Hello Vietnam! Roden OV-1A 1/48 klar sid 3!
-
- Namn: Henrik Persson
Re: Hello Vietnam! Roden OV-1A 1/48
Det ser ju hur bra som helst ut Henrik, tjusigt!
/Henrik Persson
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Hej,
enormt snyggt bygge!
Jag har stått och klämt på en sådan där hos min lokale hobbyhandlare, men inte vågat köpa då den lilla erfarenheten jag har av Roden är att deras dekaler är skräp. Men dina har ju blivit hur fina som helst! Är det originaldekalerna? Har Roden kanske bytt dekalleverantör?
mvh
/Björn H
enormt snyggt bygge!
Jag har stått och klämt på en sådan där hos min lokale hobbyhandlare, men inte vågat köpa då den lilla erfarenheten jag har av Roden är att deras dekaler är skräp. Men dina har ju blivit hur fina som helst! Är det originaldekalerna? Har Roden kanske bytt dekalleverantör?
mvh
/Björn H
Nej Roden har inte bytt dekalleverantör, dem verkar komma från innersta ryska tundran. Dom är skit!. Rent av grönjävligt dåliga!. Jag fick blanklacka hela modellen likt ett piano, men knappt då fäste dom. Det man fick göra var att använda microsol med extremt utspätt vitlim. Då fick man kanterna att fästa, men som gräddet på moset istället så sprack dekalerna iställetBjörn H skrev:Hej,
enormt snyggt bygge!
mvh
/Björn H

-
Hej Henrik!
Minnenas television! IPMS Stockholm/Sverige 1981. Jag hade byggt Hasegawas 1/72 modell efter inspiration fr amerikanska IPMS Quarterly...
Den kom inte lika högt i ranking som Jag såg att den var
Hursom nu ser jag...att det var så här snygg min modell INTE var
Kanon! /Pål
Minnenas television! IPMS Stockholm/Sverige 1981. Jag hade byggt Hasegawas 1/72 modell efter inspiration fr amerikanska IPMS Quarterly...
Den kom inte lika högt i ranking som Jag såg att den var

Hursom nu ser jag...att det var så här snygg min modell INTE var

Kanon! /Pål
Aha,Henrik R skrev:Nej Roden har inte bytt dekalleverantör, dem verkar komma från innersta ryska tundran. Dom är skit!. Rent av grönjävligt dåliga!. Jag fick blanklacka hela modellen likt ett piano, men knappt då fäste dom. Det man fick göra var att använda microsol med extremt utspätt vitlim. Då fick man kanterna att fästa, men som gräddet på moset istället så sprack dekalerna iställetBjörn H skrev:Hej,
enormt snyggt bygge!
mvh
/Björn HDet tog ett bra tag innan jag blev nöjd med resultatet. Phu..Nästa Rodenbygge så blir det andra dekaler, sanna mina ord!.
då bevisar ditt bygge att det är inget för oss amatörer

ja då kan jag spara de slantarna och använda som grundplåt till en WNW-modell i stället.
Mvh
/Björn H
Senast redigerad av Björn H den 11 feb 2015, 13:26, redigerad totalt 2 gång.
Det ser ju ut som att modellen passar ihop rätt bra ändå, eller?
Den ser ju i alla fall fin ut i lådan, och man blir ju sugen på att sätta igång med den. Det verkar ju finnas lite roliga eftermarknadsdekaler till Mohawk också, om de går att få tag på dvs. Har bara googlat lite snabbt. De fräsigaste, för gråmålade maskiner med haj- eller vårtsvinskäftar verkar vara för OV-1D med SLAR-antennen..
/E
Den ser ju i alla fall fin ut i lådan, och man blir ju sugen på att sätta igång med den. Det verkar ju finnas lite roliga eftermarknadsdekaler till Mohawk också, om de går att få tag på dvs. Har bara googlat lite snabbt. De fräsigaste, för gråmålade maskiner med haj- eller vårtsvinskäftar verkar vara för OV-1D med SLAR-antennen..
/E
-
Riktigt snyggt...gillar verkligen camot o shadingen när det poppar ut sådär "råaktigt"....
Tjo tack alla, nu är den klar!
Jag kan säga ett och annat för den som vill sätta tänderna och vill bygga en. Den ramlar ihop hur bra som helst i och för sig. Men kringutrustningen har ett och annat att önska. Som lasten t.ex, extratankarna är prutt och lika så FFAR:sen.. Dom kräver rätt mycket omsorg. Sen det där skrattretande som dekalerna, Sist men inte minst ballasten!!! Tänk på att fylla den med bly överallt, den är en tailsitter som heter duga. Jag tömde mitt förråd med sänken i motorgondolerna och endå är det precis på gränsen. Skakar man till bordet så tippar den. Så fort jag införskaffat mer blykulor så ordnar jag det sista som krävs.Det man bör göra är att skaffa ett interiörark med fotoets eller ännu bättre, resincockis. Hur som helst håll till godo med lite bilder på resultatet.

Jag kan säga ett och annat för den som vill sätta tänderna och vill bygga en. Den ramlar ihop hur bra som helst i och för sig. Men kringutrustningen har ett och annat att önska. Som lasten t.ex, extratankarna är prutt och lika så FFAR:sen.. Dom kräver rätt mycket omsorg. Sen det där skrattretande som dekalerna, Sist men inte minst ballasten!!! Tänk på att fylla den med bly överallt, den är en tailsitter som heter duga. Jag tömde mitt förråd med sänken i motorgondolerna och endå är det precis på gränsen. Skakar man till bordet så tippar den. Så fort jag införskaffat mer blykulor så ordnar jag det sista som krävs.Det man bör göra är att skaffa ett interiörark med fotoets eller ännu bättre, resincockis. Hur som helst håll till godo med lite bilder på resultatet.

Re: Hello Vietnam! Roden OV-1A 1/48 klar sid 3!
Den blev helskön! Jag har alltid diggat "insekts-looken" hos den här maskinen.
Mycket snyggt jobbat!
Hälsningar
Magnus
Mycket snyggt jobbat!
Hälsningar
Magnus