Gladiator med förhinder

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
MartinN
Namn: Martin Nordström

Re: Gladiator med förhinder

Inlägg av MartinN »

Tack för era vänliga ord, allihop!
Jag använde nog fyra, fem, olika varianter på tunn nylontråd. Något kom från butiker som sålde flugbindningslina, rätt mycket var "Invisible thread" från den, åtminstone i Göteborg, världsberömda butiken Knapp-Carlsson och slutligen hittade jag "riktig riggtråd" från Uschi van der Rosten hos Alfa-hobby. Den sistnämnda använde jag till stjärtpartiet men om den var bättre eller sämre låter jag vara osagt. Den var i alla fall mörk vilket jag tror är bra. Jag försökte hålla mig till ca 0,1 mm diameter. Jag har grubblat på alternativ för att få till den platta tråd (?) som fanns på originalet men det kanske är overkill, åtminstone i 1/72. Det mesta är rätt ur kartongen men jag borrade ur handtagen i vingen ovan cockpit. Sidrodret är målat med Vallejo men jag minns inte vilken kulör. Silverfärgen är Tamiya sprayburk.

Jag borrade på ett tidigt stadium alla hål som behövdes med ett borr på 0,3 mm (vilket är lite väl grovt tycker jag nu) och flertalet av dem i undervingen gjordes genomgående. Sedan använde jag limmet nedan och med hjälp av cocktailpinnar och pincetter placerade jag lim på en ände av tråden och den i sin tur i det aktuella förborrade hålet, lät det torka lääänge (60 sekunder räcker inte) och sedan applicerades lite mer lim på lämpligt ställe och tråden sträcktes med hjälp av en klädnypa och fick på nytt torka länge. Ja, det vara bara att hålla på så och tillslut var allt på plats. Efter målning och dekaler dolde jag hålen så gott det gick. Dekalerna från SBS-models funkade mycket bra. Vet någon om vad de röda strecken på propellern markerar? Och finns det dekaler till Gladiator i norsk tjänst i 1/72 eller 1/48?

Bild

Och jo, Lars, jag håller förstås helt med dig om att det behövs minst en, kanske flera J8:or från F9. Oss emellan sagt så ville jag öva mig på en F8-maskin så den från F9 kunde bli ännu bättre. Men jag gillar den här stockholmaren också!

Tack för visat intresse!
/M
Fredrik L
Namn: Fredrik Lundvall

Inlägg av Fredrik L »

Mycket fin!
En fråga angående avgassystemet: hur har du målat den missfärgade kopparn? Tycker att du har fått till en bra effekt på den.

/Fredrik
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Hej och tack Fredrik!
Det är en Metalcote-färg från Humbrol (27002), rejält gammal som jag sedan polerat med lite kopparpulver från SNJ. Också rejält gammalt.

/M
Fredrik L
Namn: Fredrik Lundvall

Inlägg av Fredrik L »

Aha... tack för svaret! Jag tror jag har en sån burk ståendes hemma!
Jag köpte en tub med AK's true metal koppar, men den ser ju ut som nyplolerad dito. Och det är väl inte den effekten man vill ha. Men då ska jag prova med Humbrols färg.

/Fredrik
Skriv svar