En redig skåning... Pilot Replicas J 29F - Klart! (Bilder på sidan 5)
-
- Inlägg: 1438
- Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
- Namn: Urban Gardini
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F
Du ska vara riktigt nöjd med din NMF och den kommer att se ännu finare ut sen efter lite mysiga washer...
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
What is the color when black is burned? - Neil Young
Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F
Hoppsan! Det blev visst en liten paus i byggandet...
Väntan på eventuella dekalark till 1/48-tunnan blev lång. Såvitt jag kan se har ingenting hänt på den fronten, vilket är synd nu när det finns en så fin modell. Nåväl, jag snodde en lämplig skånsk vapensköld på Viggen-arket, så nu kör vi! Det mesta är ju faktiskt på plats, och med nyfunnen bygglust hoppas jag att denna är klar om en vecka eller två.

För extra inspiration blev det en tur med ungarna till Aeroseum i helgen! Én underbar utflykt. Inte helt otippat kom de hem med var sin byggsats!

Ps. Vad har hänt med Pilot Replicas? Någon som vet?
Väntan på eventuella dekalark till 1/48-tunnan blev lång. Såvitt jag kan se har ingenting hänt på den fronten, vilket är synd nu när det finns en så fin modell. Nåväl, jag snodde en lämplig skånsk vapensköld på Viggen-arket, så nu kör vi! Det mesta är ju faktiskt på plats, och med nyfunnen bygglust hoppas jag att denna är klar om en vecka eller två.

För extra inspiration blev det en tur med ungarna till Aeroseum i helgen! Én underbar utflykt. Inte helt otippat kom de hem med var sin byggsats!


Ps. Vad har hänt med Pilot Replicas? Någon som vet?
Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F
Den där är alldeles för fin för att bara låta ligga, ser fram emot en färdig
!
Hälsningar
Magnus

Hälsningar
Magnus
-
- Inlägg: 998
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F
Det där ser ju alldeles förträffligt ut.
Tummen upp.
En fråga: vad har du kört med för blå färg?
/Johan
Tummen upp.
En fråga: vad har du kört med för blå färg?
Av säkra källor vet jag att 1/48 tunnan dekaler inte ligger så jättelångt bort. Det är nog mest en prioriteringsfråga tror jag.Björn G skrev: Väntan på eventuella dekalark till 1/48-tunnan blev lång. Såvitt jag kan se har ingenting hänt på den fronten, vilket är synd nu när det finns en så fin modell.
Vad menar du, skulle det ha hänt nåt med PR?Björn G skrev: Ps. Vad har hänt med Pilot Replicas? Någon som vet?
/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F
Tamiya (Flat Blue XF-8) om jag minns rätt, blandad med vit. Kan själv tycka att jag borde ljusat upp färgen en aningens till nosringen (såg ljusare ut när jag testade på papper), men det kan jag leva med...
Beträffande Pilot Replicas så är det ett stort antal utannonserade nyheter som skulle ha lanserats under 2016 som inte verkar har kommit. Varken deras hemsida eller FB-sida verkar har uppdaterats på mycket länge. Jag gillar deras grejor skarpt och undrar mest om någon vet något om bolaget.
Beträffande Pilot Replicas så är det ett stort antal utannonserade nyheter som skulle ha lanserats under 2016 som inte verkar har kommit. Varken deras hemsida eller FB-sida verkar har uppdaterats på mycket länge. Jag gillar deras grejor skarpt och undrar mest om någon vet något om bolaget.
-
- Inlägg: 998
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
- Namn: Johan Elvin
- Ort: Linköping
Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F
Ok
Det är noterat.
Vad det gäller PR tror jag att deras höga ambitionsnivå på att få så mycket som möjligt så korrekt som möjligt gör att saker och ting tar längre tid än vad dom själva förmodligen tror.
Sen är dom ju inte så många i företaget så det tar nog sin tid att få fram nya modeller.
Jag är ganska säker på att det kommer komma nya släpp från dom inom kort.
Det är noterat.
Vad det gäller PR tror jag att deras höga ambitionsnivå på att få så mycket som möjligt så korrekt som möjligt gör att saker och ting tar längre tid än vad dom själva förmodligen tror.
Sen är dom ju inte så många i företaget så det tar nog sin tid att få fram nya modeller.
Jag är ganska säker på att det kommer komma nya släpp från dom inom kort.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F
Botten upp!

Även om det inte var så många delar och passformen genomgående är god tyckte jag det var ganska pilligt att få till landningsställen rätt. Jag använde först Gators glue, och förstärkte därefter med CA när allt känndes ok. Skall slabba lite mer på undersidan. Tar GÄRNA emot tips, exempel och erfarenheter på hur man åstadkommer en lagom avancerad vädring på denna typ av metallrena plan.
Och så måste jag hitta det lilla, lilla extrahjulet som skall sitta bak på buken... Var fan la jag det!

Även om det inte var så många delar och passformen genomgående är god tyckte jag det var ganska pilligt att få till landningsställen rätt. Jag använde först Gators glue, och förstärkte därefter med CA när allt känndes ok. Skall slabba lite mer på undersidan. Tar GÄRNA emot tips, exempel och erfarenheter på hur man åstadkommer en lagom avancerad vädring på denna typ av metallrena plan.
Och så måste jag hitta det lilla, lilla extrahjulet som skall sitta bak på buken... Var fan la jag det!

Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F
I huvudet på en modellbyggare...

En del jobb kvar i cockpit, tänkte jag, och sedan återstår nästan bara vädring...
Men då noterade jag att det uppstått lite "silvering" under vissa dekaler, vilket i vart fall syns i vissa ljusförhållanden och i vissa vinklar (se under huvuen på denna bild). Jag hade inte tänkt använda någon klarlack alls, men kanske det skulle kunna hjälpa för att dämpa? Egentligen skall det vara klarlack såväl under som över dekalen, men friskt vågat - eller? En annan "miss" är att jag, när jag målade huven (som bara är torrpassad på bilden), hade svart grundfärg, vilket lett till en oönskad nyansskillnad jämfört med de närliggande panelerna. Jösses, vad självkritisk man blir!!! Och främre rutan måste givetvis målas som pansarglas. Etc, etc... Inser plötsligt att jag har hur mycket arbete som helst kvar!
Håller för övrigt även på att snida till balkar till RB24 (snodde utskjutningskenan från Hasegawas draken). Sökt efter en referens på märkning av skarp RB24 på nätet men inte funnit någon bild. Vågar man utgå från vit med ett eller två smala gula band?! Dessutom inte helt säkert att F10:s tunnor utrustades med RB24, då det förekommer lite olika uppgifter på nätet. Det är ganska kul - men inte helt enkelt - att försöka hitta rätt i djungeln av info...
Men max en vecka till...

En del jobb kvar i cockpit, tänkte jag, och sedan återstår nästan bara vädring...
Men då noterade jag att det uppstått lite "silvering" under vissa dekaler, vilket i vart fall syns i vissa ljusförhållanden och i vissa vinklar (se under huvuen på denna bild). Jag hade inte tänkt använda någon klarlack alls, men kanske det skulle kunna hjälpa för att dämpa? Egentligen skall det vara klarlack såväl under som över dekalen, men friskt vågat - eller? En annan "miss" är att jag, när jag målade huven (som bara är torrpassad på bilden), hade svart grundfärg, vilket lett till en oönskad nyansskillnad jämfört med de närliggande panelerna. Jösses, vad självkritisk man blir!!! Och främre rutan måste givetvis målas som pansarglas. Etc, etc... Inser plötsligt att jag har hur mycket arbete som helst kvar!

Håller för övrigt även på att snida till balkar till RB24 (snodde utskjutningskenan från Hasegawas draken). Sökt efter en referens på märkning av skarp RB24 på nätet men inte funnit någon bild. Vågar man utgå från vit med ett eller två smala gula band?! Dessutom inte helt säkert att F10:s tunnor utrustades med RB24, då det förekommer lite olika uppgifter på nätet. Det är ganska kul - men inte helt enkelt - att försöka hitta rätt i djungeln av info...
Men max en vecka till...
Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F
Stellan Schroeder Englund
Re: En redig skåning... Pilot Replicas J 29F
Tack för länken, Stellan. Vet dock inte om jag blev mycket klokare, tyvärr. Tunnan fanns på F10 till 1966, och enligt uppgift i tråden utrustades samtliga J 29F med värmesökande jaktrobotar av typ Sidewinder (Rb 24) under åren 1962-1963. Samtidigt verkar Rb 24 på Tunnan bara vara dokumenterat på vissa flottiljer. Nåväl, i min värld är det tillräckligt. I värsta fall blir det "what if" (eller "alternativa fakta", som man säger...).