Regia Navale Saetta. Äntligen klar! Sid 18.
-
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Regia Navale Saetta.Nytt skrov ihoplimmat. sid2.
Jo, man kan ju naturligtvis slabba på det hela då man limmat samman alla , det går säkert lika bra Stellan !
Intressant lösning Ulf, ser bra ut nu .
//Lennart
Intressant lösning Ulf, ser bra ut nu .
//Lennart
-
Hej Ulf
Såg denna Italienska resinjagare på Hannants tillfälligt parti. https://www.hannants.co.uk/product/NIKO3502 Något för dig?
Pålle
Såg denna Italienska resinjagare på Hannants tillfälligt parti. https://www.hannants.co.uk/product/NIKO3502 Något för dig?
Pålle
-
Har haft ögonen på den där en längre tid, men inte sett den till salu.Pål Björkman skrev:Hej Ulf
Pålle
Tack för tips.
Uffe
-
Slipjobbet har börjat.

Det börjar med att uppenbart överflödigt material skärs bort med stämjärn eller skölp.

Sen går man in med spantmallar och markerar var mallen tar i skrovet.

När man gjort det några gånger ser det ut så här.
Sen är det bara att slipa bort markeringarna och upprepa hela proceduren tills alla spantmallar passar.
Det är rätt tålamodsprövande.....

Men trots att mycket sliparbete återstår, finner jag goda grunder för att redan nu extatiskt exalterat utbrista:
-KOLLA LINJERNA!!!!
På återseende,
Uffe
Förste skrovslipare.

Det börjar med att uppenbart överflödigt material skärs bort med stämjärn eller skölp.

Sen går man in med spantmallar och markerar var mallen tar i skrovet.

När man gjort det några gånger ser det ut så här.
Sen är det bara att slipa bort markeringarna och upprepa hela proceduren tills alla spantmallar passar.
Det är rätt tålamodsprövande.....

Men trots att mycket sliparbete återstår, finner jag goda grunder för att redan nu extatiskt exalterat utbrista:
-KOLLA LINJERNA!!!!
På återseende,
Uffe
Förste skrovslipare.
Re: Regia Navale Saetta.Skrovet slipas till form. sid 3.
Sorry men först nu kom jag ihåg vad en proffesionellt modelbyggare lärde ut.
Om man blandar i lite färg i limmet när man bygger upp en form som du gör så blir det lättare med en randig kropp att jämföra så sidorna blir lika.
Tricket att se på formen i en spegel var hans favorit men den är så avancerad att min hjärna kokar om jag försöker.
Riktigt imponerande bygge som kommer att vara kul att följa.
Om man blandar i lite färg i limmet när man bygger upp en form som du gör så blir det lättare med en randig kropp att jämföra så sidorna blir lika.
Tricket att se på formen i en spegel var hans favorit men den är så avancerad att min hjärna kokar om jag försöker.
Riktigt imponerande bygge som kommer att vara kul att följa.
-
Tack för tips. Testar dem nästa gångF Porsche skrev: Om man blandar i lite färg i limmet när man bygger upp en form som du gör så blir det lättare med en randig kropp att jämföra så sidorna blir lika.

Uffe
-
- Namn: Jesper Nilsson
Detta ska bli intressant att följa. Ser lovande ut hittills, riktigt fint!
-
- Namn: Lennart Alvhult
Vackert utformat Ulf //Lennart
-
Yes, nu börjar det hända grejer!
-
Nu är skrovet slipat till form.

Trots att jag skar till lamellerna med felmarginal och sen centrerade allt så gott jag kunde, blev jag tvungen att spackla babords bog och lägga in en plastbit i förstäven.
Sen slipades det vidare.

Nu har skrovet fått sin grundform.
Återstår att pensla hela skrovet med Mr Surfacer och sedan våtslipa med 400 och 800 papper för att få bort alla repor och andra mindre ojämnheter.
KOLLA LINJERNA!!
På återseende,
Uffe

Trots att jag skar till lamellerna med felmarginal och sen centrerade allt så gott jag kunde, blev jag tvungen att spackla babords bog och lägga in en plastbit i förstäven.
Sen slipades det vidare.

Nu har skrovet fått sin grundform.
Återstår att pensla hela skrovet med Mr Surfacer och sedan våtslipa med 400 och 800 papper för att få bort alla repor och andra mindre ojämnheter.
KOLLA LINJERNA!!
På återseende,
Uffe