Typhoon Mk.1b

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Henrik R

Re: Typhoon Mk.1b

Inlägg av Henrik R »

Supersnyggt Daniel! Du har fått fram en riktigt fint sliten yta. Gillar ditt Typhoonbygge enormt!
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Kul att bygget gillas. Här kommer en sista bygguppdatering. Semestern går redan mot sitt slut och tanken var att bli klar under den. Det funkade med en hårsmån.

Fenorna på byggsatsens bomber var lite grova så jag slipade först den bakre ringen tunnare.
Bild

Med en tunnare ring behövs mer gods på fenorna så jag petade dit lite plasticard som sedan slipades lämna när också fenorna slipades tunnare.
Bild

Nosen på bomberna var inte riktigt rund heller men det spelade ingen roll eftersom jag ersatte den med några riktigt små ringar. Jag har gjort dom med den insats med lyftring som användes vid hantering innan själva "detonatorn" skruvades på.
Bild

I baken, en liten propeller av tillplattat mässingsrör och någon slags monteringshakar mellan bombkroppen och fenan.
Bild

Själva bombkropparna brukar vara mycket slitna och fula i färgen, men fenan som brukar förvaras bättre och monteras strax innan användning brukar se bättre ut. Därför har främre delen fått lite saltbehandling.
Bild

Efter ytterligare ett färglager med annan nyans blir det så här flammigt. Mums för vädringsälskare som mig.
Bild

En liten märkning i gult simuleras med en gul konstnärspenna.
Bild

Även en kritad märkning ska den ena ha. Inga meddelanden till mottagaren här. Bara en enkel siffra. Hade en bra referensbild i färg på en bomb som just ska på en Typhoon. Jag kunde inte avgöra om det stod 43, 49 eller kanske 4S, så jag ritade helt enkelt av den.
Bild

Lackade, washade och mattlackade. Fotade i vitare ljus.
Bild

Och så till sist monterade undertill tillsammans med luckan under kylaren, fotsteget, farthållaren och någon slags antenner (eller nåt annat).
Bild

Då återstår bara en fotosession. Ska försöka mig på en sådan under veckan.

/Daniel
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Ett jäkligt snyggt bygge. Du har utnyttjat semestern väl det märks.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Grymt snygg last! Ser riktigt bra ut Danne!
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Tjohej! Här kommer en massa bilder. Har gjort ett försök att få till lite bättre bilder än tidigare. Inte helt enkelt detta med fotografering.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

För den som är intresserad finns det lite fler bilder som går att förstora lite mer, på min blogg här >>http://avkopplingilitenskala.blogspot.s ... egawa.html

Skönt att ställa denna på hyllan. Nästa gång ska jag bygga enkelt och snabbt utan en massa extra detaljer. Ja det ska jag! Nog...

/Daniel
easy_company
Namn: Henrik Persson

Inlägg av easy_company »

Vilken skönhet du byggt Daniel, det har varit ett trevligt projekt att följa, gillar din Typhoon mycket.
Mvh/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Den har levt ett hårt liv den... Otroligt snyggt Daniel och som vanligt så lyfter den extra omsorgen om last, landställ och annat "spret" modellen ytterligare!

Hälsningar

Magnus
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

WOW.
Så förbonkat snyggt.
Grattis till en riktigt höjdarmodell. Och snyggt fotat dessutom.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Daniel_A

Inlägg av Daniel_A »

Tack ska ni ha för visat intresse. Jag vet egentligen inte hur sliten just denna individ blev till sist men Typhoonerna var ju i service ända till krigsslutet och det finns en hel del bilder på luggslitna sådana. Typhoonen var ju en märklig kärra som trots en hel del konstigheter som lättantända motorer och avgasångor i cockpit, hade unika egenskaper som gjorde den svår att ersätta i flera roller på slagfältet. Den gör sig bra i luggsliten kostym tycker jag. Ska bygga en med bubbeltopp och raketer någon gång också.

/Daniel
Håkan F
Namn: Håkan Frid

Inlägg av Håkan F »

Bra jobbat Daniel. Får komma och titta i veckan. Är du hemma?
Skriv svar