En annan förklaring till det slöa tempot är att till skillnad från mina senaste byggen har jag här som ambition att modellen inte bara ska se ut som förebilden vid en första anblick, utan att den faktiskt ska vara så korrekt som möjligt. Nåväl. Här är vi nu:

Men det här är också en modell där man i stort sett hela tiden får fundera på om man bara ska sätta dit delen eller göra lite mer. Känslan är att Tarangus/Special Hobby hade väldigt höga ambitioner i början, men att man fick lite bråttom i slutet och fick kompromissa bort den kompletterande researchen. Till stora delar är detaljeringen briljant, men plötsligt dyker det upp märkliga grodor. Canardvingarna (som jag fick fixa till själv eftersom Maestros ersättningsvingar är slutsålda typ i hela världen) och det oerhört förenklade noshjulet är två sådana. Ett annat är två märkliga fördjupningar på vingarnas undersida. Enkla att åtgärda med lite PC, men svårbegripliga varför de hamnat där.

Jag var lite orolig för den undre luftbromsarna, som verkar vara anpassade för AJ och hur de skulle passa mot kanonen. Men det gick finfint, lite lätt slipning bara (de är alltså monterade efter att ovanstående bild tagits.
Fenan är ett annat välkänt problem. Jag investerade i en ny från Maestro. Dumt nog torrpassade jag aldrig den i sin helhet, med rodret. Men när allt var ditlimmat med CA och spacklat och klart, märkte jag att den är något för hög i nederkant. Det blev en glipa när rodret kom dit. Och då var det så dags att försöka få loss fenan, den satt som berget. Så det fick bli att minska glipan genom att bygga på roder och delen precis under den och acceptera att fenan kanske blir för hög. Jag skriver "kanske" eftersom en jämförelse med originalet (se bilden nedan), visar att det faktiskt inte alls är en dum idé att bygga upp partiet under rodret. Det blir faktiskt mer korrekt. Ibland kan fel bli mer rätt än man tror.

Något som jag däremot inte sett någon ha synpunkter på är stjärtkonen. En närmare studie (tack Niklas Knutzén!) visade att det inte bara är de tio små utsläppshålen som saknas. Det är något annat som inte stämmer. I mina ögon är hela den bakre delen för bullig, kontrasten är för stark. Det är något som inte stämmer. Efter att ha konsulterat foton, bestämde jag mig för att minska kontrasten och skapa en mjukare övergång med hjälp av slipning och spackling.
Jämför stjärtkonen på den här bilden:

...med Tarangus modell. I mina ögon är stjärtkonen mycket jämnare i formen i verkligheten. På modellen ser det ut som om det sitter två ditsatta "gondoler" i överkant.

Det syns även här, titta längst bak. Originalet:

...och modellen:

Om man tittar noga ser man att "bullen" finns, men den är inte alls så markerad i verkligheten. Ett annat fel på stjärtkonen är att den i framkant har både en upphöjning och en nedsänkning där ingen av dem har någon motsvarighet på förebilden. Så det blev till att slipa och spackla lite mer.