Jag är lite sen i starten, som vanligt!
Men här kommer första delen i min Moths historia!
Jag har en alldeles särskild kärlek för just Tiger Moth!
Vi hade en Tiger Moth som bogserkärra i Blekinge Flygklubb (SE-CWG) när jag började segelflyga.
Den var riktigt bra som dragkärra, men det var INTE roligt att dra igång snurran på den!
---och Airfix nya modell då?
Den nya röda asken är läcker och boxarten snygg och priset är helt OK innan man tittar i lådan.
Första intrycket är superbt, särskilt för en som köpte flera exemplar i plastpåse för en herrans massa år sedan.
Då var det bara ca 20 ILLGULA delar i påsen och passformen var ”typisk gammal Airfix”, dvs det passade där det tog emot, och dekalerna var inget vidare.
Tre välgjutna ramar med ett drygt 40-tal delar, i Airfix numera välkända ljusgrå plast.
Plasten är väldigt mjuk så man får vara mycket försiktig när delarna lossas.
Vingar, stabbe o fena är mycket tunna och bakkanterna är i det närmaste skalenligt tjocka, absolut inget gjutskägg och i formdelningssömmarna är i det närmaste osynliga, otroligt fint gjutet!
En liten klar ram med två vindrutor, dekaler tryckta av cartograf och en suverän ritning i A4-format fulländar ”paketet”.
Man får till och med två piloter!
Jag kastade mig över bygget, och det gick snabbt att få ihop inredningen.
Jag struntade helt i Airfix förslag till inredningsfärger, jag målade den ljusgrå, som jag minns det var på på SE-CWG.
Rigghål borrade, de blev en aningen stora men kommer att fyllas med superlim senare.
Stöttorna monterade, mycket positiva monteringshål gör att det är nästen omöjligt att göra fel, så ”idiotsäkert” man kan göra det.
Kroppen ihoplimmad;
De större komponenterna var snart ihoplimmade.
Bygget har hittills gått snabbt och helt utan problem tack vare den otroligt fina passformen.
Jag är djupt imponerad av Airfix nya byggsatser, och att dessutom kunna sälja dem till ett så lågt pris gör dem mycket prisvärda!
Kommer mera snart…
Stefan E (Det är jag som inte är med på bilden...)