Tokerier i småskala: Eduard 1/144 Avia B.534!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R

Re: Tokerier i småskala: Eduard 1/144 Avia B.534!

Inlägg av Henrik R »

Jag blir mer och mer sugen på att prova den där skalan när jag ser dina byggen i 1/144. Vem vet vad som kan hända i Henriks grib.
Snyggt limmat med vingarna, måste ta på nerverna att fixera så vingarna inte skevar allt för mycket!
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Henrik R skrev:Jag blir mer och mer sugen på att prova den där skalan när jag ser dina byggen i 1/144. Vem vet vad som kan hända i Henriks grib.
Snyggt limmat med vingarna, måste ta på nerverna att fixera så vingarna inte skevar allt för mycket!
Jösses, Henrik! Med ditt tempo skulle väl en 1/144 vara klar innan du ens hade börjat. :) Skämt åsido, det vore kul att se vad du skulle åstadkomma i denna utmanande skala. Själv har jag nyligen fått hem en duo MiG-15 från Eduard. Förhoppningsvis är åtminstone en klar till Open.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Henrik! Try it, you might like it :) !

Björn! MiG-15 har jag inte skaffat mig än, spanar lite på dina först när du kommer igång med dem :) !

Det var ett tag sedan senaste updaten men jag har inte bara legat på latsidan: jag har borrat ett gäng mycket små hål för riggningen, i processen har det gått åt en hel flock 0,2 mm borr (0,3 mm är något slags nedre gräns för handhållen borrning, under det så blir de VÄLDIGT lätta att bryta av!).

Jag har också gjort riggningen mellan de inre stöttorna som kommer att bli nästan omöjlig att komma åt med ovanvingen på plats. Jag använde flugfiskelina till detta men kommer nog att använda varmdragen sprue till resten eftersom flugfiskelinan inte går att sträcka med värme på samma sätt. Jag kunde också borrat genomgående hål och loopat igenom linan och sträckt i samband med limningen men jag vågade inte: modellen känns helt enkelt för liten! Jag har en Gladiator i 72-skala som jag kan prova den metoden på en vacker dag istället!

Bild
Trion med primade vingar...

Bild
...och så lite propellrar-på-tandpetare...

Bild
Till slut så har jag satt dit huven på den som har heltäckt kabin och även fått dit maskerna...

Bild
...som i vanlig Eduard-ordning passar perfekt!

Hälsningar

Magnus
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Jösses, vad gulligt! Det är verkligen imponerande att ge sig på riggning med de där.
Tobbe

Inlägg av Tobbe »

Jag använder UschiVonRostens tunnaste tråd när jag riggar i 1/144, funkar jättebra och den är även elastisk.

/Tobbe
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Jocke! Inte mycket att välja på, de MÅSTE riggas för att inte se konstiga ut...

Tobbe! Jag har sådan tråd liggande, ska testa!

Hann måla lite ikväll. Primer, kylarna under kroppen och så har vingarna fått en sväng färg de också! Imorgon ska jag maska kylarna och montera landställen.

Bild

Trevlig kväll!

Magnus
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Makalöst fint, i den lilla skalan //Lennart
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Lennart! Jag är själv väldigt sugen på att se hur det blir till slut, finns inte så mycket marginaler när det är så pyttigt!

Vi hade lite vänner på middag igår så familjen tog sovmorgon i morse. Resten av den alltså, jag vaknar lik förbaskat alltid vid samma tid. Så en kopp kaffe senare så satt jag i "stian" och fixade plast medan de andra snusade två timmar till :) !

Bild
Jag trodde aldrig jag skulle råka på ett av mina favorithatobjekt på en 30-talsdubbeldäckare: kamo som går runt vingframkanterna! Jädra klåfingriga tjeckoslovaker som inte kunde hålla penseln i styr! I det här fallet fanns det dock en hyggligt fungerande lösning i form av en överbliven övervinge (ska säkert användas till den Avia 534 "late" fyrpacken som Eduard välsignar oss alla med inom kort) som jag kunde använda som mall för att skära masker ur maskeringsfilm. Genom att dela masken på mitten kunde jag pilla den på plats så jag fick en någorlunda jämn grön kant längs framkant och vingspetsar. Och med lite tur så kan jag recykla masken på undervingarna, jag är klurigare än jag luktar...

Bild
Färdiga vingar (sorry, kunde ju vänt en av de gröna upp-och-ner men nu pallar jag inte att ta om bilden...).

Bild
Kroppar i målarverkstan! Den grå är till och med dekalklar, inte illa!

Som ni säkert har sett så saknas ställen och även stabilisatorstöttorna (inte på den grå men på de andra). Jag har vänt och vridit på hur jag ska göra men landade till slut i att det nog är enklast att montera förmålade ställ och stöttor i slutet än att försöka måla och fippelmaska dem på plats.

Trevlig kväll!

Magnus
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Är du urmakare" i det civila" hanterar modellerna som om det vore 1/48 ? Lennart
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Inte urmakare - våldsamt närsynt vilket är en stor hjälp i det här fallet (enda gången det är en fördel!). Alla problem med ålderssyn och dålig närgräns försvinner när jag tar av glasögonen, då är det bara näsan som är begränsningen!

Hälsningar

Magnus
Skriv svar