J21N Nattjakt

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Re: J21N Nattjakt

Inlägg av Lennart 12 »

Riktigt häftigt det där //Lennart
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Måste bara undra hur killen där bak kommer in i maskinen?
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Tack för peppningarna. Det behövs.

Mats, jag hade en plan från början att rista en lucka under bakre huven med ingång från ena vingen. Men sen glömde jag bort den. Inte försent att göra den nu som tur är.Tack för att du uppmärksammade mig på problemet. :)

/Daniel
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Lucka/dörr i sidan? Fick radaroperatören ingen egen raketstol? Hjälp! *s*
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Riktigt snyggt jobb på den där! Enligt mina dokument gjorde man ett test med svart avtvättningsbar färg på undersidan, denna gick upp en del på sidorna. Det finns summa en (1) bild där man ser kronmärkningen som skiner igenom lite genom det svarta på undersidan. Det gula målades mycket riktigt över på sidorna, lite fläckigt sådär. Det var fyra maskiner i den tidiga produktionen som testades med detta. Man fastnade lite senare för en målning som påminde om J 30 där den ljusa färgen stämde bättre över ens med ljusa och långa perioder av skymning och gryning, se även målning för He 219 Uhu.
Stellan Schroeder Englund
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Andre B. skrev:Fick radaroperatören ingen egen raketstol?
Lite svinn får man räkna med...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Som vanligt när J21N kommer på tal så går meningarna isär om den här relativt okända delen av svensk flyghistoria. Här får man som modellbyggare chansa lite vad gäller den historiska korrektheten. Jag har hittat en del nedskrivna berättelser och andra dokument. Följande har jag kommit fram:

1. Ursprung.
Den här specifika versionen experimenterades det med i en relativt hemlig hangar i skogen nära Vena som är ett vanligt bynamn i Sverige. Det skulle kunna vara i Småland men det finns även ett Vena strax norr om Säve flygfält. En svampplockare i trakten vid namn Märta Hult, ska ha sett tre märkliga flygmaskiner med röda nosar utanför en stor lada i skogen. Hon fotograferade även dessa på långt håll. Hon ska sedan gått närmre men då blivit rädd när hon såg att de var märkta med självaste Lucifer. När bilderna framkallades blev hennes son orolig och lämnade in bild och negativ till försvarsmakten för att modern inte skulle råka i trångmål, då denna hade för vana att informera stora delar av traktens äldre damer om allt och ingenting. Bilden är numera offentlig men svår att få tillgång till. Jag har lyckats få tag på den och visar den här, även om den knappast duger som referens.

Bild

Det verkar klarlagt att Saab har varit inblandade i ombyggnaden av fyra J21-A, men att det inte skett på plats i Linköping och att det dessutom inte varit ett fullt auktoriserat projekt. I en av ingenjörernas noteringar från ett av testerna kan läsas följande: "Får vi denna att fungera så kommer ettorna på Östkusten sätta gurkan i vrångstrupen av avund!" - ett uttalande som indikerar att man konkurrerade med nattjakten i Västerås. Tre av maskinerna ska ha varit flygdugliga. En av dom bestyckades även med en kraftigare automatkanon i nosen än den normala. Ingenstans i Saabs protokoll framgår platsen för denna utveckling.

2. Utseende
Stellan verkar välinformerad och det stämmer också med vad jag läst mig till.

3. Radaroperatören och luckan
Jag har hittat lite skissliknande ritningar som visar på att hela bakre huven samt en del av plåtarna under satt ihop som en stor sidofälld huv och att det även förekom en instegslucka över ena vingen som kunde öppnas vid behov. Radaroperatören hade även han en katapultstol. Huvarna sprängdes bort separat med den bakre först för att inte pilotens huv skulle skadas. Mellan platserna fanns även en metallplatta som skulle skjutas upp någon sekund innan utlösningen för att skydda pilotens nacke från krutladdningarna.

/Daniel
olindau
Site Admin
Namn: Olle Lindau

Inlägg av olindau »

Intressant forskning !
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Det är nog dags för oss sätta oss ner och skriva den där boken om flygvapnets okända/glömda/undangömda och hemliga maskiner. Blir alltid lika imponerad över de kunskaper som finns här!

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Javisst Olle och André. Det är något visst med att forska kring wif-byggen. Det känns lite enklare på nåt sätt ;)

Hursomhelst får forskandet vila nu för efter snack måste det komma verkstad. Hela kärran är målad nu och klarlacken ska bara få lite tid till innan wash. Här kommer en liten teaser. Mer blir det inte 8-) :mrgreen:

Bild

/Daniel
Skriv svar