High Planes 1/72 Me 262 V-2/V-3

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: High Planes 1/72 Me 262 V-2/V-3

Inlägg av magnusf »

Göran! Jag kunde ge mig den på att det fanns en tysk anledning till färgsättningen :) ! Tack!

Pål! Ska provas! Tack för tipset!

Henrik! Färgen är halva nöjet :) ! Återigen: inte så illa som det ser ut :) !

Lite spackel och slipning i den här uppdateringen...

Bild
Tejp för damage control...

Bild
... bättre safe än sorry när man kladdar spackel! Jag är tillbaks till Milliput här: i och med att det inte innehåller något lösningsmedel så kan man lägga på så tjockt man behöver utan att oroa sig för krymp eller smältande plast!

Bild
Inte så illa efter någon timmes slipande... Ska avkunna den slutliga domen efter ett litet lager primer!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Jag har haft familjeweekend så det har inte blivit något byggt (farmor på besök, alltså barnens farmor - min mor!).

Bild
Stolen! Trots sitt något udda utseende så är jag nästan säker på att detta inte är en katapultstol, V1 tror jag hade en sådan installerad men inte resterande maskiner. Ska kolla för säkerhets skull men strunt samma - en konstig stol är det! Har limmat dit något slags kåpa som sträcker sig bakåt, en dyna (Fritz Wendel var en mager stackare på bilderna så han behöver lite stoppning under rumpan) och bälten från etskyrkogården längst ner i skrotlådan...

Trevlig kväll!

Magnus
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Läckert Magnus. Och jag som tyckte synd om mig själv som fick spackla och slipa lite, men det är inget mot detta. Har tittat på detta bygge ett antal gånger och inte lyckats sätta fingret på vad det påminner om, men det gjorde ju Henrik nu. Spickesill - så sant... :lol:

/Daniel
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Daniel! Kul att man kan bidra till gratisunderhållningen :) !

Bild
"Primat" med Gunzes RLM 76, smidigt att kunna välja rätt färg från början... Lite spackling längst bak på motorgondolerna bara - i övrigt ser det mycket bra ut! Stolen klar för detaljmålning - jag återkommer!

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Bild
Stolen målad. Jag satsade på kontrast eftersom jag ska lämna huven stängd och den röda läderhuvudkudden kändes helrätt! Spännena på bältena är målade silver med W&N silverpenna.

Bild
Stolen på plats!

Bild
Huven monterad med JB Kwik epoxi. Dimmar inte klarplast, är starkt och går att slipa - en trevlig kompromiss! Dessutom är det grått vilket gör att fogen sedd genom huven blir ganska diskret.

Hälsningar

Magnus
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Den blev ju gullig den stolen :-) Tror den kommer duga alldeles utmärkt där inne. Ska bli intressant och se hur epoxyn skarven kommer se ut när du slipat klart.
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Ska bara jaga iväg en förkylning och bli mitt vanliga pigga och alerta jag så ska jag ta en omgång slipning på skarven :) !

Hälsningar

Magnus
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Så har då Magnus piggat på sig igen efter en vårförkylning och en j-a massa jobbigt och riskabelt slipande kring huven...

Bild

Bild
Med huven noggrant limmad med epoxy så att det inte finns några glipor in i cockpit så kan man fylla ut resten av skarven med CA-lim utan problem. (Idealiskt så borde det räcka med expoi men den är lite svårhanterlig i all sin geggighet och klibbighet) Även om CA-limmet dimmar huven lite så är det på utsidan och lätt att ta bort.

Bild
Jag limmade också ställen med epoxi för att få en stark fog och även för att slippa mixtra med ställen när modellen är nästan färdig. Jag ska skaffa en snabbare epoxi för detta i framtiden, jag ledsnade till slut på att titta på härdande epoxi (tro mig, det är inte roligt, alls...) och gick och lade mig vilket gjorde att jag fick nyttja en annan sympatisk egenskap hos vitmetallställ; man kan vrida och böja lite försiktigt för att rikta dem i efterhand!

Bild

Bild
Och till slut så kom även en mycket illa passande vinge på plats. Jag fyllde på undersidan med plastskrot, ovansidan fyller jag med Milliput senare idag.

Hälsningar

Magnus
Snussugen

Inlägg av Snussugen »

Sicket slit! Men nu ser det åtminstone ut som en 262:a!
Live & let dry.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Snyggt med huven Magnus. Jag har märkt att i olika Epoxytuber så härdar limmet olika trots samma tillverkare, det är en märklig egenskap, ibland får man vänta en halv dag och ibland 2 minuter. Det kanske har med hur noga man är med att blanda, who knows!
Ja du får dispans för dina vitmetallställ, bara för att modellen ser så hemsk ut i sin blåa färg :-) Det väger upp.
Skriv svar