WNW Felixstowe wip

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Robin Nilsson

Re: WNW Felixstowe wip

Inlägg av Robin Nilsson »

Påminner lite om konstruktionen av mindre ångslupar med stor ratt, liten bit kätting och sen vajer eller till och med stänger ...
/ Robin
Pål Björkman

Inlägg av Pål Björkman »

:D Robin! Haha
Steam punk Rules ! :lol:
Pål Björkman

Inlägg av Pål Björkman »

Med tanke på hur bygget ser ut förväntar jag mig att rodren verkligen är länkade till styrspak och pedaler, så att man kan röra spaken och få rodren att röra sig. Ser fram emot den fullt fungerande motorn sen :-)
Tack Erik!
Det skulle nog vara möjligt med roder och skevroder om man bygger om och använder mässingsrör :? men motor, näe där går gränsen :D

Kvällens update visar motorreglage med 8 vajrar :shock: som ska dras bak i flygkroppen. Tur att spindeln är i form ;)
Bild

Sen ett stort tack till Björn Kågner och Frank Glackin som hörsammade min fråga om korgar från Plusmodel. Det var inte brevduvan som kom med posten men väl en liten "transportbox" för brevduvor. :lol:
Bild

Allt för i kväll /Pål
felle-j
Namn: Felix

Inlägg av felle-j »

Wow vad snyggt! Ser verkligen realistiskt ut!
Pål Björkman

Inlägg av Pål Björkman »

Tack Felix.

Här kommer lite bilder på helgens arbete. Spindeln har varit flitig så nu är alla inre trådar dragna och kroppshalvorna ihoplimmade. :)
Bild
Det är inte mycket som syns när "locket" är på, det är fortfarande löst eftersom det återstår lite pilljobb innan det är dags.

Bild
Lite extralast under pressening och en del av alla vajrar.

Bild
Fler trådar! Jag har gjort om fästpunkterna för de centrala vingstöttorna för att vara på säkra sidan. Borrat ur och sänkt ner en bit 1mm mässingrör och bytt ut plastvantskruvarna mot Gaspatch metall dito,

Bild
Motorreglagevajrar på plats (8x 0,08) puh! Säkerhetsbälten på plats. De är etsade och måste först avhärdas under en varm låga för att bli böjliga och formbara.

Bild
Ska det vara ngt mer innan vi stänger?

Bild
Tur att det finns ngra små gluggar.

Det var allt för ikväll. Pål
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

När jag ser allt trä och alla linor börjar jag tro att det är en båt och inte ett flygplan.
Vid närmare eftertanke är det ju faktiskt ett mellanting.
Snyggt jobbat.
Uffe
Pål Björkman

Inlägg av Pål Björkman »

Tack Uffe!
Ja det kanske skulle vara nästa utmaning för dig ;) En riktig crossover - Högglanslackat mahognyskrov med vingar Typ Machi M5 eller så :D
/Pålle
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Imponerande!

/M
aln63
Namn: Anders Lindgren

Inlägg av aln63 »

Hej Pål,
Det är intressant och lärorikt att följa ditt bygge.
Hur har du fått till ådringen på golvplankorna bredvid bensintunnorna?
Set bra ut. Din vädring är exemplarisk.
/Anders
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Hellskotta vad linor! Underbart jobbat!
Skriv svar