 190. Och jag har en hiskelig massa i högen med obyggda, men jag har bara byggt tre Spitfires i hela mitt snart 43-åriga liv. Varav två i tioårsåldern... men det måste jag råda bot på!
/Fredrik

Jag tycker att Eduards utgåvor är himla trevliga, och att man kan i stort välja vilken nivå man vill lägga sig på, beträffande detaljering och lull-lull. Oftast mycket prisvärt också, som du påpekade.
En sak slog mig; jag har byggt, gud vet hur många, FW 190. Och jag har en hiskelig massa i högen med obyggda, men jag har bara byggt tre Spitfires i hela mitt snart 43-åriga liv. Varav två i tioårsåldern... men det måste jag råda bot på!

/Fredrik
-
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
- Ort: Närke
- Kontakt:
Re: Eduards Spit XVI i 1/72!
Du vet att du aldrig kan lita på mig.magnusf skrev: Björn F! Som sagt innan: håller du dig till din skala så håller jag mig till min! Kul att vara inspiration!

Re: Eduards Spit XVI i 1/72!
André! Så radikal så att jag inte limmar vågar jag inte vara men du har rätt, Mussens vinge var rena snäppfästet!
Gabriel! Du med mig skämta aprilo? Komma här och nu och kläcka ur sig att det finns klarplastvingspetsar! Enkel förklaring: jag visste inte att de fanns i lådan
! Och hur vet du det förresten? Har du också skaffat en Eduard-spit (minns att vi snackade om det på Open men hade för mig att du inte hade köpt någon...)
?
André igen! Jag avskyr de där lösa huvramarna
! Föredrar att maska en hel huv än att försöka klegga dit en huv på en ram i efterhand. Nej, jag är ingen stjärna på att limma
!
Fredrik! När man är medelålders som jag så måste man hitta på något lagom spännande för att liva upp vardagen, limma ovanvingarna först kändes lite lagom rebelliskt (säger han som vurpat två gånger på MTB redan innan lunch idag
). F-W, va e dé
? Jag har aldrig byggt någon "riktig" 190:a, däremot så har jag byggt tre långnäsor och en prototyp. Jag ÄGER inte ens någon A-variant inser jag! Men det är klart, det sistnämnda är ju enkelt att lösa nu när det finns ett helt gäng Eduard att välja mellan
. Vad gäller Spitfire: try it, you'll like it!
Björn! Precis så! I plastträskets hårda tävlingsvärld finns det inga vänner...

En tråkig uppdatering idag, mest som en anledning att skriva lite! Bråkar fortfarande med skarven på motorhuven. Den där resinbiten som kändes som fusk när jag köpte modellen känns nu mer som 50/50 god idé/missad chans...
Trevlig Valborgshelg!
Hälsningar
Magnus
Gabriel! Du med mig skämta aprilo? Komma här och nu och kläcka ur sig att det finns klarplastvingspetsar! Enkel förklaring: jag visste inte att de fanns i lådan


André igen! Jag avskyr de där lösa huvramarna


Fredrik! När man är medelålders som jag så måste man hitta på något lagom spännande för att liva upp vardagen, limma ovanvingarna först kändes lite lagom rebelliskt (säger han som vurpat två gånger på MTB redan innan lunch idag



Björn! Precis så! I plastträskets hårda tävlingsvärld finns det inga vänner...

En tråkig uppdatering idag, mest som en anledning att skriva lite! Bråkar fortfarande med skarven på motorhuven. Den där resinbiten som kändes som fusk när jag köpte modellen känns nu mer som 50/50 god idé/missad chans...
Trevlig Valborgshelg!
Hälsningar
Magnus
Re: Eduards Spit XVI i 1/72!
Gillar heller inte det där med att limma och då särskilt inte klarplast. Därför blev jag så glad över att det funkade så bra med att bara doppa huven i Johnson och sedan direkt låta den på torka på den nymålade ramen. Sen satt den där hur bra som helst! Var en ren tillfällighet jag kom på det... 
Vänligast / André

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Re: Eduards Spit XVI i 1/72!
Nu tror jag att du börjar bli lite förvirrad Magnus!
Jag har en Mk. IXc i stashen, vilket vi både pratade om på Open når du berättade om dina Mk. XVI, och så har jag nämnt det tidigare i denna tråd. Du kanske blandar ihop det lite med att jag också blev sugen på en låda med 8:or när vi kikade på dessa under Open.
Som bevis för att jag faktiskt har en Eduard Spit hemma bifogar jag en bild. Wildcaten fick hänga med för att visa att det är jag som tagit bilden och inte bara snott den från nätet (man är väl lite paranoid?):

Angående vingspetsarna är jag lite förvånad över att du inte sett dessa (del nr. 6 och 7 på klarplastramen). Dessa såg jag väldigt tidigt och blev direkt besviken över att det enda alternativet för positionsljus i klarplast var när när man byggde en Spit med kapade vingspetsar.
/Gabriel
Jag har en Mk. IXc i stashen, vilket vi både pratade om på Open når du berättade om dina Mk. XVI, och så har jag nämnt det tidigare i denna tråd. Du kanske blandar ihop det lite med att jag också blev sugen på en låda med 8:or när vi kikade på dessa under Open.
Som bevis för att jag faktiskt har en Eduard Spit hemma bifogar jag en bild. Wildcaten fick hänga med för att visa att det är jag som tagit bilden och inte bara snott den från nätet (man är väl lite paranoid?):

Angående vingspetsarna är jag lite förvånad över att du inte sett dessa (del nr. 6 och 7 på klarplastramen). Dessa såg jag väldigt tidigt och blev direkt besviken över att det enda alternativet för positionsljus i klarplast var när när man byggde en Spit med kapade vingspetsar.
/Gabriel