En liten svensk beredskapsarmé i 1/100
Re: En liten svensk beredskapsarmé i 1/100
Det är kul att följa det här bygget Fredrik!
Vet du var plasten kommer från som du nallat från frun (är det något slags ortopedi-pryl?) ? Verkar som ett trevligt och kladdfritt alternativ till silikongummi!
Hälsningar
Magnus
Vet du var plasten kommer från som du nallat från frun (är det något slags ortopedi-pryl?) ? Verkar som ett trevligt och kladdfritt alternativ till silikongummi!
Hälsningar
Magnus
Det var kul att någon annan också tycker det är kul
Plasten heter polymorph, den är inköpt från ebay. Vid köp kommer den som massa små kulor.
/Fredrik B

Plasten heter polymorph, den är inköpt från ebay. Vid köp kommer den som massa små kulor.
/Fredrik B
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
Kan fortsätta lägga upp lite nu när jag kommer ihåg hur man gör.
Nu är det dags att måla vagnchefer så det passar bra att presentera min arbetsbänk för detta. Jag gör en egen våtpalett som jag använder för vallejofärger. Materialet till paletten kan inhandlas i mindre välsorterade mataffärer.
Ta ett lock från pringleschips

Tillsätt toalett eller hushållspapper

Tillsätt vatten

Tillsätt bakplåtspapper

Tillsätt färg

Klart att börja måla. Paletten förlänger torktiden på färgen minst 10ggr, det man ska akta sig för är att färgen kan torka i penseln, så denna bör rengöras flera gånger under målningen.

Här är gubbarna som ska målas och deras vagnar. Det är kompanichefen samt plutonchefer för de båda lätta strv-plutonerna.

/Fredrik B
Nu är det dags att måla vagnchefer så det passar bra att presentera min arbetsbänk för detta. Jag gör en egen våtpalett som jag använder för vallejofärger. Materialet till paletten kan inhandlas i mindre välsorterade mataffärer.
Ta ett lock från pringleschips

Tillsätt toalett eller hushållspapper

Tillsätt vatten

Tillsätt bakplåtspapper

Tillsätt färg

Klart att börja måla. Paletten förlänger torktiden på färgen minst 10ggr, det man ska akta sig för är att färgen kan torka i penseln, så denna bör rengöras flera gånger under målningen.

Här är gubbarna som ska målas och deras vagnar. Det är kompanichefen samt plutonchefer för de båda lätta strv-plutonerna.

/Fredrik B
Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre. - Nalle Puh
Då var vagncheferna målade.

/Fredrik B

/Fredrik B
Arbetet fortgår och nu är dessa tre klara för målning. Det är en stormartilleritropp ur stormartilleridivisionen. Vagnarna har de tidiga 7,5 cm kanon m/02 som senare byttes ut mot grövre.

Arbetet har svängt lite under resans gång. Som jag skrev i början av tråden så var syftet med detta projekt att bli av med AMS i 1/35 och lyckas bli färdig med ett par modeller för omväxlings skull. Men sedan under resans gång så upptäckte jag att jag byggde för att bli färdig och då blev resultatet dåligt. Efter lite filosoferande så kom jag fram till att resan måste vara en del av målet för att resultatet ska bli bra, det ska vara roligt att bygga och måla, så pass att man gärna inte vill bli färdig med modellen i fråga. Med denna visdom i bagaget så byggde jag dessa sav m/43. De blev således betydligt mer detaljerade än planerat och de tog därmed längre tid att få klara, ca 8 kalendermånader med en paus på 4 månader i mitten. Men jag är nöjd med resultatet även om ett par lärdommar har dragits.
/Fredrik B

Arbetet har svängt lite under resans gång. Som jag skrev i början av tråden så var syftet med detta projekt att bli av med AMS i 1/35 och lyckas bli färdig med ett par modeller för omväxlings skull. Men sedan under resans gång så upptäckte jag att jag byggde för att bli färdig och då blev resultatet dåligt. Efter lite filosoferande så kom jag fram till att resan måste vara en del av målet för att resultatet ska bli bra, det ska vara roligt att bygga och måla, så pass att man gärna inte vill bli färdig med modellen i fråga. Med denna visdom i bagaget så byggde jag dessa sav m/43. De blev således betydligt mer detaljerade än planerat och de tog därmed längre tid att få klara, ca 8 kalendermånader med en paus på 4 månader i mitten. Men jag är nöjd med resultatet även om ett par lärdommar har dragits.
/Fredrik B
Det är ett mycket fint gäng vagnar du har där. Jag gillar verkligen det här, ser fram emot att få se Sav:arna i lite färg!
/Gabriel

/Gabriel
-
- Namn: Lars Befring
Du kommer med dom här på ett möte va? så man får se dom live!!!
Du skulle också ta ett REJÄLT kliv in i "Stans modellbyggare" om du ställde upp med dom som enskilda modeller =)
hmmm.... borde vi ha en "army" klass på open?
Du skulle också ta ett REJÄLT kliv in i "Stans modellbyggare" om du ställde upp med dom som enskilda modeller =)
hmmm.... borde vi ha en "army" klass på open?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Det vore en tanke, att ställa ut alla fordon individuellt i klassen under 1/72 på open, mest för att komplicera saker för domarna. Fördelen med det är att jag sedan skulle kunna ställa upp alla i hyllan här hemma sorterat utifrån dommarbetyg.. sedan skulle de kunna släpas med till c4 för att därefter möjliggöra statistiskt underlag gällande domarnas förmåga att bedöma modeller lika över landet, jag tror iaf att de är tillräckligt många för att kunna agera statistiskt underlag
/Fredrik B

/Fredrik B
-
- Namn: Henrik Persson
Otroligt läckert att få beskåda Fredrik, mycket inspirerande också. Hade varit fränt att ha kört din armé i Flames Of War 
/Henrik Persson

/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Fantastiska små stormartillerivagnar! Jag har alltid gillat dessa fordon, kanske mycket för att de trots allt ser rätt "moderna" ut! Mycket av annat samtida pansar var rätt spinkigt och kantigt men de här är väldigt tuffa.
Riktigt fint scratchbygge!
Hälsningar
Magnus
Riktigt fint scratchbygge!
Hälsningar
Magnus