WNW Felixstowe wip
-
Re: WNW Felixstowe wip
Påminner lite om konstruktionen av mindre ångslupar med stor ratt, liten bit kätting och sen vajer eller till och med stänger ...
/ Robin
/ Robin
-

Steam punk Rules !

-
Tack Erik!Med tanke på hur bygget ser ut förväntar jag mig att rodren verkligen är länkade till styrspak och pedaler, så att man kan röra spaken och få rodren att röra sig. Ser fram emot den fullt fungerande motorn sen![]()
Det skulle nog vara möjligt med roder och skevroder om man bygger om och använder mässingsrör

Kvällens update visar motorreglage med 8 vajrar

Sen ett stort tack till Björn Kågner och Frank Glackin som hörsammade min fråga om korgar från Plusmodel. Det var inte brevduvan som kom med posten men väl en liten "transportbox" för brevduvor.

Allt för i kväll /Pål
Wow vad snyggt! Ser verkligen realistiskt ut!
-
Tack Felix.
Här kommer lite bilder på helgens arbete. Spindeln har varit flitig så nu är alla inre trådar dragna och kroppshalvorna ihoplimmade.

Det är inte mycket som syns när "locket" är på, det är fortfarande löst eftersom det återstår lite pilljobb innan det är dags.

Lite extralast under pressening och en del av alla vajrar.

Fler trådar! Jag har gjort om fästpunkterna för de centrala vingstöttorna för att vara på säkra sidan. Borrat ur och sänkt ner en bit 1mm mässingrör och bytt ut plastvantskruvarna mot Gaspatch metall dito,

Motorreglagevajrar på plats (8x 0,08) puh! Säkerhetsbälten på plats. De är etsade och måste först avhärdas under en varm låga för att bli böjliga och formbara.

Ska det vara ngt mer innan vi stänger?

Tur att det finns ngra små gluggar.
Det var allt för ikväll. Pål
Här kommer lite bilder på helgens arbete. Spindeln har varit flitig så nu är alla inre trådar dragna och kroppshalvorna ihoplimmade.

Det är inte mycket som syns när "locket" är på, det är fortfarande löst eftersom det återstår lite pilljobb innan det är dags.

Lite extralast under pressening och en del av alla vajrar.

Fler trådar! Jag har gjort om fästpunkterna för de centrala vingstöttorna för att vara på säkra sidan. Borrat ur och sänkt ner en bit 1mm mässingrör och bytt ut plastvantskruvarna mot Gaspatch metall dito,

Motorreglagevajrar på plats (8x 0,08) puh! Säkerhetsbälten på plats. De är etsade och måste först avhärdas under en varm låga för att bli böjliga och formbara.

Ska det vara ngt mer innan vi stänger?

Tur att det finns ngra små gluggar.
Det var allt för ikväll. Pål
-
När jag ser allt trä och alla linor börjar jag tro att det är en båt och inte ett flygplan.
Vid närmare eftertanke är det ju faktiskt ett mellanting.
Snyggt jobbat.
Uffe
Vid närmare eftertanke är det ju faktiskt ett mellanting.
Snyggt jobbat.
Uffe
-
Tack Uffe!
Ja det kanske skulle vara nästa utmaning för dig
En riktig crossover - Högglanslackat mahognyskrov med vingar Typ Machi M5 eller så
/Pålle
Ja det kanske skulle vara nästa utmaning för dig

/Pålle
Imponerande!
/M
/M
Hej Pål,
Det är intressant och lärorikt att följa ditt bygge.
Hur har du fått till ådringen på golvplankorna bredvid bensintunnorna?
Set bra ut. Din vädring är exemplarisk.
/Anders
Det är intressant och lärorikt att följa ditt bygge.
Hur har du fått till ådringen på golvplankorna bredvid bensintunnorna?
Set bra ut. Din vädring är exemplarisk.
/Anders
Hellskotta vad linor! Underbart jobbat!