J 21-utmaningen: J 21BS - korrigering: S 21BS - Klar (för länge sedan...)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: J 21-utmaningen: J 21BS

Inlägg av Björn Fransson »

Den här är inte bortglömd i allt MiG-byggande. Men det går lite långsamt. Nu har jag i alla fall dragit igång jobbet med den helt korrekta fenförstoringen som Stellan påpekade, lätt att glömma bort den när allt fokus hamnar på flottörerna. Medger att den blev lite klen i underkant, den riktiga Tomahawk-effekten uteblev. Men lite forskning visade att den ursprungliga, betydligt häftigare, varianten reviderades sedan den visat sig äventyra såväl flygsäkerhet som säkerheten för folket på marken (eller ja, sjön, då).

Dessutom har jag ristat nya panellinjer. Hade egentligen inte tänkt det från början, men det blev så i alla fall till slut. För som alla vet är det ju MYCKET lättare att rista nya linjer när allt är ihopbyggt... I synnerhet mellan flottörerna. :?

Nu återstår en rejäl slipsession innan jag ska ta mig an målning och inredning. Men jag lovar att allt ska vara klart till Open.

Bild
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Coolers. Det där blir jättebra. Jag tycker mig ha läst någonstans, rent utav sett en suddig bild från Fårösund, att det var under BS-tiden som man började utveckla det som senare kom att kallas Hav-kamouflaget, stämmer det?
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Kontakt:

Stellan skrev:Coolers. Det där blir jättebra. Jag tycker mig ha läst någonstans, rent utav sett en suddig bild från Fårösund, att det var under BS-tiden som man började utveckla det som senare kom att kallas Hav-kamouflaget, stämmer det?
Det skulle mycket väl kunna stämma. Har hört rykten om att spaningstunnorna inte alls var först ut med kamouflaget. Tror bestämt också att de vita fensiffrorna testades på dessa först. Vet att några J 21BS flyttades till just Fårösund efter att flyget på F 2 avvecklats i slutet av femtiotalet. För övrigt ska maskinen förstås heta S 21BS och inget annat, det här är ju en renodlad spaningskärra.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: J 21-utmaningen: J 21BS - korrigering: S 21BS

(dubbelpost)
Senast redigerad av Björn Fransson den 22 mar 2016, 11:57, redigerad totalt 1 gånger.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Det blir så vackert Björn! Eller nåja, även adjektivet "annorlunda" kan ses som positivt :-) !

Hälsningar

Magnus
Johan i Hok
Namn: Johan Erlandsson

Inlägg av Johan i Hok »

Kul idé och väl genomtänkt samt himla inspirerande. Jag får väl se om inte Småländska Automobil Aktiebolaget får ge sig på flygplansbyggnation....

Johan i Hok
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

När man ser den med flottörer på sådär så känns det bara så...rätt. :)
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Måste ha varit läckert att ligga i nosen då den startade, det är ju inte alltför långt ned till vattenytan och vågorna. Plockar just nu med min R/C 21:a.
Stellan Schroeder Englund
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Tuff! Inget behov av nosvikter där inte. Ska bli kul att se hur du får till glaset framtill. Inte för att jag tvivlar på att du fixar det, men det måste ju bli en liten utmaning även för dig.

/Daniel
Björn Fransson
Kontakt:

Daniel_A skrev:Tuff! Inget behov av nosvikter där inte. Ska bli kul att se hur du får till glaset framtill. Inte för att jag tvivlar på att du fixar det, men det måste ju bli en liten utmaning även för dig.

/Daniel
Märkligt nog är det nästan tvärtom. Glasnosen är i stort sett tillpassad redan, så den borde inte vålla så stora problem. Däremot ligger det ett par rejäla vikter i mitt i flottörerna så att den ska stå stadigt upprätt och inte tippa över. :-)
Skriv svar