En SBD-3 Dauntless på bordet 1/48
-
- Namn: Henrik Persson
Re: TBD-1 Devastator 1/48 GWH klar..En SBD på G
Tjusig kärra du byggt, kul att se!
MVH/Henrik Persson
MVH/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
-
- Kontakt:
Härlig avslutning på den ena och lovande början på den andra! Heja!
-
Snyggt Henrik.
Förutom målningsjobbet, som jag redan berömt, gillar jag huven.
Ser riktigt tunn och fin ut. Snyggt maskningsjobb också.
Uffe
Förutom målningsjobbet, som jag redan berömt, gillar jag huven.
Ser riktigt tunn och fin ut. Snyggt maskningsjobb också.
Uffe
Mycket fin!
Jag kan inget om denna flygplanstyp men undrar om skevrodren kunde befinna sig nedåt på båda sidorna samtidigt?
Martin
Jag kan inget om denna flygplanstyp men undrar om skevrodren kunde befinna sig nedåt på båda sidorna samtidigt?
Martin
Tack för kommentarerna.
MartinN--> helt rätt, det kan man inte, det sköts ju via wire , ena ned, ena upp typ. Men jag valde att bli en lite "crazy dude" och kasta ned båda
MartinN--> helt rätt, det kan man inte, det sköts ju via wire , ena ned, ena upp typ. Men jag valde att bli en lite "crazy dude" och kasta ned båda

Vet inget om Devastators skevroder men visst finns det flygplanstyper som kan vika ned båda skevrodrena samtidigt för ökad lyftkraft vid exvis landning. Kunde inte vår egen J 29 Tunnan detta trick? Hitade denna tråd på ämnet http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=507&start=0
Stellan Schroeder Englund
Jag tror att jag håller extra koll på detta då jag en gång själv lyckats få skevrodren att bete sig som höjdroder, men då i skala 1:1. Det var i gymnasiet och det gällde en Sk 16 där jag förväxlade vajrarna med varandra, lite snopet!
Så du kan väl säga att din Devastator föreställer en kärra som en lite förvirrad mekanikerelev pillat på. Det förtar inte på något sätt att den är mycket fin och att den fått en fantastisk snygg målning. Jag följer nästa bygge med intresse.
/M
Så du kan väl säga att din Devastator föreställer en kärra som en lite förvirrad mekanikerelev pillat på. Det förtar inte på något sätt att den är mycket fin och att den fått en fantastisk snygg målning. Jag följer nästa bygge med intresse.
/M
Lyckades få ihop flygkroppen efter många om och men. Monterade även dit "riktiga" pipor för kulsprutorna. Lådans pipor såg ut som 2 grillpinnar.

Jag fick mardrömmar av den Hudson hornetliknande huven med spröjs runt om hela skiten.
Spraymasker från fabrik är ju sådär tycker jag, man är "själv bäste dräng", så det blev till att maska so alles själv. Tog lite tid, men det gör inget.
Så nu kan vi kasta in modellen i lackboxen...

Jag fick mardrömmar av den Hudson hornetliknande huven med spröjs runt om hela skiten.
Spraymasker från fabrik är ju sådär tycker jag, man är "själv bäste dräng", så det blev till att maska so alles själv. Tog lite tid, men det gör inget.
Så nu kan vi kasta in modellen i lackboxen...

-
- Namn: Lennart Alvhult
Re: En SBD-3 Dauntless på bordet 1/48
Blev mycket vacker din modell Henrik. Härlig färg och finish/ Lennart
-
Re: En SBD-3 Dauntless på bordet 1/48
Snyggt maskad huv på en snygg kärra.
Sätter du tejpen på plats först och skär ur rutorna på plats, eller mäter du rutorna, skär till dem på en glasbit e.dyl och sätter dem sen på plats?
Uffe
Sätter du tejpen på plats först och skär ur rutorna på plats, eller mäter du rutorna, skär till dem på en glasbit e.dyl och sätter dem sen på plats?
Uffe