WNW Bristol F2b - 1/32

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
aln63
Namn: Anders Lindgren

Re: WNW Bristol F2b - 1/32

Inlägg av aln63 »

Nu har cockpit kommit på plats. Det krävdes en del spackel mellan cockpit och flygplanskroppen men annars var det lätt att få den på plats.
Säkerhetsbältena är också målade och monterade. Roder och höjdroder är löst monterade. Jag har borrat upp en massa hål för att enklare kunna rigga när flygplanskroppen målats.
Höjdrodren sitter med kopparpinnar som jag borrat in för att lättare kunna ställa in lämplig vinkel.
Motorn är också påbörjad. Jag tänkte måla huvuddelarna med olika metallnyanser av ALCLAD II.

Bild
Bild
Bild
Bild

Det var allt för den här gången.
/Anders
Senast redigerad av aln63 den 07 okt 2019, 16:44, redigerad totalt 1 gånger.
easy_company
Namn: Henrik Persson

Inlägg av easy_company »

Hej Anders! Cockpiten ser sjukt bra ut med den fina träkänslan du fått till :)
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
aln63

Inlägg av aln63 »

Tack Henrik,
Kul att du gillar det. metoden är enkel men effektiv. Jag tror att det finns en beskrivning här på ipms-stockholma hemsida.
I grova drag målar men en ljus bas med akrylfärg. När den torkat målar man med lämplig oljefärg. Ta sedan en pensel med styva borst ock stryk bort det mesta av oljefärgen. Du kommer att få kvar oljefärg som ser ut som ådringen i trä. Näär oljeförgen torkat (och det kan ta lång tid) kan man måla över med klarlack.
/Anders
easy_company
Namn: Henrik Persson

Inlägg av easy_company »

Okej, tack för tipset :) Ska testa den metoden när jag stöter på något som ska se ut som trä.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

easy_company skrev:Hej Anders! Cockpiten ser sjukt bra ut med den fina träkänslan du fått till :)
/Henrik Persson
Jag kör med Hu 7, låter torka och sedan uttunnad Hu 62 över med grov pensel. Sedan klarlack.
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Ruggigt snyggt!
Tummen upp för lädersitsarna. Jag får lust att sätta mig i dem.
Uffe
aln63

Inlägg av aln63 »

Tack Uffe. Jag målade sitsarna med humbrol men var inte riktigt nöjd med nyansen. Ett tunt skikt oljefärg gjorde att det blev lite mer liv i dem.
/Anders
aln63

Inlägg av aln63 »

Hej,
Nu var det ett tag sedan jag la upp några bilder men nu är det dags igen.

Sedan den senaste uppdateringen har jag hunnit måla flygplanet utvändigt, montera dekaler, rigga alla styrvajrar till höjdroder och påbörja motorn. Jag har tillverkat egna "turn buckles" (=vantskruvar?) och tändstift till motorn.
Här kommer lite bilder. Kommentera gärna.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

/Anders
Senast redigerad av aln63 den 07 okt 2019, 16:45, redigerad totalt 3 gång.
Mikael dBW
Namn: Mikael de Bourg Wetterlund

Inlägg av Mikael dBW »

Snyggt bygge. Jag är mest imponerad över sätena som verkligen ser ut som äkta läder! Hoppas du kan komma förbi på ett månadsmöte och visa upp bygget när det är klart.

/Mikael
aln63

Inlägg av aln63 »

Hej Mikael,
Tack för kommentarerna. Jag skall försöka komma förbi men det har varit lite svårt att pussla ihop alla tider. Nästa open planerar jag dock vara med och då är den här modellen kanske klar ;) .
/Anders
Skriv svar