Z-31 Äntligen klar! Sid 5.

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ulf Lundberg

Re: Z-31 Skrovet grundmålat.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tack Stellan och Lennart.
Nu ger jag mig på överbyggnaden.
Uffe
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Har du modifierat färgen på bottenmålningen eller är det belysningen eller inställningen av kameran som ändrats ? Det ser inte lika rosa ut som på den första bilden. Nu ser det helt trovärdigt ut :-)

Bilderna jag grävde fram var en riktigt brokig samling, det enda de
egentligen visade var att variationen kan vara stor :-)
/ Robin
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Jo, jag lade ett antal tunna dimmor ljusgrönt, ljusbrunt och ljusrött över den gamla målningen.
Jo, variationen är som sagt mycket stor, men några av fartygens bottenfärger ligger inte så långt ifrån hur mina modeller ser ut.
Helt klart öppnar sig här ett område för kreativt experimenterande.
Fortsättning följer på senare modell.
Uffe
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Vad gjorde de här jagarna till misslyckade fartyg?
Kul att se det här bygget växa fram. Byggde Heller's jagare för ett tiotal år sen i 1/400...
// Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Problemet med jagarna var i grunden att man försökte få in för mycket på ett litet deplacement.
Intressant och viktigt är, att när man läser om de kravspecar som ställdes på jagarna så är de helt logiska och följdriktiga ur Tysklands perspektiv.
Eftersom motståndarna sannolikt alltid skulle vara fler, måste de tyska jagarna vara varje enskild tänkt motståndare överlägsen.

För att få upp maskineffekt och därmed fart valde man att installera högtryckspannor med tryck uppemot 80-100kg/cm2. Samtida brittiska jagares pannor arbetade med tryck på drygt 20kg/cm2.
Maskineriet var oprövat och spetskompetensen att reparera det var fåtalig. Många av jagarna tillbringade mycket tid på varv.

Kraftig beväpning högt upp på fartygen ledde till att de rullade kraftigt.

Normalt har jagare 12cm artilleri. För att uppnå enskild överlägsenhet beväpnades de tyska jagarna med 15cm artilleri. En 15cm granat väger dubbelt så mycket som en 12 cm granat, 45 kg. Denna granat ska hanteras av en besättning som arbetar på ett fartyg som rullar och stampar mycket snabbare och ryckigare än de kryssare och större som vanligtvis bär 15cm artilleri. Resultat: Eldhastigheten sjönk mycket snabbt.

Otillräcklig bärighet i förskeppet:
Kraftigt artilleri på ett slankt och kort förskepp ledde till att jagarna stampade mycket kraftig och tog sjön grön över bogarna, med vatteninträngning i tornen och haverier som följd. Problemet var extra stort på de jagare som hade ett 15cm dubbeltorn på förskeppet.

Stabilitetsproblemen gjorde att bunkeroljan som förvarades i dubbelbottnen inte kunde användas fullt ut. De sista 20% av oljan var man tvungen att behålla i tankarna som barlast. Resultat: kort räckvidd.

Tyskland hade alltså inte jagare som kunde fullgöra långa uppdrag på Atlanten.

Uffe

Källa: Destroyer! German destroyers in WW2. M.J.Whitley
Robin Nilsson

Ulf Lundberg skrev:Jo, jag lade ett antal tunna dimmor ljusgrönt, ljusbrunt och ljusrött över den gamla målningen.
Jo, variationen är som sagt mycket stor, men några av fartygens bottenfärger ligger inte så långt ifrån hur mina modeller ser ut.
Helt klart öppnar sig här ett område för kreativt experimenterande.
Fortsättning följer på senare modell.
Uffe
Glöm inte havstulpanerna ;-)
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Här lite bilder, dock inte på tysk jagare, men amerikansk ubåt. Härligt algig: http://www.usscasimirpulaski.com/part2refit.htm
Robin Nilsson

Det fanns en hel del annat intressant att läsa om USS Casimir Pulaski och underhåll på bas på den länken.
"Captains escape pod" var lite småroligt :-)
/ Robin
Johan i Hok
Namn: Johan Erlandsson

Inlägg av Johan i Hok »

Hej Ulf!
Jag tycker att din fartygsbotten ser väldigt bra ut. Den ger ett levande intryck på bild utan att se plottrig ut. Att det inte ser ut som på fotona bör du inte fundera så mycket på, det har hänt en hel del inom bottenfärg sedan andra världskriget.
Ungefär 70% av världshandelsflottan använder självpolerande antifouling och en stor del av den övriga har moderna förstärkta "isbrytarfärger".
Det borde innebära att de åldras på ett annat sätt än färger från 30- och 40talet.
Jag har hur som helst sett en del fartygsbottnar och jag tycker att mitt bildintryck av din målning stämmer bra in. DEt är svårt att fånga totalintrycket av ett så stort objekt i modell, men jag tycker som sagt att du lyckas jättebra.

Johan i Hok
Ulf Lundberg

Inlägg av Ulf Lundberg »

Tack Johan.
Precis vad jag behövde höra. Det stämmer också med mina intryck av hur de småbåtar jag höll på med på 70- och 80- talen såg ut när vi tog upp dem på senhösten.
Skönt att få det bekräftat av en sjöman.
Uffe
Skriv svar