Jaha, då har arbetet fortsatt på växellådan, bultinfästningar har börjat komma på plats, och en del detaljer har tillkommit på överdelen. Lådan har också fått ett lager MR Surfacer för att försöka immitera den gjutna ytan. Dock kvarstår en del här innan jag är nöjd.
Fokuset i det här inlägget är inte så mycket lådan som tillverkningen av styrbromsarna. Även dessa har en ribbad yta för kylning.
Metodiken blev följande:
Steg 1:
Cirklulära skivor i diametrarna 16mm och 14mm skars ut med en cirkelskärare (0,25mm tjocka). 6 st av de stora, 5 st av de lite mindre.
Steg 2:
Hålet som cirkelskärarens nål orsakade i varje skiva användes för att trä på dessa cirklar på en stadig nål, stora och små vartannat lager.
Skivorna trycktes sedan ihop ordentligt och limmades ihop (utan att avlägsna nålen).
Steg 3:
Eventuella ojämnheter slipades bort med hjälp av Dremel och en fil. Viktiga att köra på låg fart så inte filen smälter det hela.
Steg 4:
Klart! Här torrpassas strybromsen mot växellådan. I bilden syns tydligt att det fortfarande är lite plastdamm mellan skivorna, detta får naturligtvis avlägsnas innan målning, annars förstörs ju hela effekten.
Nu är det bara att bygga en till!
Tack för titten!