1920-talskavalkad! (Austin färdigställd s.6.)

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Joakim Hultman

Re: 1920-talskavalkad! (Whippet: Färdig! s.2)

Inlägg av Joakim Hultman »

Trevligt att höra. Tack, mina herrar!
För min del är historien bakom förebilden minst lika intressant som själva byggandet av modellen. :)
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Fattar inte varför Whippeten är en sådan doldis, den ser ju till skillnad från de andra skrällena ut att kunna funka i alla fall :-) ! Mycket snyggt byggt och målat Jocke, jag gillar verkligen skärpan i bygget! Den förtjänar faktiskt en bas tycker jag.

Hälsningar

Magnus
Joakim Hultman

Tackar, Magnus!
Jag monterar den tillfälligt på en bas när den ska ut och tävla. Annars brukar jag låta bli, så att modellerna inte tar lika stor plats i vitrinerna. :)
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Mycket snyggt slutresultat på den Joakim. Den är ball som fasen!
Joakim Hultman

Tackar, Henrik!
Joakim Hultman

Under lördagens byggmöte påbörjade jag min Austin Kegresse, och kunde arbeta mig igenom ett moment som jag bävat inför: De stora resinblocken som delarna från Extratech satt fast i.

Framför allt kaross och chassi satt i varsin rejäl resinklump, och jag hade ingen perfekt såg för ändamålet. Men efter många timmars sågande och slipande är delarna nu loss, och bygget kan börja på allvar!

Bild
Lite försiktigt torrpassad hemma på byggbordet.
easy_company
Namn: Henrik Persson

Re: 1920-talskavalkad! (Austin på gång, s. 3.)

Inlägg av easy_company »

Detta ska jag följa Joakim med glädje och stort intresse :)
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Joakim Hultman

Re: 1920-talskavalkad! (Austin på gång, s. 3.)

Bygget fortsätter, sakta men säkert!

Det visade sig att resindelarna från Extratech inte riktigt levde upp till det första intrycket. En hel del luftbubblor och andra ojämnheter fick fyllas igen, innan jag kunde ge mig i kast med detaljering och modifiering.

Bild
Först ut tornen.
De var i stort sett desamma som satt på de ryskbyggda Austin-bilarna, förutom en extra liten lucka (periskoplucka?) till vänster om tornens mittpunkt, samt avlånga luckor ovanför maskingevären som tillät en mycket högre elevation för bekämpning av flygplan. Nitar, som inte syns på ritningarna, tillkom även senare.

Bild
En närmare granskning av chassit avslöjade att det var oförlåtligt mycket bredare än det borde vara. Alltså, fram med sågen!

Bild
Och detta blev resultatet ett par veckor senare. Som synes passade jag även på att byta ut avgassystemet.

Härnäst: Mer nitar!
Ulf Lundberg

Re: 1920-talskavalkad! (Austin får nytt chassi, s. 3.)

Inlägg av Ulf Lundberg »

När man ser de här fordonen och skakar på huvudet och undrar hur de tänkte, inställer sig nästa fråga:
Vilka av de prylar vi håller oss med idag, kommer att framkalla motsvarande reaktion om femtio år?
Snyggt byggt och målat Jocke. Ser fram emot att se dem på 08-OPEN.
Uffe
Joakim Hultman

Re: 1920-talskavalkad! (Austin får nytt chassi, s. 3.)

Visst är det så! Det här med pansarfordon var ju relativt nytt, och det tycks som om man prövat sig fram med metoden trial and error för att luska ut hur de bör se ut och användas. Kanske kommer man betrakta dagens drönare likartat om hundra år?

Tack! :)
Skriv svar