Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
bergwall skrev: Fonten ser förresten ut att vara serienumren 65 mm höga, snacka om upprörande att handskas så vårdslöst med märkningsreglerna på detta viset ; )
//R
Klart det är fonten från registreringnumren! dom normala är alldeles för smala för att fungera som ID-märkning på vingarna (vilket man snabbt insåg på förbanden eftersom läs-vinkeln ofta var så låg)
Svensk efter kriget... när man tog sig tid att skrämma upp motorn lite.
Ersätta beväpningen med två 20mm i vingarna... och renodla en del annat...
och så ser jag nu att jag har gjort framsidan på propellern svart och baksidan metallren! dohh!!! får fixa senare!
Passade på att testa individ-bokstav utan vit kant också:
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Snyggt! Jag tycker mig höra en tysk liten kines ropa på mig...känner på mig att det blir ett nytt snabbygge i helgen...om nu Trumpeter går att snabbygga?
Robban, nä 26009 röd E på jaktflottiljen F21 va ingen spaningsmaskin, det var en ren jaktkärra. Vid tidpunkten för avbildning fyra rödingar nerskjutna över finska lappland i kriget mot sovjet som började juli 45.
Om man tänker sig en svensk Bf 109 så känns det lite krystat att bara applicera FV bestämmelser till punkt och pricka, utan hänsyn till storlek och former på flygetyget. Anpassning behöver nästan alltid ske.
Sak samma med färger. Jag finner det betydligt mer intressant att tänka sig att man:
a) behöll tyskt standardmönster och färger, i likhet med de italienska nödköpen, således RLM 74/75/76.
eller
b) applicerade FV bestämmelser, men med tyska färger, d.v.s. RLM 71/65 eller 71/76.
Mahatma G skrev:Om man tänker sig en svensk Bf 109 så känns det lite krystat att bara applicera FV bestämmelser till punkt och pricka, utan hänsyn till storlek och former på flygetyget. Anpassning behöver nästan alltid ske.
Sak samma med färger. Jag finner det betydligt mer intressant att tänka sig att man:
a) behöll tyskt standardmönster och färger, i likhet med de italienska nödköpen, således RLM 74/75/76.
eller
b) applicerade FV bestämmelser, men med tyska färger, d.v.s. RLM 71/65 eller 71/76.
Varför skulle ett licensbyggt flygplan ha ursprungslandets kamouflage? Hmm?
Mahatma G skrev:Om man tänker sig en svensk Bf 109 så känns det lite krystat att bara applicera FV bestämmelser till punkt och pricka, utan hänsyn till storlek och former på flygetyget. Anpassning behöver nästan alltid ske.
Sak samma med färger. Jag finner det betydligt mer intressant att tänka sig att man:
a) behöll tyskt standardmönster och färger, i likhet med de italienska nödköpen, således RLM 74/75/76.
eller
b) applicerade FV bestämmelser, men med tyska färger, d.v.s. RLM 71/65 eller 71/76.
Jepp... därav experimenterandet med profiler!
När Ju-86:an Byggdes som B3 så ersatte man ju dom tyska färgerna med "likvärdiga" svenska färger, så om man skulle fullfölja det så skulle man ju kanske använda W26 (ljust blågrå) på undersidan och ??? W54 (mörkbrun) och W25(olivgrön) på översidan?
Hmm.... man kanske skulle göra ett test....
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Messerschmitts färgschema men svenska färger...
Det blev W26 på undersidan och W55/56 på översidan:
Den ser ju inte så pjåkig ut så heller! Det är svårt att göra en ful 109:a
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72