Beechcraft Tp 4 & Tp 45 (första klar sid. 5)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Re: Beechcraft Tp 4 & Tp 45

Inlägg av Lars Befring »

G, du är något av min hjälte just nu!
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Gabriel
Namn: Gabriel Pålsson
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

:D

/Gabriel
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

En annan fundering jag hade över hur fönsterna ska göras var att använda Micro Kristal Kleer. Nu har jag Revells motsvarighet(?) Contacta Clear hemma och har provat använda den. Problemet här var att den började krympa något vid torkning vilket resulterade i ett hål i mitten. Nu är detta förvisso ett klarplastlim, men jag förmodar att det i grunden är en likartad produkt. Fördelen med en sådan lösning vore att kunna strunta i att maska fönstren och vänta med dem in i det sista.

Har någon erfarenhet av Kristal Kleer så vore jag mycket tacksam för info!

/Gabriel
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Jag tycker den ger lite mjölkvita fönster. Inget av dom flytande varianter av fönster som jag provat ger en glasklar yta. På ett 1/144 plan där man inte ska se vad som finns på andra sidan glaset funkar det. På större fönster har jag ofta råkat ut just för det du nämner, att det krymper och blir hål. Stora fönster buktar gärna åt något håll när dom torkat.
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Arbetet fortsätter på bägge individer.

På 4:an har jag arbetat med vingar och motorer. För det första var motorerna väldigt enkelt gjutna, så bara för att få till lite mer intresse har de fått scratchade stötstänger. Sedan var problemet att PM Model valt att inkludera motorgondolerna i vinghalvorna, vilket resulterade i att motorerna behöver monteras innan vinghalvorna limmas ihop. Att sedan framkanten på gondolerna inte är runda gjorde det hela inte bättre. Efter mycket funderande över tillvägagångssättet valde jag trots allt att montera motorerna omålade i gondolerna innan jag byggde klart vingarna. Ifall detta var ett klokt val återstår att se, men det är ändå en del av hobbyn: ett steg framåt och två steg tillbaka. :D

Bild

Nu över till 45:an. Här har jag nu byggt klart inredningen. Lite mindre avancerad än i 4:an, men däremot mycket mer enformigt, vilket inte är allt för roligt enligt mig. Hur som helst, sju stolar byggda och monterade på plats.

Bild
Bild
(Nu hoppas jag verkligen att det inte uppstår något problem med bilderna, annars får jag byta fototjänst!)

Att det är trångt inne i planet är det ingen tvekan om.

Nästa moment (allvarligt nu!) blir målning av båda inredningar. Detta kan dock dröja lite då dessa ändå inte blir klara till Open och Rb 04:an ska prioriteras istället.

/Gabriel
Senast redigerad av Gabriel den 19 mar 2017, 17:31, redigerad totalt 1 gånger.
jonaszett

Inlägg av jonaszett »

"Nu hoppas jag verkligen att det inte uppstår något problem med bilderna, annars får jag byta fototjänst!)
Lite skumt är att första bilden inte syns...
Spännande bygge håller på att samla mig till en liknande kombo i 1/48
Z
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Tack Jonas!

Nu är jag färdig med Google Foto, efter att ha tagit reda på mer har det visat sig att många har problem med direktlänkar till bilder från just Google Foto. Nu har jag gått över till Flickr, får se hur det går. :)

/Gabriel
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Heltjusigt, med linjer för golvbrädorna och allt! Himla tur att du tar bilder på inredningen nu, för det lär inte synas mycket av den när du klämmer ihop kroppshalvorna. :D
Gabriel
Kontakt:

Inlägg av Gabriel »

Tack så mycket Jocke! Självklart ska detta projekt dokumenteras väl, inte bara för att komma ihåg hur det ser ut, utan även för att jag nu förstått att andra blivit inspirerade till liknande projekt på grund av detta (vilket är bland den bästa kritik man kan få!). :D

Golvet är för övrigt ett från fabrik räfflat PC-ark, det motsvarar inte originalet till 100% men är nära nog. Dessutom ger det ytterligare lite detaljer till inredningen.

/Gabriel
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Gabriel! Du är skicklig! Interiören med alla stolarna är väldigt snyggt gjord, hoppas du pallar att hålla nivån på resten av bygget!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar