Pocher Rolls-Royce Torpedo Cabriolet Phantom II 1934 1/8

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Fred

Re: Pocher Rolls-Royce Torpedo Cabriolet Phantom II 1934 1/8

Inlägg av Fred »

Är det nån som kan tipsa om nåt bra spackel? Jag har testat Milliput som jag tycker är lite bökigt att få bra konsistens på och Tamiyas vita spackel som verkar supergiftigt och bråkar med min primer. Det är mycket som behöver spacklas!

Bild
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag brukar undvika spackel och fylla svackor och gropar med skivor av tunn styrenplast.
Endera köpt eller också återvunnet ur diverse förpackningar. Risifrutti ger lite tjockare
plast, ICA's små tomater (plommontomater ??) i ett svart vacu-format tunt och sladdrigt
svart plasttråg ger tunna svarta bitor. Innan jag slänger en plastförpackning så kollar jag
återvinningskoden (PS eller siffran 6 inuti en triangel).
Sånt som har bra form och tjocklek sparas. Vissa yoghurtburkar är också bra.
Klipp till en lagom bit, limma fast med etylacetat (vissa sorter av "Nail Polish Remover"
har hög halt av etylacetat), låt torka och fila/slipa.
Fyllningen sitter fast, krånglar inte när man ska limma fast andra delar,
oftast samma hårdhet som plasten runtomkring så det blir lättare att
slipa plant utan att få knölar eller gropar, beter sig som omgivningen vid målning o.s.v.

/ Robin
Fred

Inlägg av Fred »

Robin Nilsson skrev:Jag brukar undvika spackel och fylla svackor och gropar med skivor av tunn styrenplast.
Endera köpt eller också återvunnet ur diverse förpackningar. Risifrutti ger lite tjockare
plast, ICA's små tomater (plommontomater ??) i ett svart vacu-format tunt och sladdrigt
svart plasttråg ger tunna svarta bitor. Innan jag slänger en plastförpackning så kollar jag
återvinningskoden (PS eller siffran 6 inuti en triangel).
Sånt som har bra form och tjocklek sparas. Vissa yoghurtburkar är också bra.
Klipp till en lagom bit, limma fast med etylacetat (vissa sorter av "Nail Polish Remover"
har hög halt av etylacetat), låt torka och fila/slipa.
Fyllningen sitter fast, krånglar inte när man ska limma fast andra delar,
oftast samma hårdhet som plasten runtomkring så det blir lättare att
slipa plant utan att få knölar eller gropar, beter sig som omgivningen vid målning o.s.v.

/ Robin
Ah! Intressant! Det ska jag testa!
Fred

Inlägg av Fred »

Så hur skulle du lösa en sån här bit som är svårslipad? Det är en grop mitt i med en massa småbultar runtomkring så att man inte kommer åt...

Bild
Robin Nilsson

Rätt verktyg gör susen ;-)
Lagom plastbit som täcker gropen och inte går för långt utanför.
I värsta fall borra ett runt hål istället för en ojämn grop och sen fila till en bit gjutstam
att stoppa ner i "stolphålet". Mät/Måtta utan lim och kapa rätt längd på "stolpen" innan
den limmas så att det bara är nån bråkdels millimeter kvar. Om du får till perfekt passning
på diametern så går det att göra "stolpen" för kort och sen trycka ner den försiktigt tills
den blir flush med ytan runtom. Slipverktyg är en bit rundstav eller grövre gjutstam med
slip-papper limmat på änden av staven. Sen blir det handarbete med små cirklande
rörelser för att slipa det sista.
Det ÄR Hin Håligt när det är detaljer runtom ....
Om det lik f-rbenat blir glipor runt stolpen så kan man täta dessa med cyanoakrylat-lim
(CA, SuperGlue, Zap och allt vad det heter) Ta lite på en ståltråd och låt det suga in
med kapillärkraft, slösa med tiden i början för att undvika en massa onödigt jobb på
slutet ...

/ Robin

För att stansa ut runda brickor av plasticard/styrenark så kan man använda en håltång
om man nu inte investerar i ett punch-and-die set, håltången ger ju lite större
dimensioner ....
F Porsche

Inlägg av F Porsche »

Gropar på svårslipade ställen kan man fylla upp med småbitar som Robin skriver
OCH
jämna med miliput som skulpteras med våt(vatten) spatel, rätt jobbat slipper du slipa.
Tänk hur tandläkaren formade amalgamet en gång i tiden.
Ytstruktur gjutgods kan du stöppla med Tamiya-spackel spätt med etylacetat.

Betr ytbehandling, läs/lita inte på Amerikanska böcker.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Ett annat trick som jag använt ibland är att försiktigt "skala" bort ytdetaljeringen med ett rakblad eller en skalpell, spackla och sedan limma dit detaljeringen igen i efterhand. I många fall tror jag det är enklare och blir bättre än att spackla och sedan försöka slipa runt befintlig detaljering.

Hälsningar

Magnus
Robin Nilsson

Hej Fred,
Nu har du fått lite olika tips att prova och nu väntar vi på
resultat :D

/ Robin
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Sista tipset som går i samma anda som Magnus' tips här ovan: istället för att skala bort bultar osv för att sedan återanvända dem, så köp ett punch-and-die verktyg så kan du med gott samvete slipa bort bultar och nitar och sedan göra nya för att återställa detaljerna.

P&D verktyg är inte helt billiga, men de är guld värda i sådana här sammanhang.
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Fast i den här skalan kan man väl nästan ersätta med riktiga bultar?
Skriv svar